نسخه چاپی سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز |
ولایتمداری حضرت زهرا سلام الله علیها
نوشته هایی برای خدمت (السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَة السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّة شخصیت حضرت زهرا (س) نمونهی یک شخصیت کامل و جامع الاطراف است. شخصیتی که ملائک الهی خطاب به ایشان می فرمایند: ((ای فاطمه خداوند تو را برگزیده و از همه پلیدیها پاک نموده وبر زنان عالمیان برتری داده)) (بحار الانوار/ج۴۳/ص۲۴) مقام معظم رهبری در رابطه با ایشان میفرمایند: ((او همپایه و هم سنگ امیرالمومنین است.)) (۲۶/۱۰/۱۳۶۸) این شخصیت کامل دارای ابعاد و نشانه های مختلفیست. و میتوان گفت که ذات اقدس اله ایشان را الگوی کاملی برای رشد وتعالی بشر قرار داده که لازمه ی صعود بشر به مراتب تعالی الهی ، الگو گیری و پیروی از ایشان است. این الگوی جامع دارای شاخصههای متفاوتی است چه در عرصه ی زندگی فردی و خانوادگی و چه در عرصه ی زندگی اجتماعی . نکتهی مهم در رابطه با این شخصیت بزرگ این است که میزان در زندگی او ولی خدا، یعنی اول رسول الله (ص) و بعد از ایشان امیرالمومنین (ع)، است. منظور از ولایت، مقام رهبری و سرپرستی است. ولایتی که بر کل هستی جاری و ساریست. حضرت زهرا (س) بنا بر نص صریح قرآن وجودشان از هرگونه رجسی ، بری و طاهر است و لازمه ی این طهارت از رجس و نا پاکی اطاعت از امر ذات اقدس اله است که ولایت رسول الله (ص) و ولایت امیرالمومنین (ع)را در آیه ی ولایت، در کنار ولایت و سرپرستی خودش قرار داده. وقتی که ولایت این دو نور پاک، در کنار ولایت خداوند باری تعالی قرار گرفت، بالتبع همانگونه که اطاعت از خداوند باری تعالی واجب است اطاعت از آنان نیز واجب میگردد. زندگانی مبارک حضرت زهرا (س) را به نحوی میتوان به دو دوران تقسیم کرد. اول دوران زندگانی رسول الله (ص). دوم ایام بعد از شهادت رسول الله (ص) تا شهادت خود حضرت زهرا (س). در زمان رسول الله (ص) چه در مکه و چه در مدینه، ایشان در پشت جبهه نقشی فعال را ایفا میکنند که هرجا لازم است حضور،خدمت، کار، تلاش و مجاهدت پررنگشان حس میشود. که نمونهی بارز آن در مکه، در قضیهی شعب ابی طالب است. در آن دوران که رسول الله (ص) در یک محاصرهی سخت قرار گرفته اند و دو پشتیبان مهم خود یعنی حضرت ابوطالب (ع) و حضرت خدیجه (س) را از دست داده اند در اینجا ایشان هم مشاور و هم پرستار رسول الله (ص) است، که کنیه ی (( ام ابیها)) از همین جا نشات میگیرد.
در مدینه هم این مجاهدت ها در عرصههای مختلف مانند پشتیبانی از غزوات رسول الله (ص) و سرایای ایشان ادامه پیدا میکند. هرجایی که ایشان باید باشد در یاری رسول الله (ص) و اسلام، هست. وقتی که ایشان میبینند که مردم به یاری ولی خویش یعنی امیر المومنین (ع) بر نمیخیزند و جریان معاند انحرافی، اقدام به هم برخورد سخت و هم برخورد نرم با جریان اصیل اسلامی که بعد از رسول الله (ص) ولی و رهبرش به امر خداوند باری تعالی امیر المومنین (ع) است نموده، پشت سر امام زمان خویش که امیر المومنین (ع) شخصا وارد صحنه ی مبارزه با انحراف میشود و آنچنان محکم پشت ولی خود می ایستد و مقاومت میکند که نه تنها مردم عصر ایشان بلک تمام تاریخ میفهمد که پاره تن رسول الله (ص) امامش علی (ع) است نه دیگری.
جالب است متذکر شویم که این جریان مقاومت ایشان پشت سر ولی زمان نه تنها تا لحظات آخر عمر مبارک دنیوی ایشان بلکه بعد از شهادت ایشان هم ادامه پیدا میکند. آنجا که خطاب به امیر المومنین (ع) وصیت میکند که هیچیک از آنان که به او ظلم و ستم روا داشته و حقش را غصب کردند و همچنین پیروان آنان در تشیع جنازهاش حاضر نشود و نماز نخواند و کسی از قبرش آگاه نگردد. (بیت الاحزان ص ۲۶۸ و ۲۶۹) که این اقدام ایشان برای همیشه تاریخ این سوال را ایجاد میکرد که مگر بعد از رسول خدا (ص) چه اتفاقی در جامعهی اسلامی رخ داده که تنها دختر رسول الله (ص) که بعد از ایشان مانده و رسول خدا (ص) انقدر به او احترام میگذاشتند چنین وصیتی نموده. |
http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=822&tab=weblog |