نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
گزارشي از نشست بررسي مستند مهار نشده


تاریخ: ۲۷ مهر ۱۳۹۰

نشست نقدوبررسي مستند «مهار نشده» با حضور نادر طالب زاده مستند ساز، حسن عابديني كارشناس، حسن حسن پور تهيه كننده و مصطفي رضواني كارگردان اين أثر در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
حسن پور تهيه كننده اين مستند گفت: ايده ساخت اين أثر از آبان گذشته شكل گرفت و ما مي خواستيم از سياه نمايي به يك اميد برسيم كه محورهاي گسترده اي بر سر راه ما وجود داشت. درنهايت به پرونده هسته اي ايران رسيديم، زيرا از طريق عنوان پرونده هسته اي به عنوان ورودي بحث مي توانستيم مخاطبان را جذب كنيم.
وي ادامه داد:مستند مهار نشده به روز است، زيرا حوادث اخيرلندن و ورود كاروان آسيايي غزه در ايران نيز در آن ديده مي شود.
تهيه كننده مستند مهار نشده تصريح كرد: سوژه اين مستند قدرت هسته اي ايران نيست، بلكه قدرت نرم جمهوري اسلامي است كه به بهانه آن به سراغ پرونده هسته اي نيز رفته ايم.
وي در ادامه افزود: اين مستند به زبان انگليسي ساخته شده كه روايت گر يك دانشجوي پاكستاني است كه در ايران تحصيل مي كند و پس از ترور شخصيت هاي علمي انرژي اتمي ايران به جست وجوي پاسخ به اين سوال مي رود كه چرا اين شخصيت ها ترور مي شوند و غرب با كمال صراحت اعلام مي كند كه از طريق آنها انجام شده است.
به گزارش فارس،مصطفي رضواني كارگردان اين اثر نيز گفت: در سال 88 در جلسه اي كه مقام معظم رهبري با نخبگان داشتند يكي از دانشجويان دانشگاه شريف اعتراض كرده و گفت: چرا صدا و سيما اخبار را سانسور مي كند؟ پس از آن حضرت آقا فرمودند: من هم به اين موضوع معتقدم و بيشتر از همه به اين مطلب منتقدم كه چرا صدا و سيما نمي تواند پيشرفت هاي ايران را به درستي انتقال دهد. از آنجا بود كه ما به فكر توليد اين مستند افتاديم تا بتوانيم بحث قدرت نرم انقلاب اسلامي را به نمايش بگذاريم.
وي در ادامه افزود: بحث انرژي هسته اي مدخلي براي ورود به اين مستند است، زيرا انرژي هسته اي هميشه با بحث هاي متفاوتي همراه بوده است.
كارگردان مستند مهارنشده گفت: اهميت اين مستند به موضوع آن است، مي خواستيم مهم بودن كشورمان را به همه اثبات كنيم. افرادي از كشورهاي آمريكا، عراق، پاكستان وفرانسه كه در مستند ما حضور دارند سربازاني هستند كه حاضرند براي ايران جنگ كنند.
در ادامه اين نشست نادر طالب زاده گفت: يكي از مشكلاتي كه ما در 30 سال گذشته داشته ايم عدم تربيت نيروهاي حزب اللهي و انقلابي بوده است و مديران ما هيچ وقت نخواسته اند كه اين كمبود نيرو را جبران كنند.
وي افزود: اوايل انقلاب بود كه من در سال هاي آخر فوق ليسانس در خارج از كشور مشغول به تحصيل بودم و پس از توهين غربي ها به ايران درس خود را نيمه رها كرده و براي فيلم سازي و مستندسازي به ايران برگشتم، بايد از همان سال هاي ابتدايي به آموزش بچه هاي مذهبي مي پرداختيم تا بتوانيم هنرمنداني را كه فيلم سازي بلد باشند، پرورش دهيم.
طالب زاده گفت: پس از آن كه از صداوسيما و يا دولت هاي مختلف نااميد شديم به سمت آموزش نيروهاي حزب اللهي برآمديم و خوشحالم كه عده اي از هنرجويانم توانستند مستندي اين چنين قوي را توليد كنند.
وي درباره اهميت پاك بودن هنرمندان گفت: معتقدم هنرمنداني كه براي خدا كار مي كنند بايد همه كارهايشان طيب و پاك باشد، زيرا اين مطالب در ارائه سخن شان تاثير گذار خواهد بود.
طالب زاده درباره مسئله روز حزب الله و انقلاب گفت: غرب هنوز هم در حال تهديد عليه ايران است، به همين دليل يكي از مسائل روز حزب الله و انقلاب مبارزه نرم عليه رسانه هاي بي منطق و شرور غرب است.
وي درباره هنرهايي كه همگام با جنگ نرم پيش مي روند گفت: هنرهايي كه درباره جنگ نرم هستند را بايد حمايت كنيم و بايد مستندهايي اين چنين را از طريق تلويزيون، فضاي مجازي، شبكه هاي داخلي وخارجي نمايش دهيم.
طالب زاده درباره مشاركت با فيلمسازان مستقل خارجي گفت: ما بايد بتوانيم از توان فيلمسازان مستقل خارج از كشور كه عليه سياست هاي غرب سخن مي گويند استفاده كنيم و يا از تجربه آنان در اين زمينه بهره ببريم.
وي درادامه افزود: متاسفانه از همان سال هاي ابتدايي انقلاب حضرت امام و حضرت آقا به مسئله هجوم غربي ها از طريق رسانه ها هشدار داده بودند، اما كسي به طور جدي به آن توجهي نكرده بود. البته خدا را شكر در سال هاي اخير با توجه به ابراز نگراني مقام معظم رهبري، توجه خاصي بر اين مطلب شده است كه بچه هاي حزب اللهي و مسلمان بايد به گود بيايند و شروع به فعاليت در اين زمينه كنند.
طالب زاده گفت: وقت بازيگوشي تمام شده و بايد به طور جدي در اين زمينه ها كار كنيم، و بايد از ميوه انقلاب اسلامي كه حالا بزرگ و خوش آب و رنگ شده است با كارهايي اين چنين محافظت كنيم.
در اين نشست همچنين حسن عابديني گفت:مهم ترين موضوع هسته اي ايران تصوير سازي رسانه اي از پرونده هسته اي نزد افكار عمومي است. به همين دليل در چند سال گذشته وقتي مي خواهند از ايران و انرژي هسته اي تصويري را نشان دهند چهار تا پنج فيلم 20 ثانيه اي كه مربوط به انفجار مواد اشتعال زا، حضور خبرنگاران در يك تونل تابلوي خطر به زبان انگليسي و فارسي و پرتاب چند موشك نظامي را نمايش مي دهند. آنها با اين تصوير سعي در انحراف افكار عمومي به سوي اين مطلب دارند كه مي خواهند نشان دهند جمهوري اسلامي ايران بمب هسته اي دارد و فعاليت هسته اي اش خطرساز است.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=6773&tab=rooz