نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
ممنوعيت فعاليت بلک واتر در افغانستان


تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۸۹

افغانستان رسما فعاليت هشت شرکت امنيتي خصوصي خارجي از جمله شرکت بدنام بلک‌واتر که اکنون با نام "زي سرويسز" فعاليت مي کند را در اين کشور ممنوع اعلام کرده است.


به گزارش خبرنگار پرس تي وي، مقامات افغان در همين رابطه اعلام کرده‌اند که سلاح‌هاي اين پيمانکاران خصوصي نيز جمع‌آوري شده است.

وحيد عمر، سخنگوي رئيس جمهور افغانستان يک‌شنبه گفت: "فرآيند توقف فعاليت هشت شرکت امنيتي خصوصي و جمع آوري سلاح‌هاي آنان با موفقيت انجام شده است."

اين سخنان يک روز پس از عقد قرارداد جديد پنج ساله بين واشنگتن و بلک واتر براي فعاليت در افغانستان، منتشر شده است.

بر پايه گزارش‌ها، شرکت بدنام بلک‌واتر با هدف منحرف کردن اذهان عمومي، از شرکت‌هاي تابع خود براي عقد اين قراردادها استفاده مي‌کند.

گفتني است، حامد کرزاي رئيس جمهور افغانستان تا کنون بارها اين شرکت‌ها را به دست‌داشتن در وخامت اوضاع در افغانستان متهم کرده است.

رئيس جمهور افغانستان همچنين مي‌گويد، امريکا و متحدانش در مبارزه با شبه‌نظاميان و عمل به وعده‌هايشان براي نابودسازي گروه‌هاي تروريستي جدي نيستند.

کرزاي شنبه (10 مهر) طي ديدار خود با جوليا گيلارد نخست وزير استراليا، که در کاخ رياست جمهوري در کابل انجام شد، از کوتاهي نيروهاي تحت امر امريکا در عمل به وعده‌هايشان به شدت انتقاد کرد.

رئيس جمهور افغانستان در همين خصوص تصريح کرد که نيروهاي نظامي تحت امر امريکا که از سال 2001 با عنوان نابودي شبه‌نظاميان و برقراري ثبات و امنيت به اين کشور لشکرکشي کرده‌اند، براي نابودي مراکز آموزشي و پايگاه‌هاي شبه‌نظاميان اقدام اساسي صورت نداده‌اند.

کرزاي همچنين اظهار داشت، نيروهاي خارجي تحت امر امريکا تنها به دنبال منافع خود در افغانستان هستند.

در حال حاضر حدود 1500 نظامي استراليايي در افغانستان حضور دارند و از سال 2002 تا کنون 21 تن از آنان در نا‌آرامي‌هاي اين کشور کشته شده‌اند.

کرزاي در حالي از عملکرد اشغالگران افغانستان انتقاد مي‌کند که افزايش تلفات غير‌نظاميان در حملات نيروهاي تحت امر امريکا، به يکي از علل نارضايتي و انزجار عمومي از نيروهاي خارجي در افغانستان، تبديل شده است.

ادامه روند رو به رشد کشتار غير‌نظاميان در حملات نيروهاي ناتو، همچنين موجب تيره شدن روابط ميان حامد کرزاي و برخي کشورهاي غربي شده است.

آمار‌هاي سازمان ملل متحد حاکي از آن است که شمار تلفات غير‌نظاميان افغان در نيمه اول سال جاري ميلادي (2010) بيش از 31 درصد افزايش داشته است.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=911&tab=rooz