نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
حفظ این پیروزی از اصل پیروزی مشكل تر است
نمل


باسلام و تبریک ایام الله دهه فجر
وقتی تاریخ معاصر ایران را مطالعه می کنید قطعاً نهضتی را که امام خمینی(ره) آغاز کرد برجسته ترین مقطع از این برهه است،حال وقتی تاریخ ایران را از صدر اسلام تاکنون مورد واکاوی قرار می دهیم باز می توانیم انقلاب اسلامی را جزء مهمترین و یا حتی بی نظیرترین حرکت‌های تاریخی مردم ایران ببینیم.در این مطلب قصد ندارم دلایل اینکه چرا انقلاب اسلامی متفاوت ترین حرکت مردم ایران است بپردازم ،بلکه سیر این حرکت و محوریت و مدیریت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر و مرجع شیعیان عالم است که مورد بررسی قرار می گیرد.

آغاز رسمی نهضت انقلاب اسلامی- 13 خرداد 1342 مدرسه فیضیه


در تاریخ 150 ساله اخیر نهضت های بزرگ و کوچکی شکل گرفتند که بصورت محدود توفیقاتی نیز حاصل شد ولیکن هریک به دلایلی نتوانستند به صورت کامل به پیروزی و تغییر آنچنانی اوضاع و شرایط موجود نائل شوند.
- جنبش تنباکو با محوریت میرزای شیرازی ماهیت ضد استعماری داشت ولی آنچنان نتوانست ابعاد استبداد قاجار را مورد حمله قرار دهد،گرچه قدرت استبدادی شاهنشاهی اولین بار در ایران توسط روحانیت به صورت جدی به چالش کشیده شد و قدرت مرجعیت شیعه در ایران و عراق اثبات شد.
- جنبش عدالتخوانه با محوریت روحانیت و بعد نهضت مشروطه نیز بنا به دلایلی فقط بر روی استبداد متمرکز شد و اینبار استعمار کار خودش را کرد و حرکت مردم را عقیم گذاشت.قتل شیخ فضل الله نوری و آیت الله بهبهانی و کنار گذاشتن آغاز کنندگان قیام مشروطه در تبریز و فاتحان تهران همچون ستارخان و باقرخان از اشتباهات و فجایع این حرکت بود که در نهایت منجر به دخالت بیشتر بیگانگان در ایران و از بین رفتن مرکزیت مقتدر و بروز هرج و مرز در اقصی نقاط کشور شد.
- قیام جنگلی ها به رهبری میرزا کوچک خان نمونه اولیه انقلاب اسلامی در یک محدود جغرافیایی کوچک است.میرزا آن طلبه و مجاهد پاکباخته حرکتی را آغاز کرد که هم ضد استعمار بود و هم ضد استبداد ولیکن در طول این نهضت خلل هایی ایجاد شد که در نهایت استعمار و استبداد با همکاری هم توانستند قیام جنگلی ها را خاموش کنند و میرزا و همراهان صدیقش همگی به شهادت رسیدند یا مجبور به فرار شدند.نقش نفوذی ها در زمین زدن قیام جنگلی ها بسیار پررنگ است.
- به قدرت رسیدن رضاخان و انقراض سلسله قاجاریه نیز از نقاط عطف تاریخ معاصر ایران است،آنجا که رضاخان با تظاهر به دین داری توسط برخی علما و روشنفکران حمایت می شود و ایران از استبداد قاجاریه و استعمار قدیم وارد به استبداد جدید پهلوی و استعمارنوین می شود.بسیاری از کسانی که موافق حکومت رضاخان بودند در همان سال های اولیه متوجه اشتباه خود شدند ولیکن دیر شده بود و مشت آهنین رضاخان به کسی اجازه عرض اندام نداد.در این زمانه یک متظاهر به دین یعنی رضاخان،ضددینی ترین دوران شاهنشاهی ایران را آغاز کرد.وصف چایی دادن و سینه زنی رضاخان و قوای قزاق در محرم و صفر و وعده و وعیدهای او به مجلس مشروطه آن زمان واقعاً خواندن دارد.در این حرکت نیز نقش استعمار در به قدرت رسیدن رضاخان در آن مقطع تاریخی توسط نخبگان آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و تازه بعد از چندین سال مردم و نخبگان متوجه کلاهی شدند که امثال شهید مدرس ها مدت ها قبل چه می گفتند و تذکرهای ایشان برای چه بود.
