نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
راهكارهاي افزايش مشاركت عمومي در انتخابات
سرویس سیاسی مفیدنیوز :: مردم بايد به طرق مختلف از جريان انتخابات، اهداف و نتايج آن در جامعه آشنايي لازم را داشته باشند، رسانه‌ها و مطبوعات عمومي بايد اين اطلاع رساني و آگاهي را بين مردم بسط دهند و مردم را با اهداف مشارکت و پيامدهاي مثبت آن در کشور آشنا سازند.

تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۱

انتخابات نمايانگر آگاهي ملي و مظهر انگيزه مردم در تعيين سرنوشت اجتماع خويش مي‌باشد و حضور گسترده مردم در انتخابات سنجش‌هايي براي ميزان فعاليت مردم در سياستهاي ملي و مشارکت در فعاليتهاي اجتماعي است، شرکت همه جانبه مردم در انتخابات و حضور گسترده آنان دليلي بر آگاهي و اطلاع دقيق آنان از حساسيت مسئله در تعيين سرنوشت سياسي و اجتماعي کشور مي‌باشد، مردم با حضور گسترده خود در انتخابات ثابت مي نمايند که آگاهي لازم از مسائل سياسي و اجتماعي و انگيزه فعاليت در انتخابات را دارا هستند.
شورآفريني و حضور گسترده مردم در انتخابات باعث دلسردي و ياس دشمنان اسلام و خنثي سازي نقشه ها و برنامه‌هاي آنان مي‌گردد. دشمنان کشورهاي اسلامي با برنامه‌ها و دسيسه‌هاي خود همواره سعي در تضعيف روحيه مردم و ايجاد نااميدي از سرنوشت جامعه خويش را داشته اند، تا مردم اين جوامع با نااميدي از قدرت و توانايي خود در ساخت سرزميني آباد و توسعه يافته به آنان متوسل شده و در عرصه جهاني به کشورهاي صنعتي و استکبار جهاني وابسته باشند. اما مردم با شرکت در انتخابات و تلاش در تعيين سرنوشت کشور و طي مسير ترقي و پيشرفت و قطع دستان حريصانه دشمنان از داراييهاي مادي و معنوي اين سرزمين، پوزه استکبار و استعمار جهاني را به خاک مي‌مالند.
اهميت حضور مردمي و آماده سازي آنان جهت شرکت و فعاليت در صحنه‌هاي سياسي از مسائل مهم جامعه است، در واقع انجام يک سري اقدامات و راهکارها، زمينه لازم براي شرکت عمومي و همه جانبه مردم را در انتخابات فراهم مي‌کند، فراهم سازي زمينه‌هاي لازم براي حضور گستردهتر و پرشورتر مردم در انتخابات از مسائل مهم تلقي مي شود، ارائه راهکارهاي زير مي‌تواند انگيزه و آگاهي لازم را براي اين امر فراهم سازد. در اين راستا براي افزايش مشاركت عمومي مردم در انتخابات، راهكارهايي را مي‌توان اتخاذ نمود. برخي از اين راهكارها عبارتند از شفاف‌سازي و ايجاد فضاي صادقانه براي گفتمان در کشور، حضور چهره‌هاي مطرح و خوشنام به عنوان نامزد انتخاباتي، تنوع نامزدها از نظر گرايش سياسي، تبيين اهداف مشاركت در انتخابات، نقش مطبوعات و رسانه‌هاي عمومي در ايجاد فضاي رقابتي.
شفاف‌سازي و ايجاد فضاي صادقانه براي گفتمان در کشور: يکي از عواملي که باعث حضور فعال و پر شور مردم در انتخابات مي‌شود، حضور نامزدهاي انتخاباتي از گروهها و طبقات و احزاب فعال و ريشه‌دار در جامعه مي باشد. ايجاد فضاي صادقانه براي گفتمان زمينه اين امر را فراهم مي‌سازد، آشنايي مردم با تجربه، اقدامات و خدمات نامزدها در طول سالهاي گذشته و اهداف و انگيزههاي آنان و رقابت و مباحثه صادقانه آنان از طريق ايجاد فضاي گفتمان فراهم مي شود.
حضور چهره‌هاي مطرح و خوشنام به عنوان نامزد انتخاباتي: حضور اين افراد، از آنجايي که مردم آشنايي و شناخت خوبي از اين افراد دارند، انگيزه حضور گستردهتر مردم را مهيا مي سازد، چهرههاي علمي، سياسي، دانشگاهي و عالمان دين که در ميان مردم معروفيت دارند و مردم تجربه شناخت دقيق و خوبي از آنان دارند.
تنوع نامزدها از نظر گرايش سياسي: در يک جامعه، افراد و طبقات مختلف مردم و بخصوص اقشار جوانان، گرايشهاي سياسي متفاوتي دارند، حضور نامزدها که انگيزههاي سياسي متفاوتي دارند، اين اقشار را به سوي صندوقهاي راي و انتخاب فرد مورد نظر مي‌کشاند.
تبيين اهداف مشاركت در انتخابات: مردم بايد به طرق مختلف از جريان انتخابات، اهداف و نتايج آن در جامعه آشنايي لازم را داشته باشند، رسانه‌ها و مطبوعات عمومي بايد اين اطلاع رساني و آگاهي را بين مردم بسط دهند و مردم را با اهداف مشارکت و پيامدهاي مثبت آن در کشور آشنا سازند.
نقش مطبوعات و رسانه‌هاي عمومي در ايجاد فضاي رقابتي: مطبوعات و رسانه‌هاي عمومي مي‌توانند مردم را با اهداف و انگيزه و خدمات اجتماعي نامزدهاي مختلف آشنا سازند، رسانه‌ها مي‌توانند با تبليغ گروه‌هاي سياسي مختلف، مردم را با فرايند انتخابات و چگونگي گزينش فرد مورد نظر آشنا نمايند، رسانه‌ها مي توانند با ايجاد فضاي رقابتي عادلانه، در انتخاب فرد اصلح و شايسته در انتخابات نقش داشته باشند.

رسالت - به قلم رضا احمديان راد

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=973&tab=news