نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
اجراي طرح شبنم براي جلوگيري از توزيع كالاي قاچاق


تاریخ: ۲۹ دي ۱۳۹۰

رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: با اجراي طرح شبنم از ابتداي بهمن ماه آينده، فضاي توزيع كالاهاي قاچاق ناامن شده و امكان تشخيص كالاي مجاز و غيرمجاز براي مصرف كننده فراهم خواهد شد.
يدالله صادقي با اشاره به اهداف اجراي طرح شبنم كه از آن به عنوان شبكه بازرسي و نظارت مردمي نام برده مي شود، بيان داشت: تسهيل در كنترل بازار، افزايش امنيت و جلوگيري از توزيع كالاي قاچاق و همچنين جلوگيري از توزيع كالاي بي كيفيت، رعايت حقوق مصرف كننده و برخورداري از خدمات پس از فروش از جمله اهداف اجراي اين طرح بوده است.
وي با بيان اينكه اين طرح، ضريب نفوذ بازرسي و كنترل كالاهاي قاچاق و غيرمجاز را در كشور گسترش مي دهد، تصريح كرد: در طرح شبنم واردكنندگان با مراجعه به مراكز ارائه كد دوبعدي، براي محصول وارداتي خود، باركد دو بعدي دريافت كرده و با ارائه آن به گمرك امكان ترخيص كالا را فراهم مي كند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: باركد، علاوه بر اينكه حاوي اطلاعات كالا است، قابليت استعلام از سامانه را نيز داشته و اصالت و كيفيت كالا را نيز براي خريدار تضمين مي كند.
صادقي در ادامه درباره چگونگي استفاده از اين سيستم گفت: شهروندان با داشتن موبايل معمولي دوربين دار و نصب نرم افزار مربوطه مي توانند به اطلاعات مورد نياز در مورد يك كالا دست پيدا كنند چرا كه باركد دوبعدي بر روي كالاهاي وارداتي مجاز نصب مي شود و امكان كنترل و تشخيص را فراهم مي كند.
وي ادامه داد: كالايي كه فاقد باركد دوبعدي شبنم باشد قاچاق محسوب مي شود.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بيان اين مطلب كه اين اقدام در راستاي شفاف سازي و امكان مميزي محصولات در نظر گرفته شده است، افزود: اجراي طرح پايلوت شبنم در ابتدا براي 4 گروه كالايي رايانه و تلفن همراه، لوازم خانگي، تجهيزات پزشكي و لوازم آرايشي و بهداشتي مشخص شده كه به تدريج به ساير گروه هاي كالايي تعميم خواهد يافت.
وي تأكيد كرد: راه اندازي اين سامانه در كشور، به شفافيت در بازار، جلوگيري از ورود كالاي قاچاق، تامين حقوق دولتي و حقوق مصرف كنندگان كمك خواهد كرد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=7349&tab=rooz