نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
عشق ِ پاک
شورِ شیرین


معنای ظاهری‌اش را متوجه می‌شوم اما مفهومش برایم مجهول است؛ نه تنها برای من بلکه برای کسانی که مثل من از عشق و دل سپردن بوئی نبرده‌اند. بعضی وقت‌ها ذهنـم را درگیر می‌کند. یادم است آن را در کتابی خواندم که احوال زندگی یک عارف را شرح می‌داد و جمله‌های عرفانی زیادی در آن نوشته شده بود؛ میان آنها جمله‌ی " عاشق اگر رنگی از معشوق نـگیرد در عشق ِخود صادق نیست" مرا به فکر واداشت.

با کمی مطالعه‌ی تاریخی و مستند فهمیده می‌شود که تنها چهارده معصوم و کسانی که مستقیماً به آنها منسوب‌اند، عاشقان واقعی خدا هستند که در عشق ِ خود صادق‌اند . نمونه‌ی بارزش حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است که وقتی در محراب عبادتش با خدای خود راز و نیاز می‌کرد نور ِ وجودی‌اش بر آسمان‌ها و اهلش آشکار می‌شد.1 بدون شک پدید آمدن این صحنه‌ی روح بخش، نتیجه‌ی نزدیکی و الفت حضرت زهرا ـ سلام علیها ـ با خدایش است که عقل ما برای درک این حقیقت ناقص است و فهم ما قاصر. این نشان دهنده‌ی کمال حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در معرفت الهی است که سینه به سینه به فرزندانش منتقل شد و تا حدی در آنها به کمال رسید که صفات خداوندی در وجودشان حلول کرد. این حقیقت از زبان امام هادی ـ علیه السلام ـ شنیدنی‌ است؛ آنـگاه که در زیارت جامعه کبیره می‌فرماید:" السلام علی محالِّ معرفةِ الله و مساکنِ برکةِ الله و ...".2 این یعنی رنگ معشوق به خود گرفتن، یعنی مجذوب شدن در ذات الهی، یعنی قلب‌هایی که عشق پاک در آنها موج می‌زند؛ آن هم به گونه‌ای که معشوق از عاشقانش شناخته می‌شود.

 

مناسبت نوشت

شور و شعور سیاسی

 این روزها که از انتخابات ریاست جمهوری حرف به میان می‌آید؛ نظرهای گوناگونی شنیده می‌شود. اختلاف نظرهای این‌چنینی طبیعی بوده و حاکی از این است که مردم برای آینده‌ی خود و کشورشان مثل گذشته در صحنه‌اند. نکته قابل توجه، شعور سیاسی است که باید با شور سیاسی پا به پای هم پیش روند؛ خلق این حماسه نیازمند آگاهی دقیق از ملاک‌ها و معیارهای شاخص می‌باشد که توسط حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای ـ حفظه الله ـ برایمان تبیین شده است. وظیفه‌ی ما در خلق این حماسه علاوه بر حضور، انتخابی برخاسته از بصیرت است که هم آینده ساز بوده و هم بیانگر  پایبندی‌مان به آرمان‌های انقلاب و امام راحل ـ رحمه الله ـ می‌باشد.

 


1 ـ از امام صادق سوال شد چرا حضرت فاطمه ـ س ـ زهرا نام گرفت: حضرت فرمودند : " چون وقتی در محرابش برای عبادت می‌ایستاد نورش به اهل آسمان‌ها می‌تابیـد." (بحار الانوار ـ ج 43 ـ ص 12)

2 ـ ( سلام بر شما که مبدأ و محل خداشناسی و مسکن برکت الهی هستید)

http://shoreshirin.blog.ir

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=763&tab=weblog