آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
حکمت؛ وجه برتر رهبران جمهوری اسلامی در مقایسه با دیگر رهبران جهان

حکمت؛ وجه برتر رهبران جمهوری اسلامی در مقایسه با دیگر رهبران جهان


سرویس سیاسی مفیدنیوز :: انقلاب اسلامی‎مان تا کنون برخوردار از رهبری دو حکیم مدبّر بوده‎است. حکیم کسی است که همه‎ی افعال و گفتار‌هایش دارای چنان استحکامی‎است که می‌‎توان از آن به عنوان نسخه درد و نقشه‎ی راه تکامل بهره گرفت. مدبّر نیز کسی است که پیامد‌ها و نتایج کار‌ها را می‌‎بیند و بعد سخن می‌‎گوید و یا عملی را انجام می‌‎دهد.

تاریخ: ۱۸ آذر ۱۳۹۲

« امام‏ با سخنان خود، با رفتار خود یک هدایت مستمرى را براى امت خود- براى ما مردم- به جاى گذاشته است. یعنى دست امام، انگشت اشاره‏‌ى امام در همه‏‌ى پیچ‏ وخم هاى زندگى ما را راهنمائى مى‏‌کند و یکى از قوى‏‌ترین و بهترین مواریث معنوى امام، همین وصیت‏نامه‏‌ى اوست. جا دارد در برهه‏‌هاى مختلف، مردم، مسئولان گوناگون، جوان‌ها این وصیّت‏نامه‏ را بازخوانى کنند؛ در این تدبر کنند. من امروز به مناسبت این اجتماع عظیم و به مناسبت دلهاى آگاه و بیدار شما، چند نکته از وصیت‏نامه‏‌ى پرنکته‏‌ى امام را اینجا مطرح می‌کنم.»

«در این سخنرانیهاى ما هم گاهى حرفهاى خوبى در گوشه کنار هست؛ منتها غالباً دقّت نمی‌شود و همین‏‌طور ناپدید مى‏‌گردد!»

نظام مقدس جمهوری اسلامی نتیجه‎ی زحمات و رنج‌ها و تبعیدهای حضرت امام خمینی (ره) و علمای بزرگوار مجاهد و خون مطهر شهدای گرانقدر انقلاب است. قانون اساسی نیز تبلور اندیشه‎های آن پیر سفرکرده و بزرگان و پیشگامان انقلاب اسلامی است.

آسیاب مشروعیت قوانین و ارکان و قوای این نظام هم بر گرد محور رکین و مستحکم ولی معظم فقیه می‌‎گردد.

بر کسانی که شناختی هرچند اجمالی از ویژگیهای ممتاز امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب دام‎عزّه داشته باشند، پوشیده نیست که این بزرگواران علاوه بر جایگاه قانونی و شرعی که بر آن قرار گرفته‎اند، دارای صفات حمیده‎ی اخلاقی و گستره‎ی عمیق و متنوع اطلاعات علمی و تجربی نیز می‌‎باشند. وگرنه چگونه می‌‎توانستند سی و دو سال کشتی انقلاب را از میان گرداب‌ها و طوفانهای سهمگین گذر دهند؟

اسقاط حکومتی که از پشتیبانی ابرقدرت جهانی برخوردار بود، تدوین قانون اساسی و تشکیل نهادهای مدنی در کمترین زمان ممکن پس از انقلاب، غلبه بر فعالیت‎های گروهکهایی که آرزوی جدایی طلبی را در سر می‌‎پروراندند، اداره‎ی بزرگ‌ترین جنگ کلاسیک قرن و ده‎‌ها مورد چون این‌ها از اهمّ موفقیتهایی است که در سایه‎ی رهبری امام راحل عظیم الشأن (ره) حاصل گشت.

امامی که اجتهاد مسلّم او سال‌ها پرآوازه بود و در عین حال محل اتصال علوم وحیانی به علوم عقلانی بود. در عرفان نظری و مهم‎‌تر از آن، در عرفان عملی و اخلاق اسلامی سرآمد بود. در حیطه‎ی زهد آن چنان بود که گویی پای از خانه برون ننهاده و در عرصه‎ی سیاست آن‎قدر توانمند بود که انگار سال‌ها مدرّس علوم سیاسی بوده است. او عملا به شبهه‎ی سکولاریستی منافات دین با سیاست پاسخ داد. اگر چه که به صورت نظری نیز سال‌ها قبل در نجف اشرف، درسهای حکومت اسلامی‎اش را در بالا‌ترین سطح علمی حوزه یعنی درس خارج مطرح کرده بود.

