نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
ركورد جهاني برداشت زيتون در طارم شكسته شد


تاریخ: ۱۲ مهر ۱۳۸۹

غلامحسين رجبي در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس در طارم، با بيان اينكه از باغ شخصي اسدالله اسكندري واقع در روستاي كهريز خرم‌آباد شهرستان طارم، 27 هزار و 343 كيلوگرم در هكتار محصول زيتون برداشت شده است، اظهار داشت: اين ميزان بيشتر از ركورد كشور اسپانيا و ركورد جهاني برداشت زيتون در هكتار است.
وي با اشاره به عوامل موثر در تحقق اين مهم ابراز داشت: اعمال مديريت صحيح كف باغ شامل بيل ‌كاري و شخم پاي درختان، مبارزه با علف‌هاي هرز به صورت مكانيكي، اعمال روش‌هاي صحيح هرس مناسب با رشد و نمو و باردهي و اصلاح روش‌هاي صحيح تغذيه باغ از مهم‌ترين عوامل دستيابي به اين امر بوده است.
فرماندار طارم افزود: اِعمال اصول فني در هر مرحله از دوره داشت، يكنواختي باغ با ايجاد تراكم كشت مناسب شش در هشت به صورت ترازبندي در سطح شيب‌دار و استفاده از ارقام يكدست و استفاده كمتر از سموم شيميايي براي توليد محصول ارگانيك و همچنين بالا بودن ميزان عملكرد در واحد سطح و همكاري با كارشناسان جهاد كشاورزي و در مجموع تلاش و همت مضاعف خود باغدار و اعضاي اين خانواده از ديگر عوامل دستيابي به اين موفقيت محسوب مي‌شود.
رجبي در ادامه با اشاره به وجود ظرفيت‌هاي لازم براي توسعه منطقه طارم خاطرنشان كرد: در اين راستا تلاش‌ها و اقدام‌هاي خوبي صورت گرفته كه اميدواريم در آينده نزديك شاهد توسعه و تعالي هر چه بيشتر شهرستان طارم باشيم.
وي با اشاره به تلاش دولت‌هاي نهم و دهم در زمينه رفع مشكلات موجود در كشور بيان داشت: دولت‌مردان براي توسعه روزافزون نظام جمهوري اسلامي ايران از هيچ تلاشي دريغ نمي‌كنند كه در اين راستا همه آحاد جامعه بايد ايشان را يار و ياور باشند.
گفتني است شهرستان طارم يكي از مناطق مهم كشاورزي استان زنجان است كه بيش از 50 محصول كشاورزي در آن كشت داشت، داشت و برداشت مي‌شود.
بيشتر مردم شهرستان طارم به كشاورزي اشتغال داشته و در بسياري از مزارع اين شهرستان در سال بيش از دو محصول برداشت مي‌شود.
طارم كه به هندوستان ايران مشهور است، يكي از بزرگترين مناطق توليد زيتون در كشور است.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=901&tab=rooz