نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
حتی غنی سازی هم حق مسلم ماست!!
سعی


 روز دانشجو در جمع دانشجویان، فرمودند که:

نه تنها فناوری هسته ای که حتی غنی سازی هم حق مسلم ماست*.

بعد من مانده ام روی چه حسابی این کلمات انتخاب شده. که با آوردن کلمه ی "حتی"، اینقدر عقب نشینی القا بشود. که انگار خیلی زیاد خواسته ایم. ته ته اش را. که اوج و قله ی ایران را بگذارد همین. غنی سازی. حالا تا 3 درصد هم شد، در حد چهارتا سانتریفیوژ هم شد باز اسمش غنی سازی است دیگر. به همین راضی هستیم. اوجمان اصلا همین. بیش از این حتی حقش را هم برای خودمان قائل نیستیم.

  آن هم وقتی که سالهاست غنی سازی داریم و به این حقمان رسیده ایم اصلا و برایش این همه  هزینه داده ایم و اصرار داریم طبق ان پی تی ِ خودشان، حق طبیعی هر کشوری است؛ و بهترین دانشمندان هسته ای مان در راهش شهید شده اند و این همه جلو آمده ایم و به غنی سازی بیست درصدی رسیدیم که در مخیله شان هم نمی گنجید توان علمی اش را داشته باشیم.

 انتخاب این قید با اختیار خودمان، بی تدبیری است. ما باید بگوییم غنی سازی و هر فعالیت هسته ایی دیگری تا هر جایی که مصالحمان اقتضا کند، تحت نظر آژانس و قوانین اش، حق مسلم ماست. لااقل در کلام بگوییم دورنمای ما این است. همراه با اعتماد سازی برای دنیا می خواهیم به آن نقطه برسیم.

 

* اخبار تلویزیون این تکه را پخش کرد و جمعیت هم کف زدند. خوشحال. البته قسمت بعدی را شدید تر کف زدند و هورا کشیدند وقتی که گفت شکستن تحریم ها هم حق مسلم ماست.

 

پ.ن: این سخنان اوباما را می توان نوعی اعتراف دانست درباره قدرت ایران و پذیرش ناگزیر آن که البته سعی کرده با حفظ ژست کدخدایی بیان شود. کاش مسئولین ما هم درک واقع بینانه و صحیحی نسبت به قدرت ایران داشته باشند و این اقتداری که حاصل سالها رنج و مقاومت است، در کلام و عمل دست کم نگیرند.

"

باراک اوباما تاکید کرد که درباره نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اختلاف‌نظر دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز شنبه در توضیح یکی از نقاط اختلاف دیدگاه خود با آقای نتانیاهو گفت: "این تصور که ایران، با وجود همه آن‌چه درباره تاریخش می‌دانیم، صرفا با تحریم‌های بیشتر و تهدید نظامی نگران‌تر می‌شود و نهایتا می‌گوید ما تسلیم شدیم، به نظرم با درکی که ما از مردم ایران و حکومت ایران داریم، درست نیست."

باراک اوباما گفت: "نه فقط تندروها که حتی به‌اصطلاح میانه‌روها یا اصلاح‌طلبان داخل ایران هم نمی‌توانند بگویند تسلیم می‌شویم و هرچه آمریکا و اسرائیلی‌ها می‌گویند را انجام می‌دهیم."

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که دست‌کم درباره پرونده هسته‌ای، باید راهی جلوی پای ایران گذاشته شود که هم "کرامت" آنان حفظ شود و هم "اهداف ما را هم برآورده کند".

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیش‌تر گفته بود که جهان باید با حفظ "کرامت" با ایران برخورد کند."

 

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=807&tab=weblog