- به قدرت رسیدن محمد رضا پهلوی بعد از پدرش نیز نکاتی آموزنده ای دارد.در این انتقال قدرت نقش استعمار آنچنان پررنگ است که شما نشانی از مردم نمی یابید.ایران توسط قوای شوروی و انگلیس اشغال شده و عملاً مردم در رعب و وحشت به سر می برند.معاملات و فعل و انفعالات به قدرت رسیدن پهلوی دوم داستانی دارد که خود مطلب جداگانه و مفصلی می طلبد.
-نهضت ملی شدن صنعت نفت با نگاه ضد استعماری میرفت تا قدرت استبداد را نیز محدود کند ولیکن خطاهای فاحش مصدق همچون ماجرای دستگیری و زندانی کردن شهید والامقام نواب صفوی و افراد موثر فدائیان اسلام که نقش ارزنده و تکمیل کننده در نهضت ملی شدن صنعت نفت داشتند و همچنین جدایی و کدورت آیت الله کاشانی از مصدق و رها کردن توده ها در یأس و سرگردانی باعث شد حرکت مردم به فاجعه کودتای مرداد 1332 ختم شود و اینبار محمدرضا پهلوی با دادن امتیازات و وابستگی بیشتری به استعمارگران به قدرت بازگشت.
- واما می رسیم به نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)؛اولین سوالی که در ذهن بنده بعنوان یک نسل سومی انقلاب نقش می بندد اینست که امام(ره) چگونه توانست با کمترین امکانات و ابزار بر مشکلات خرد و کلان این حرکت فائق آید و برای اولین بار حرکت مردم ایران بر ضد استعمار و استبداد را بصورت همزمان محقق کند.واقعاً آیا امام خمینی(ره) معجزه کرد؟
پاسخ بنده به سوال آخر حتماً بلی است.در قرن بیستم بدون گزافه و اغراق حرکت امام(ره) و قیام مردم به معجزه شبیه است ولی این معجزه الهی چگونه صورت گرفت:
1-پیروی بدون قید و شرط حضرت امام(ره) از دستورات قرآن و اسلام و عمل به سیره ائمه معصومین(ع) باعث شد برای اولین بار در یک حرکت بزرگ و در عرصه ایران هیچ نگاهی به قدرت های شرق و غرب و یا افرادی که در قدرت حاکمه نقش ایفا می کنند برای پیروزی دیده نمی شود و اتکای اصلی امام(ره) و مردم مسلمان به خداوند است و شاخص ، قیام حسینی(ع) است.در اینجا رابطه امام(ره) و امت شکل می گیرد و واسطه ها از میان برداشته می شود.
2- همچنین امام(ره) برای اولین بار در میان تمامی رهبران قیام ها و نهضت های ایران مدیریت بی نظیری بر روی اطرافیان  خود دارد و به کسی اجازه دخالت و یا انحراف از مسیر اصلی را ندادند،یعنی دقیقاً پاشنه آشیل تمام قیام های قبلی که منجر به شکست شد.ما در تمامی حرکت های قبلی به وضوح می بینیم نفوذ اطرافیانی فرصت طلب و خائن موجب شده حرکت ها و نهضت هایی که در ابتدا با نیت خیر شکل گرفته اند به کج راهه و یا نابودی کشانده شوند.
3- نگاه کلان وبصیرت آینده بین امام(ره) باعث شد راه ها برای عقیم کردن این نهضت بسته شود.بنده در این زمینه فقط به یک گزارش حدفاصل اول بهمن تا 22 بهمن 1357 بسنده می کنم:
الف)مخالفت رژیم شاهنشاهی با ورود حضرت امام(ره) به کشور و همچنین عدم رضایت اکثریت اطرافیان امام(ره) در مورد ترک پاریس به دلیل بیم از جان امام(ره) و اصرار و تصمیم قاطع امام(ره) برای حرکت به سوی ایران بنا به آنچه در بند سه به آن اشاره شد.
ب)حدفاصل اول تا 12 بهمن بصورت متناوب و با واسطه های مختلف دولت بختیار به امام(ره) پیام می دهند که ایشان در بخشی از قدرت سهیم شوند و باب مذاکره را باز کنند ولیکن امام(ره) بنا به همان بصیرت و بینش و تجربیات تاریخی گذشته که عرض شد با هرگونه مذاکره و سازش با دولت دست نشانده استبداد و استعمار مخالف کردند و در بدو ورود به کشور نیز در آن شرایط که قدرت حاکمه هنوز بر سرکار بود از انحلال و برکناری دولت سخن گفتند.سخنرانی شورانگیز امام(ره) در بهشت زهرا بعنوان یک درس مدیریت انقلابی صحنه های بزرگ می بایست بارها و بارها مورد بازبینی و تحقیق قرار بگیرد.کلیدواژه هایی در این سخنرانی به کار می رود هنوز که هنوز پس از 35 سال نه تنها فراموش نشده بلکه شجاعت و ایستادگی این پیر فرزانه را می رساند و جنبه کاربردی و عینی دارد.
