نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
برنامه ريزي ايران براي افزايش سطح مبادلات با آمريكاي لاتين به 600 ميليون دلار


تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۰

معاون اول رئيس جمهور با اشاره به حجم مبادلات اقتصادي بين ايران و كوبا گفت: اميدوارم در اين سفر حجم مبادلات تجاري و اقتصادي في مابين را از 60 ميليون دلار به 10برابر افزايش دهيم.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور صبح روز گذشته پيش از عزيمت به دو كشور كوبا و اكوادور، روابط ايران با اين دو كشور آمريكاي لاتين را روابطي صميمي و رو به گسترش خواند و از آمادگي كشورمان براي گسترش روابط در زمينه هاي مختلف از جمله سياسي، اقتصادي و فرهنگي خبر داد.
محمدرضا رحيمي با بيان اينكه دو كشور كوبا و اكوادور پيوسته به دنبال بيداري، عدالت خواهي و استقلال طلبي بوده اند، اظهار داشت: كشورهاي آمريكاي لاتين زماني به عنوان حياط خلوت آمريكا محسوب مي شدند اما امروز ملت هاي اين كشورها از سياست هاي استكبار جهاني به تنگ آمده و از هر فرصتي براي نشان دادن مخالفت خود استفاده مي كنند.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه ايران همواره از ديرباز ارتباطات سياسي، اقتصادي و فرهنگي خوبي با كوبا داشته است، گفت: اين ارتباطات در دولت نهم و دهم بسيار بيشتر شده و امروز نيز اين روابط در بخش هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و همكاري هاي بين المللي در حال گسترش است.
رحيمي ادامه داد: ملت كوبا همواره به دنبال مبارزه با زياده خواهي كشورهاي زورگو بودند و مسئولين جمهوري اسلامي ايران نيز با توجه به آرمانهاي امام خميني(ره) و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب درصدد هستند روابط خود را از هر حيث با كشورهاي آمريكاي لاتين و بويژه ملت هاي آزاديخواه اين كشورها ارتقا دهند.
معاون اول رئيس جمهور همچنين با اشاره به حجم مبادلات اقتصادي بين دو كشور تصريح كرد: امروز مبادلات اقتصادي ميان ايران و كوبا رقم قابل توجهي نيست اما با مذاكراتي كه پيش از اين سفر با مقامات كشور كوبا صورت گرفته اميدوارم در اين سفر بتوانيم حجم مبادلات تجاري و اقتصادي في مابين را از 60 ميليون دلار به 10برابر افزايش دهيم.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه بحث و تبادل نظر در خصوص همكاري هاي نفتي و گازي با كشور اكوادور را از مهمترين اهداف سفر به اين كشور برشمرد و گفت: با توجه به اينكه اكوادور يك كشور نفتي است و جمهوري اسلامي ايران از پيشرفت هاي متعددي در صنعت نفت برخوردار است مي تواند به توسعه زيرساخت هاي نفتي اين كشور كمك كند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، وزراي نيرو و صنعت، معدن و تجارت به عنوان روساي كميسيون مشترك ايران- كوبا و ايران- اكوادور معاون اول رئيس جمهور را در اين سفر همراهي مي كنند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=6187&tab=rooz