نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
اختصاصی مفیدنیوز//قضیه «بحرین» فرق می کند
سرویس بین الملل مفیدنیوز :: سیاست رسانه های غربی در برابر این جمعیت کثیر ابتدا سانسور آن و سپس قلیل شمردن آن بود اما چندی بعد با مشاهده حضور اقشار شیعه و سنی در تظاهرات ضد حکومتی مجبور اعتراف به این حقیقت شدند که بیش از 80% مردم بحرین خواستار تغییر رژیم سیاسی در کشورشان هستند و این قیام کاملا برخواسته از بطن مردم است .

تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۰

حدود یکسال و نیم از موج بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می گذرد. در هر کشوری که حاکمی مستبد و دیکتاتور داشت به هر شکل و ساختاری این تظاهرات و راهپیمایی ها شروع و ادامه پیدا کرد. در مصر ، لیبی ، تونس و یمن حاکمان مستبد با توجه به قدرتی که داشتند سرنگون شدند ، یکی زودتر و دیگری دیرتر.

کسی باور نمی کرد که خود سوزی یک شهروند معمولی تونسی آتشی بر اندام و قواره حاکمان ظالم منطقه بیاندازد ، این خود سوزی تاریخی آن چنان غیر منتظره و سریع بود که یک دومینو سقوط را برای حکام مستنبد عرب به وجود آورد و با سرایت سریع به دیگر کشورهای دیگر منطقه در گام بعدی خود ، دامن کشورهایی نظیر یمن، اردن، عربستان را گرفت .

همزمان در بحرین نیز مردم این  مجمع الجزایر کوچک به پیروی از مردم دیگر کشورها به صورت کاملاً مسالمت آمیز به طرح مطالبات خود و احقاق حقوق از دست رفته‌ ی خویش پرداختند و با تحصن در میدان «لؤلؤ» منامه اعتراض‌های خود برضد رژیم «آل خلیفه» را کلید زدند که با کشتار و سرکوب شدید ماموران حکومتی و ارتش عربستان این قیام تا مدتی فروکش کرد .

 قیام مردمی در حالی در بحرین سرکوب می شد که بیشتر رسانه‌های غربی ، دلیل وقوع قیام‌ها در این کشور را تاثیر پذیری از انقلاب ایران و تحریک شیعیان این جزیره توسط نظام جمهوری اسلامی معرفی می کردند و به همین دلیل هم از حمایت مردم و انعکاس سرکوب ها در این کشوردر رسانه های خبری جلوگیری و به گونه ای سعی می شد این قیام ها ، شورشی هدایت شده از سوی ایران برای فشار به حکام آل سعود جلوه داده شود .

در این ارتباط هم مقام معظم رهبری در نماز جمعه بهمن ماه سال جاری فرمودند که ما هیچ دخالتی در قضیه بحرین نداشتیم و این یک اتهام واهی است و پیرو سخنان ایشان مسئولین مربوطه هم بر عدم دخالت ایران در قضایای بحرین صحه گذاشتند و همه ارتباطات را تکذیب کردند.

چند روزی از تکذبیه مقامات ایرانی نگذشته بود که مردم بحرین در برابر حرفهای حمد بن آل خلیفه پادشاه این کشور عکس العمل نشان دادند و هر کس با هر گرایش سیاسی به خیابانها آمدند تا کثرت خود را به جهانیان نشان دهند.

سیاست رسانه های غربی در برابر این جمعیت کثیر ابتدا سانسور آن و سپس قلیل شمردن آن بود اما چندی بعد با مشاهده حضور اقشار شیعه و سنی در تظاهرات ضد حکومتی مجبور اعتراف به این حقیقت شدند که بیش از 80% مردم بحرین خواستار تغییر رژیم سیاسی در کشورشان هستند و این قیام کاملا برخواسته از بطن مردم است .

 در هر حال با توجه به اینکه شبکه های خبری جهان ، روز گذشته از برگزاری تظاهرات گسترده و باشکوه علیه رژیم آل خلیفه و اشغالگران سعودی با شرکت صدها هزار نفر از قشرهای مختلف مردم بحرین خبر دادند ، به نظر می رسد موجی جدید از بیداری در این کشور به وقوع پیوسته که با هیچ سرکوبی از پا نخواهد نشست .

حمید سطوتی - مفید نیوز

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=888&tab=news