ج)حدفاصل 12 تا 22 بهمن عده ای از سرخیرخواهی و عده ای با نیات سوء ، همچون سال 42 تا 57 به امام(ره) مراجعه می کنند و از قصد گارد و ارتش شاهنشاهی برای قتل عام مردم می گویند و از امام(ره) می خواهند تا بیش از این خونی ریخته نشده به بخشی از قدرت رضایت دهند ولی  برخلاف نظر آنها امام(ره) فرمان شکستن حکومت نظامی را می دهند.
د)قبل و بعد از بهمن 57 ، بارها و بارها کشورهای غربی و شرقی به امام(ره) از طُرق گوناگون پیام می دادند که ما از حرکت شما حمایت می کنیم ،پس بیایید با یکدیگر همکاری داشته باشیم ولی این پیشنهادات هیچوقت توسط امام پذیرفته نشد چون می دانستند این حمایت پله اول برای دخالت خارجی ها در امور ایران است.
هـ)عده ای مدام به امام(ره) و اطرافیان نزدیک ایشان مراجعه می کردند و مخلص کلامشان این بود،انقلاب به ثمر می رسد ولی انقلابیون توانایی اداره کشور را ندارند،پس بهتر است شاه خلع و امام(ره) روی این دولت فعلا نظارت داشته باشد یا دولتی به قول امروزی ها به شکل وحدت ملی تشکیل شود تا بعداً کم کم توانایی مدیریت جامعه را پیدا کنیم.دقیقاً مدلی که امروز در مصر پیاده شد و اتفاقاتی که بهتر می دانید.
و) عده ای در لباس روحانیت و مقدس نماها با ژست دلسوزی و حراست از مرزهای اسلام(!) امام(ره) و یاران ایشان را از تشکیل حکومت و نظامی جدید منع می کردند و جالب اینکه همین افراد در پشت پرده با اجنبی و بقایای رژیم شاه خائن سودای حکومت در سر می پروراندند!
4-شناخت حضرت امام(ره) نسبت به ظرفیت های کشور و استعداد جوانان باعث شد ایشان شعار استقلال و آزادی را مطرح کنند.شعاری که سال ها آرزوی مردم این مرز و بوم بود و اینکه "ما می توانیم".
امروز و پس از پنج دهه از آغاز نهضت امام(ره) در 15 خرداد 1342 آنچه ما را وا می دارد همچنان به ابعاد و زوایای پیروزی ملت مسلمان ایران بپردازیم و نقش محوری امام خمینی(ره) بعنوان حامی مستضعفین عالم و در هم شکننده طاغوتیان را بصورت پررنگ بررسی کنیم اینست که هنوز خط استعمار و استبداد به دنبال اسارت و تحقیر ملتهاست.امام(ره) و نهضت انقلاب اسلامی با استفاده از تجربیات گذشتگان و برنامه ریزی حرکت بر مبنای این سخن از رسولُ الله(ص): "إنّی تاركٌ فیكُمُ الثَقلَینِ، كتابَ اللهِ و عترتی اهلَ بیتی فإِنَّهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتّی یرِدَا عَلَیّ الْحَوضَ" بی نظیرترین پیروزی ها رقم زدند و هر حرکتی غیر از این مسیر محکوم به شکست است.
در دهه چهارم انقلاب اسلامی به دوست و دشمن اثبات شده مقام معظم رهبری با همان بینش و بصیرتی که حضرت امام(ره) نهضت را شروع کردند، کشور را هدایت می کنند.هرچند هنوز هستند گروه هایی که استعمار و استعمارگری را قبول ندارند و به دشمنان تاریخی ملت خوشبین هستند و یا کسانی که منکر استبداد شاهنشاهی می شوند و خود به دنبال استبداد هستند و یا به دنبال مقاصد و اهداف شخصی، ولیکن ملت ایران هوشیار است و این جمله از امام(ره) را سرلوحه ادامه راه خویش قرار داده اند که: «حفظ این پیروزی از اصل پیروزی مشكل تر است.» و «ما هنوز ایستاده ایم»
 22 بهمن ماه 1392 نمایش و مانور بصیرت و درک عمیق ایرانیان از شرایط و اوضاع پیرامونی و عبرتهای تاریخی است.