چهاردهم خردادماه 1368 فرا می‌‎رسد و دوستان و دشمنان انقلاب خبر ارتحال او را می‌‎شنوند. سکوت سنگینی حاکم است که چه خواهدشد. آیا راه امام به پایان خواهد رسید؟ اینجاست که باز عنایت خداوند شامل حال امت اسلامی می‌‎شود و خبرگان ملت به کشف ولی فقیهی موفق می‌‎شوند که از نعمات الهی بر این امت خواهد بود.

تسلط بر عرصه‎های مختلف علوم اسلامی از جمله: فقه، تفسیر، رجال، کلام، اخلاق، از سویی و آشنایی با برخی عرصه‎های دیگر همچون ادبیات و هنر، تاریخ ایران و اسلام و تاریخ معاصر ایران و غرب، آشنایی با احوالات جوامع اسلامی در سده‎ی اخیر، اطلاع از علوم نوظهور در زمینه‎های علوم انسانی، تجربی و علوم پایه از سوی دیگر و در کنار همه‎ی این‌ها تجربه‎ی کار مجاهدانه از عضویت در شورای انقلاب و حزب جمهوری و نمایندگی حضرت امام (ره) در وزارت دفاع تا امامت جمعه، نمایندگی مجلس، حضور مستقیم در عرصه‎ی جنگ و اداره‎ی قوه‎ی مجریه در هشت سال تاریخی مصادف با جنگ تحمیلی همه و همه از ایشان که به شهادت اساتید و هم درسی‎‌هایشان دارای هوش و حافظه‎ی فوق العاده هستند فردی ممتاز را ساخته‎اند.

و اوج کمال ایشان در برخورداری از سجایای اخلاقی همچون توانمندی در مدارای مخالف، صبر جمیل، توکل به حضرت پروردگار و ایمان به وعده‎های او، شجاعت منحصر به فرد، توسل مدام داشتن با اهل بیت علیهم السلام و.... تجلی می‌‎یابد.

البته هدف نگارنده از تذکر این نعمات صرفا ارائه‎ی زندگینامه و بیان ویژگیهای حضرت امام (ره) و نائب ایشان نیست بلکه هدفی بس بالا‌تر از این دارد. آنچه در بالا بدان اشاره رفت یادآوری این نکته به خواننده‎ی فرهیخته‎ بود که انقلاب اسلامی‎مان تا کنون برخوردار از رهبری دو حکیم مدبّر بوده است. حکیم کسی است که همه‎ی افعال و گفتار‌هایش دارای چنان استحکامی‎است که می‌‎توان از آن به عنوان نسخه درد و نقشه‎ی راه تکامل بهره گرفت. مدبّر نیز کسی است که پیامد‌ها و نتایج کار‌ها را می‌‎بیند و بعد سخن می‌‎گوید و یا عملی را انجام می‌‎دهد.

کسانی که ارتباط مستمر و هدفمندی را با بیانات این دو قائد عظیم‎الشأن داشته‎اند عرایض نگارنده را در این زمینه بیشتر درمی‎یابند. نگارنده پس از تورّق فرمایشات ایشان به چند نکته زیر رسیده است:

الف. در احادیث اهل بیت علیهم‎السلام آمده است که اگر مردم محتوای نیکوی کلام ما را می‌‎دانستند از ما پیروی می‌‎کردند. بدون آنکه بخواهیم مقایسه‎ای بین مقام منیع عصمت و علم آن انوار الهی با مقام هر چند بلند حضرت امام (ره) و رهبر معظم دام عزّه نماییم باید توجه شود که اگر راه استفاده‎ی از کلام این دو بزرگوار برای بسیاری از بی‎خبران باز شود تغییر گسترده‎ای در دیدگاه آنان نسبت به این دو حکیم مدبّر ایجاد خواهد شد.

‌ب. بسیاری از طرفداران حق و کسانی که در سلک نیروهای حزب اللهی قرار دارند نیز برای تعمیق معارفشان نسبت به انقلاب نیازمند به‎روز نمودن اطلاعات خود از فرمایشات این دو بزرگوارند.

‌ج. برای استفاده‎ی بهتر و هدفمند‌تر از فرمایشات ایشان، لازم است آثاری با نگرش موضوعی در مورد نظامات مختلف فکری ایشان تدوین شود. البته آثار متعددی توسط موسسات مختلف ایجاد شده‎است که محتاج معرفی آن به علاقمندان است.

اما هدف اصلی نگارنده باز هم خلاصه به مطالب بالا نمی‌‎شود. هدف اصلی نگارنده بیشتر انتقادی سازنده و گلایه‎ای از سر سوز با متولیان رسانه‎ای و مسؤولین محترم کشور است.

