نسخه چاپی سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز |
آسيبي اجتماعي که روبه گسترش است// خودباختگي فرهنگي در امتداد مد!
سرویس فرهنگی مفیدنیوز :: قدر مسلم است که دين مبين اسلام تاکيدات موکدي در خصوص دوري از تجمل ، اسراف و تبذير دارد اما در جامعه امروزي ما مدگرايي به يک خصلت محسوس بدل شده است . مدگرايي تنها در لباس و يا مدل مو خلاصه نمي شود بلکه بسياري از رفتارهاي اجتماعي مي تواند تحت تاثير مد قرار گيرد! تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ به عنوان مثال بسياري از جامعه شناسان معتقدند که در اين روزها داشتن سفرهاي خارجي به يک پرستيژ اجتماعي بدل شده است و افراد جامعه حتي اگر علاقه اي هم به اين نوع سفرها نداشته باشند طبق عرف مبالغ سنگيني را در اين زمينه صرف مي کنند. اين سفرها که غالبا به کشورهايي با فرهنگ هاي مبتذل صورت مي گيرد ضمن فشاربر اقتصاد کشور مي تواند تاثيرات فرهنگي متعددي نيز داشته باشد. در اين ميان اما به نظر مي رسد که در ميان جامعه زنان همچنان به مقوله مد توجه بيشتري دارند و غالب ناهنجاريهاي مدگرايي نيز در اين قشر از جامعه رشد و نمو دارد.
«مد»ها الگوهاي فرهنگي اي هستند که توسط بخشي از جامعه، پذيرفته مي شوند و داراي يک دوره زماني نسبتا ًکوتاه اند سپس فراموش
البته در سالهاي اخير نيز با گسترش رسانه ها و افزايش تعاملات فرهنگي بر موضوع مدگرايي افزوده شده است و شاهد هستيم که به روز ترين مدهاي غربي که از طريق شبکه هاي ماهواره اي به کالبد فرهنگي اجتماع تزريق مي شود در خيابان هاي کلانشهرهاي ايران ظهور و بروز پيدا مي کند. امروز رسانه هاي غرب درصدد هستند نوع جديدي از زندگي را در جامعه رواج دهند كه شايد بتوان شاخص حركت اين پويش اجتماعي را در مسئله پوشش كندو كاو كرد. گسترش مدرنيته در جوامع وماهواره ها به عنوان نماد شبكه هاي فارسي كه در سال هاي اخير رشد روزافزوني داشته اند، مدت ها است با انتخاب سريال هايي خاص بر پايه موضوعاتي چون روابط بي بند و بارانه و بي توجهي به تعهد خانوادگي، در قالب هاي فريبنده سعي در رسوخ در خانواده هاي ايراني داشته اند. شبكه هاي غير فارسي زبان ماهواره نيز سرشار از برنامه هايي با مفاهيم جنسي و غيراخلاقي است. برنامه هاي ماهواره اي با عادي جلوه دادن روابط زنان و مردان، سعي در تغيير الگوهاي رفتاري بر مبناي اخلاق و دين در ميان جوامع هدف دارند.
البته بخش عمده اي از اهداف شبکه هاي جوانان كه سرشار از هيجان هستند با نظاره انواع مدهاي پوشش و آرايش شخصيت هاي اين نوع برنامه ها تحت تاثير آن قرار مي گيرند و حتي بعضا ناخودآگاه به دنبال پيگيري اين نوع از رفتارهاي اجتماعي سوق پيدا مي کنند. البته با توجه به اينكه بيشتر مدهاي رايج در بين جوانان و نوجوانان برگرفته از الگوهاي بيگانه و غير خودي است، مي توان گفت که مدگرايي به معناي جديد آن، نوعي از خودبيگانگي و تقليد از فرهنگ غربي را القا مي کند، تا آنجا که الآن بعضي از جوان ها از نوک پا تا فرق سرشان غربي است و حتّي وقتي نگاه مي کني، مي بيني کلمات يا جملاتي بر روي لباس يا داشبورد ماشين يا آينه و کمد شخصي يا در ورودي مغازه شان نوشته شده که کم تر ارتباطي با زندگي شخصي يا آرمان ها وعلايق فردي آنها دارد و گاه حتّي معناي آن را نيز به درستي نمي دانند و شايد اگر بدانند، موجب شگفتي، خنده يا ناراحتي شان بشود! لذا در نهايت و به عنوان جمع بندي بايد گفت به پديده مدگرايي بايد به عنوان يک آسيب جدي اجتماعي نگريخته شود و با نگاهي ارگانيک به دنبال برطرف سازي آن پيش رود . البته پرواضح است که هدف نگارنده اين نبوده و نيست که تازگي ، طراوت و نشاط و شادابي را بايد از زندگي جامعه و علي الخصوص جوانان حذف کرد و جامعه را مجبور به درجا زدن نمود اما به هر تقدير الگوهاي رفتار هاي فردي و اجتماعي بايد منطبق بر عقلانيت باشد. در دنياي غرب اين عقلانيت سکولار است که همه قواعد را مرسوم مي کند اما در يک جامعه ديني اين مدل ها بايد بر اساس يک عقلانيت ديني نضج گيرد.
به قلم طهورا مهدوي - رسالت
|
http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=770&tab=news |