************************

و اما به رسم مطالب قبلی :
سخنانی ناب از امام(ره) که می بایست چراغ راه ما باشد.
*«جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمى‏‌شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادى‏‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.»
*«نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد. نگذارید پیشکسوتانِ شهادت و خون در پیچ و خم زندگى روزمره خود به فراموشى سپرده شوند.»
*«ما مى‏‌گوییم تا شرک و کفر هست، مبارزه هست. و تا مبارزه هست، ما هستیم. ما بر سر شهر و مملکت با کسى دعوا نداریم. ما تصمیم داریم پرچم «لا اله الّا اللَّه» را بر قلل رفیع کرامت و بزرگوارى به اهتزاز درآوریم.»
*«مسلمانان باید بدانند تا زمانى که تعادل قوا در جهان به نفع آنان برقرار نشود، همیشه منافع بیگانگان بر منافع آنان مقدّم مى‏‌شود؛ و هر روز شیطان بزرگ یا شوروى به بهانه حفظ منافع خود حادثه‏‌اى را به وجود مى‏‌آورند.»
*«امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‏‌ها و مرفهین بى‏درد شروع شده است. و من دست و بازوى همه عزیزانى که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته‏‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاى عزت مسلمین را نموده‏‌اند مى‏‌بوسم.»
*«پیامبر اسلام نیازى به مساجد اشرافى و مناره‏‌هاى تزئیناتى ندارد. پیامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پیروان خود بوده است که متأسفانه با سیاست‌هاى غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‏‌اند.»
*«ما این واقعیت و حقیقت را در سیاست خارجى و بین‌الملل اسلامى‏‌مان بارها اعلام نموده‌‏ایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستیم… ما درصدد خشکانیدن ریشه‏‌هاى فاسد صهیونیزم، سرمایه دارى و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‏‌ایم، به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام‌هایى را که بر این سه پایه استوار گردیده‏‌اند نابود کنیم؛ و نظام اسلام رسول اللَّه- صلى اللَّه علیه و آله و سلم- را در جهان استکبار ترویج نماییم.»
*«اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامى و انقلابى خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین- علیهم السلام- را با دستهاى خود ویران نماید، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف و فقیر و بى‏‌فرهنگ به رسمیت بشناسند؛ ولى در همان حدى که آنها آقا باشند ما نوکر.»
زمان: ۲۹ تیر ۱۳۶۷ / ۵ ذی الحجه ۱۴۰۸
مکان: تهران، جماران
موضوع: سالگرد کشتار خونین مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸

http://naml.mihanblog.com

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=821&tab=weblog