نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
امام روح الله و بیداری اسلامی
ميان اين مسير


بیداری بهاریست که رویش ها و جنبش ها را شکل می دهد و این رویش ها و جوانه ها ، خود صلای بیدار باشی برای اهل نظاره است .

گاهیست که ، دیده ی مسلمانان منطقه ، به رویش های بهارِ بیداری ِ سی و دو ساله ی ِ انقلاب اسلامی بصیر ، و گوششان به صلای جوانه های این بهار همسایه،سمیع شده است . گرچه آغاز این تاثیر گذاری نه امروز ، بلکه از همان سالهای اول انقلاب بوده است و کمتر از دو سال از انقلابمان نمی گذشت که لبنان با غیرت ورزی جوانانش ، از سلطه و نفوذ آمریکا ، اسراییل و انگلیس رهایی یافت و امپراطوری در افغانستان شکست خورد . نقش حضرت امام روح الله(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی و امام امت مسلمان ایران ، در این تاثیر گذاری بی بدیل و بسیار پررنگ است.


مخاطب خاص امام گرچه مردم حاضر در صحنه ی جهاد ایران بوده اند ، اما پیام امام فراملّی و نه حتی محدود به حوزه ی جهان اسلام بود . نهیب های امام که : « ای علمای جهان ، من احساس خطر میکنم ! ....هان ای مسلمانان همه ی کشورها ، به شما هشدار می دهم ! ....ای مستضعفان همه ی دنیا ، به پا خیزید !» ، فریادهای احیاگریست که نهیب بیداری را به جان خسته و خفته ی همه ی مستضعفان دنیا زده و می زند . امام زنده کننده ی روحیه ی جهاد و هویت ظلم ستیزی مسلمانان بوده و هست . شخصیت الهی-سیاسی ایشان تبدیل به الگویی محبوب و مقبول است ، در جهان اسلام خصوصا و دنیا عموما...

نهال انقلاب از زمان پیروز بر غرب و شرق عالم ، تا به امروز که به درخت تنومند و باروری تبدیل شده است ، شبیخون و حرکت نرمی در جهت اشاعه ی تفکرات انقلابی و تحولات اسلام خواهی است . انقلاب اسلامی بدون نیاز به اقدام فیزیکی ، راه و پیامش را به همه ی دنیا صادر کرده و می کند . انقلاب اسلامی الگوی عینی حکومت اسلامی و مصداق حقانیت وعده ی نصرت خداوند است .

مسلمانان منطقه که در سایه ی حکومت های زبون و تحت سیطره ی غرب ، عزّت و هویت اصیل اسلامی خویش را از دست داده بودند ، با رصد شرایط انقلاب اسلامی و اقتدار و عزتمندی ایران ، به قدرت دین و معنویت در ایجاد تحولات مطلوب ایمان آوردند . پیروزی انقلاب ثابت کرد چنانچه مسلمانان ، با وحدت در مسیر حق مجاهدت کنند ، نصرت خدا شامل حالشان خواهد بود. بعد از پیروزی انقلاب و تا با امروز « ثبات و استمرار و استقرار نظام جمهوری اسلامی ، از جمله مهمترین عواملی بوده که ملت های منطقه و ملتهای مسلمان را امیدوار کرده است و می توان گفت نقش موثری در ایجاد این حرکت عظیم اسلامی و بیداری ایفا کرده است.».«... و ماندگاری نظام طی 32 سال و تشکیل موفق نظام اسلامی و استحکام روزافزون و پیشرفتهای علمی و صنعتی » (1) از جمله ی این عوامل تاثیر گذار است .

این در حالیست که در برخی کشورهای منطقه حتی ارزشهای اسلامی مورد هتک قرار میگرفت و مسلمانان از حداقل حقوقی که فرد در جامعه اسلامی دارد محروم می شدند . ارزشهایی مثل حجاب و امنیت اجتماعی بانوان و عدالت اجتماعی از جمله ی آنهاست . چنانچه دیدیم اولین تحرکات در تونس بعد از منع حجاب بانوان در دانشگاه و محدودیت های اجتماعی برای محجبه ها ، آغاز شد . و همین طور در همه ی کشورهای منطقه ، در کنار خشم ملّت از دخالت و دست اندازی های آمریکا و اسراییل در امورات داخلی آنها ، نارضایتی از بی عدالتی های اجتماعی غوغا می کند .

در نقطه ی مقابل ، «حرکت ایران به سمت عدالت اجتماعی ، حفظ اقتدار و استکبار ستیزی ، التزام به مبانی اسلامی و مردم سالاری» و مقایسه شرایط ، انگیزه ای در جهت اعتراضهای جدی تر در برابر حکومتهای مستبدانه شد .

آنچه انقلاب اسلامی به مسلمانان آموخت ، تفاوت اسلام آمریکایی با اسلام ناب و کامل محمدی ست آنهم نه در سطح نظریه پردازی بلکه الگوی موفق عینی . انقلاب ثابت کرد ، اسلام ناب ، اسلام مبارزه ، اسلام جهاد ، اسلام ظلم ستیزی و اسلام با رویکرد سیاسی ست و مسلمانان میتوانند با تکیه بر هویت اسلامی ، به توفیقات و عزتی که در آرزوی آن هستند دست یازند .

امام روح الله در صحیفه ی خود اشاره میکنند : عامل بیداری ، خودباوری ست . و منظور از "خود" ، هویت اسلامی مسلمان است و رسیدن به این باور که قدرت الهی بالاترین قدرتی ست که با تکیه به ان میتوان به غرب و شرق عالم پیروز شد . انقلاب اسلامی الگویی از این باور است که هیمنه ی پوشالی ایادی کفر و جهان بینی مادی را در هم شکسته و عاملی موثر در بازیابی هویت مسلمانان شده است .

آمریکا و صهیونیست کابوس این بیداری را از ابتدای انقلاب دیده اند و تاثیر آنرا در شکل گیری خاومیانه اسلامی و تقویت عزم و اراده ی مسلمانان پیش بینی میکردند و به همین جهت طرح خاورمیانه ی بزرگ را در دستور کار قرار داده و حمله به عراق و فتنه انگیزی در منطقه را دنبال کرده اند . و حتما در پی مصادره ی انقلابها به سود خویش خواهند بود و ید الله فوق ایدیهم ......

و اکنون ما پرده ها را از مقابل چشمانت کنار زدیم و دیده ات بینا شده است ...

فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ﴿۲۲مبارکه ق﴾

پی نوشت:

(1) جملات امام خامنه ای

میلاد زهرای مرضیه و فرزند خلفشان امام سید روح الله الخمینی مبارک.

http://mianeinmasir.blogfa.com

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=665&tab=weblog