نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
نگاه فرصت انگارانه به حضور موازی دو جبهه پایداری و متحدین
میان این مسیر


موضع دشمن در مورد ایران و علی الخصوص انتخابات، نه تنها استفاده از ظرفیت چالش ها در جهت تهدید سازی، بلکه تلاش برای تبدیل فرصتها به تهدید علیه خودمان است؛و وظیفه ی ما نه تنها شناخت این چالش ها و مرتفع کردن آنها و استفاده از فرصتهای موجود و بلکه تبدیل تهدیدها به فرصتهاست ! کاری که نه تنها انجام نداده ایم، بلکه برعکس ، با تاکید بر چالش ها و مانور بی موقع بر آنها، زمینه ی تبدیل آنها به تهدید و اختلاف را فراهم کرده و  به دشمن جهت  داده ایم. !

مطلوبیت وحدت جبهه متحد و پایداری مطلب پوشیده ای نیست . اما جایگاه این بحث امروز و در شرایطی که جبهه ها لیستهای خود را نهایی کرده اند ، نمی باشد . این بحث های خارج از زمان نه تنها مفید فایده نبوده، بلکه به اختلافات دامن خواهد زد ؛ و این همان بازی در زمین دشمن است . دشمن منتظر است از زمینه ی اختلافات و مهره های ضعیف النفس استفاده کرده، تا فضای رقابتی انتخابات را متشنج کند . اکنون زمان مرور گذشته و اشتباهات طرفین در شکل نگرفتن وحدت نیست و نتیجه جز اسراف و ایجاد هزینه های مشاجره و اتهام به طرف مقابل نمی باشد .

همچنان که اذعان می شود : رهبران معنوی دو جریان نه در تقابل هم ، بلکه در مسیر تکامل یکدیگر پیش می روند، این دو جریان نیز می توانند در جهت تکمیل هم پیش رفته و با تبیین گفتمان خود ، انتخاباتی آگاهانه و پر شور را  رقم بزنند . 

 

در واقع اگر چه متحد نشدن این دو  جبهه از جهاتی تهدید به شمار می رود ، می توان با بررسی جنبه های مثبت حضور تکامل بخش این دوجریان در کنار و به موازات هم ، چالش موجود را به فرصت رقابتی تبدیل کرد . وظیفه ی ما در ابتدا ایجاد فضای سالم و پرشور انتخاباتی ست و در دومین گام انتخاب اصلح از صالح .

اگر قرار باشد جبهه پایداری و متحدین اصولگرا را در کنار هم و در تکامل با هم ببینیم ، از نگاهی ، مهمترین حُـــسن جبهه متحد جذب افرادی مانند لاریجانی ست که در جریان فتنه "درست" اما "دیرهنگام" موضع گیری کرده اند . از جهاتی این مهمترین کمک جریان اصولگرایی به خود و نظام بود تا از دفع این گروه و تشقق انها از اصولگرایی و جمعشان در جبهه ای دیگر جلوگیری کند _ با توجه به اینکه این افراد در مجلس قبل آرا بالایی در حوزه های انتخابیه خود داشتند. _این اقدام باعث اعطای فرصتی دوباره به انها برای قرار گرفتن در تجمع اصولگرایانه و سنجیدن خود و عملکردشان با آرا ملت است ؛ با توجه به اینکه بهترین مرجع تصمیم در مورد آنها ، خود مردم می باشند .

بنابراین حضور جبهه متحد "با این منش" برای نظام لازم بود . و همین طور در کنار این جریان ،حضور جریانی با خلوص دیگرگونه و جدا از برخی مصلحت اندیشی ها و عاقبت سنجی ها لازم بود تا با معرفی برخی نامزدهای اصلح - خواه از جبهه متحد باشد ، یا مستقل و یا ... - زمینه ی رقابت آزادانه ، وسیع و آگاهانه را میان اصولگرایان ایجاد کند ، که با استفاده از این فرصت به افزایش مشارکت در صحنه انتخابات بیانجامد. 

در واقع اگر شرایط برای وحدت فراهم نشده ، باز هم می توان به شرایط موجود به چشم فرصت نگاه کرد. به شرط آنگه دو جبهه با تحلیل درست از شرایط موجود از متهم کردن هم و دامن زدن به اختلافات جلوگیری کرده و حقیقتا به چشم جریانهای تکمیل کننده به هم نگاه کنند.

مسلما نگاه صفر و صدی به هیچ جریانی بنوده و نباید باشد . نه نگاه به جبهه متحد نگاه صفر انگارانه و نه نمره ی جبهه پایداری صد انگاشته می شود! بلکه بحث صالح و اصلح و در واقع مقایسه ای با محور ارزش ها و نسبت به یکدیگر است .

امروز بهترین فرصت برای مطرح کردن گفتمان هر چه خالصانه تر انقلاب و پرداختن به آرمانهای جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبریست، که باید به جای پرداختن به ایرادات جبهه مقابل به تصریح هر چه بیشتر این مواضع پرداخت . و این شفافیت و سلامت به نفع خود جریانها نیز خواهد بود ؛ چرا که گفته ها و رفتارهایشان در رصد تیز بینانه و با بصیرت ملت قرار دارد .

آداب رقابت انتخاباتی به بیان مقام معظم رهبری در آیتمهای زیر ، در سایت معظم له ارائه شده است . که هم منشوری برای نامزدها و هم کلیدی در دست ملت برای شناسایی کاندیدای اصلح و پایبند به اصول می باشد :

1.پرهیز از تهمت زدن به ادم های مومن و مصونیت دار از لحاظ اسلامی و شرعی

2.پرهیز از خوار کردن دیگران در چشم مردم

3.پرهیز از مصرف بیت المال

4.عمل در چارچوب قانون

5.پرهیز از بحث های دل آزار و اختلافات دشمن شاد کن

6.متمایز کردن مرزهای خود با دشمن

7.پرهیز از وارد کردن رهبری در دعواهای جناحی

8.ورود به انتخابات به قصد خدمت نه قدرت طلبی و مال اندوزی

9.متصل نشدن به مراکز ثروت و قدرت

10.متوقف ندانستن اثبات خود بر نفی دیگری و ...

 

و العاقبه للمتقین

http://mianeinmasir.blogfa.com

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=633&tab=weblog