نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
گفتاری پیرامون ولایت فقیه
سرویس علوم و معارف اسلامی مفید نیوز :: با توجه به دلایل نقلی، اطاعت از ولی فقیه جامع الشرایط همانند اطاعت از رسول الله و مطابق آیه 80 سوره نساء معادل اطاعت از خداوند است که از اهداف خلقت می باشد// اختصاصی

تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۰

از مهمترين سؤالاتى كه هر فرد از خود مى‏پرسد اين است كه" ما براى چه آفريده شده‏ايم"؟ و" هدف آفرينش انسانها و آمدن به اين جهان چيست"؟

طبق آیه شریفه" وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون‏"(الذاریات 56) هدف از خلقت عبادت یا اطاعت از خداوند می باشد.هم چنین طبق آیه شریفه "مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّى فَما أَرْسَلْناكَ عَلَيْهِمْ حَفيظا" (نساء  80) خداوند به صراحت می فرماید کسی که از رسول پیروی کند قطعا خداوند را پیروی کرده است. انچه مسلم است این است که منظوراز اطاعت، اطاعت از احکام حکومتی پیغمبر (ص) می باشد زیرا در موارد فردی، دیگر اطاعت از رسول معنی ندارد.

حال اگر معتقد باشیم که این قرآن معجزه جاوید است و پیامبر آخرین فرستاده وحی است، پس بعد از رسول نیز می بایست از کسی اطاعت کنیم که اطاعت از او هم ارز اطاعت از خداوند تلقی گردد و در نتیجه می بایست در تمامی دوران ها انسان کاملی وجود داشته باشد که از وی اطاعت کنیم.

در دوران غیبت کبری نیز طبق فرموده انسان کامل "امّا الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الى رواة احاديثنا فانّهم حجّتى عليكم و انا حجّة اللَّه عليهم" می بایست به " من الفقهاء صائنا لنفسه، حافظا لدينه، مخالفا على هواه، مطيعا لأمر مولاه، "مراجعه کرد. از منظر عقلی نیز می بایست ثروت و قدرت جامعه در دست انسان با تقوا قرار گیرد تا اولا خود وی از این امکانات سواستفاده نکند ثانیا این امکانات را به طور عادلانه بین اقشار جامعه پخش کند.

با توجه به اینکه در هر مدیریتی چه مدیریت خانواده چه مدیریت جامعه و... می بایست ساختار هرمی موجود باشد به تعبیر دیگر تصمیم آخر را می بایست یک نفر بگیرد و بقیه از آن تبعیت کنند در نتیجه نمی توان به همه فقها یی که ویژگی های فوق را دارند (در احکام حکومتی) مراجعه نمود بلکه بقیه فقها نیز باید به فقیه منتخب مشورت بدهند و در صورت تفاوت رای از وی اطاعت کنند.  

با توجه به دلایل نقلی اشاره شده، اطاعت از ولی فقیه ای که شرایط فوق را داشته باشد ( تا زمانی که این شرایط در وی موجود است) همانند اطاعت از  رسول الله و مطابق آیه 80 سوره نساء معادل اطاعت از خداوند است که از اهداف خلقت می باشد.

مفیدنیوز - امین توحیدی

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=698&tab=news