ابتدا به سراغ رسانه‎ی ملی با برخورداری از نزدیک به سی شبکه‎ی مختلف تلویزیونی و رادیویی می‌‎رویم. هنگامی که پیچ رادیو را باز می‌‎کنیم و یا به برنامه‎های مختلف تلویزیونی نگاه می‌‎کنیم کمترین چیزی که به گوش و چشم می‌‎خورد برنامه‎‌ها ایست که با هدف تبیین اندیشه‎های این دو رهبر فرزانه تهیه شده باشد. البته از این مورد برنامه‌های خبری و شبه آن، استثناء می‌‎شود. باید صبر کرد تا دهه‎ی فجر یا ایام ارتحال حضرت امام (ره) فرا رسد که رسانه مجبور به پخش چند ساعت برنامه تحلیلی در این باره گردد.

در سریال‌ها و فیلم‌ها نیز نه اشاره‌ای به ایشان و نه به طور غیر مستقیم به مبانی فکری ایشان اشاره می‌‎شود. متاسفانه گاهی که سریال یا فیلمی در مناسبت‌های انقلابی آماده می‌‎شود گویا تعمدی در حذف نام این بزرگواران از فیلم‎نامه‌ها وجود دارد. البته نویسنده با روشهای انتقال پیام بیگانه نیست و می‌‎داند که تبلیغ غیر مستقیم اثر بهتری دارد ولی از این مقوله نیز خبری نیست.

تا بحال دقت کرده‎اید که در هیچ خانه‎ای از خانه‎های مربوط به لوکیشن‎های فیلم‌ها و سریال‌ها عکسی از امام و رهبری را نمی‌‎بینیم. یعنی مردم ایران عکس مقتدای خود را در منازل و محل کار‌هایشان نصب نمی‌‎کنند؟ راهپیمایی‌های ملی قدس و 22 بهمن در فیلم‎نامه‌ها نمی‌‎آید و هرگاه که به سمت معرفی معارف انقلاب می‌‎روند آن‎قدر مایه‎های عاطفی و غیره را در آن تقویت می‌‎کنند که نقض غرض شود. گویی از تبلیغ نام ولی فقیه و مبانی آن واهمه داریم یا آنکه می‌‎ترسم که مخاطبانمان را از دست دهیم. آیا یادمان رفته که مخاطب شماری خود را باید در نهم دی و روز قدس و 22 بهمن انجام دهیم؟ یا آنکه ماموران نظرسنجی ما به چند محله‎ی اطراف جام جم می‌‎روند و با کسانی گفتگو می‌‎کنند که علقه‎های زیادی با انقلاب ندارند؟

طبیعی است که با این حال نوجوانان و جوانان کشور اسلامی به تدریج و به سبب فاصله گرفتن از معارف انقلاب، صرفا مرید بی‎اطلاع یا مخالف بی‌خبر شوند. اوضاع سینما و تئا‌تر نیز آن‎قدر از این جهت دردناک است که قضاوت در مورد کوتاهی یا عدم آن را در مورد مسؤولین وزارت ارشاد به مخاطب محترم واگذار می‌‎کنم.

از نهادهای رسانه‎ای که بگذریم آیا نهادهای آموزشی ما خود را وام‎دار امام و رهبری می‌‎دانند؟ آیا شرط بقای مقام خود را ماندگاری انقلاب نمی‌‎دانند و آیا بقای انقلاب جز از راه ترویج تفکر آنکه متبلور در فرمایشات ولی فقیه است حاصل می‌‎شود؟

آیا آموزش و پرورش، دانشگاه‎‌ها و حوزه‎های علمیه سهم خود را در آشنا کردن دانش‎آموزان، دانشجویان و طلاب با فرمایشات و هندسه‎ی فکری امام و رهبری ایفاء کرده‎اند؟ در آخر به سراغ قوه‎ی مجریه و مقننه و قضاییه می‌‎رویم؛ آیا این قوا تلاشی برای هم‎راستایی با منویات امام و رهبری نموده‎اند؟

امیدوارم که این عبارات، واگویه‎ای صرف نباشد. باید ابتدا باور کنیم که سال‌هاست که از بیانات گهربار ولی فقیه بی‎بهره‎ایم. باید بپذیریم که در انتقال معارف انقلاب به نسل‎های بعد کوتاهی کرده‎ایم. بی‎دلیل نیست که رهبر عزیز انقلاب، خود عَلَم ترویج معارف انقلاب را بر دوش گرفته‎اند.
 

حجت الاسلام صلح میرزایی

منبع: تسنیم

نام: عمارنامه   تاریخ: ۱۹ آذر ۱۳۹۲
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/23765
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.