نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آيت‌ الله مصباح: بايد ملاک در برنامه‌ ها رضايت امام زمان (عج) باشد
عضو خبرگان رهبري، موفقيت در مسئوليت را مرهون رشد انسان دانست و افزود: رشد ما در دو جهت است؛ يکي اين‌که دين را بهتر بشناسيم و دوم اين‌که بيشتر به دستورات آن عمل کنيم


به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با مسؤولين سازمان تبليغات استان مازندران كه در تاريخ 15 دي‌ماه در مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: با استقرار نظام جمهوري اسلامي، انتظار مي‌رود اين نظام که مبتني بر معارف اسلامي است، پايه‌هاي اعتقادي و ارزشي مردم را تقويت كند و از آسيب‌هايي كه ممكن است دين مردم را به مخاطره بياندازد، جلوگيري کند و زمينه‌هاي رشد و تعالي اسلامي و فرهنگي مردم را فراهم كند.
علامه مصباح يزدي با بيان اين‌که اسلاميت نظام درشکل دولت‌هاي غير اسلامي قابل تحقق نيست، گفت: اگر ما از کشورهاي ديگر الگوگيري کنيم ـ که البته تاکنون همين کار را کرده‌ايم ـ و آن را ادامه هم داديم، ديگر وظيفه‌اي به عنوان تعالي اسلامي در مجموعه کابينه دولت و مسئولان کشور نمي‌گنجد.
وي در همين راستا به اظهار نظر وزير اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامي در يکي از دولت‌هاي قبل در ارتباط با اسلامي بودن فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري اشاره کرد و يادآور شد: وقتي از وي پرسيدند اسم وزارتخانه شما فرهنگ و ارشاد اسلامي است، شما براي اسلام چه کاري کرده‌ايد و چرا بعضي از کارهايي مي‌کنيد ضداسلامي است؛ وي پاسخ مي‌دهد: اين «اسلامي»‌ اسمي است که بعد از انقلاب «مد» شده است و به هر چيزي مي‌چسبانند، مثل انجمن‌هاي اسلامي، شوراي اسلامي شهر، انجمن اسلامي دانشجويان و...، اين کلمه «اسلامي» تشريفاتي است، وظيفه ما همان وظيفه وزارت فرهنگ و هنري است که زمان شاه بود و هيچ وظيفه ديگري نداريم.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با بيان اين‌که تلقي کارگزاران دولت و مسئولان رسمي کشور از برنامه‌ها، همان چيزي بود که در گذشته اجرا مي‌شد، خاطرنشان کرد: برپايي نظام اسلامي در مردم اين توقع را ايجاد کرد که با ريخته شدن اين همه خون پاي اين نظام و فداکاري‌هاي بي‌شمار، بايد دولتي مستقر شود که مبنا و ملاک آن اسلام باشد و مطابق موازين اسلامي قدم بردارد.
استاد حوزه علميه با توجه به شکل‌گيري سازمان‌هايي که متکفل تبليغ دين باشند، افزود: در نظام مديريتي و سازماني اداره كشور، ارگاني كه به خصوص متصدي امور فرهنگي و ديني جامعه باشد، ديده نشده بود و اين وظيفه با تشكيل چهار نهاد: سازمان تبليغات اسلامي، سازمان فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهاني اهل‌بيت و مجمع تقريب بين مذاهب، چهره رسمي‌‌تري به خود گرفت و اين نهادها به طور رسمي عهده‌دار ‌رشد ديني جامعه شدند.
ايشان ادامه داد: بعد از رسميت يافتن اين سازمان‌ها و قرار گرفتن در مسير تغذيه فرهنگي جامعه، مسائل محتوايي مورد توجه قرار گرفت و تلاش‌ها به سمت غناي علمي و به‌روز كردن ابزار انتقال اين معارف اسلامي جهت گرفت.
آيت‌الله مصباح يزدي به هدف تشکيل سازمان تبليغات اسلامي اشاره کرد و يادآور شد: در برنامه‌هاي اين سازمان، هدف اين است که مردم ديندار باشند، به ارزش‌هاي اسلامي مقيد شوند و غيرت دينيشان حفظ و تقويت شود، در واقع هدف اسلام تحقق يابد و اين امر به ثمر نمي‌رسد، مگر اين‌که مديران شايسته و دلسوز در مسئوليت‌ها قرار گيرند.
وي تأکيد کرد: ملاک در فعاليت‌ها و برنامه‌ها بايد رضايت امام زمان(عج) باشد و از توانمندي‌هاي اسلام و ظرفيت‌هايي که در مذهب تشيع وجود دارد طوري استفاده کرد که اسباب رضايت خاطر و شادي دل حضرت فراهم شود.
عضو خبرگان رهبري موفقيت در مسئوليت را مرهون رشد انسان دانست و افزود: رشد ما در دو جهت است؛ يکي اين‌که دين را بهتر بشناسيم و دوم اين‌که بيشتر به آن عمل کنيم. اگر قرار است مردم را رشد بدهيم و جامعه ترقي کند، بايد يک برنامه مطالعاتي داشته باشيم که معلومات خود را افزايش دهيم و در کنار آن برنامه خودسازي داشته باشيم تا نور تقوا و ايمان در ما افزايش يابد.
ايشان در پايان، سفارش امام صادق(ع) به جابر جعفي را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: معيار سنجش ما بايد خدا و قرآن باشد و اگر فعاليت‌هاي ما مورد رضايت خداوند و مطابق قرآن بود، خدا را شکر کنيم و اگر نبود، خودمان را اصلاح کنيم. نبايد تشويق‌ها و انتقادهاي مردم تأثيري در رفتار و عملکرد ما داشته باشد که اگر طبق اين اصل حرکت کنيم، اهل ولايت خواهيم بود.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=942&tab=bargozide