نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
تعبير عجيب رهبر انقلاب درباره شهيد بهشتي
جو آن­چنان علیه شهید بهشتی مسموم شده بود که در همان زمان در دانشگاه تهران از آیت ­الله خامنه‌ای پرسیده بودند: «شما همگی زندان رفته و شکنجه دیده هستید، اما آقای بهشتی که این­قدر از او طرفداری می ­کنید سابقه مبارزاتی کمتری داشته و دوره زندان و شکنجه کمی در پرونده ­اش وجود دارد.»...


بولتن نيوز:آقای محمد پیشگاهی ­فرد از جمله مبارزانی است که از همان ابتدا به ندای امام خمینی (ره) در مبارزه علیه طاغوت لبیک گفت و وارد مبارزات سیاسی علیه رژیم شاه شد.ارتباط نزدیک ایشان با بزرگان انقلاب همچون شهید مظلوم آیت ­الله دکتربهشتی و آیت­ الله مفتح و همچنین ارتباط سببی ایشان با شهید بهشتی باعث شد تا درمتن بسیاری از حوادث و اتفاقات انقلاب ومبارزات قرارگیرند. ایشان خاطرات فراوانی از همراهی با شهید مظلوم، بهشتی رابه خاطر دارند که می تواند برای خواننده حاوی نکات تازه وبدیع باشد.

آقای پیشگاهی ­فرد در خاطرات خود نقل می­ کنند که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره اول، بنی­ صدر واطرافیانش تخریب شدیدی را علیه شهید بهشتی وحزب جمهوری به راه انداخته بودند تا آنجا که حتی برخی از امام جمعه ­های مناطق مختلف را با خود همراه نمودند.ایشان نقل می ­کنند که جو آن­چنان علیه شهید بهشتی مسموم شده بود که در همان زمان در دانشگاه تهران از آیت ­الله خامنه ­ای (که در آن زماننماینده امام در دانشگاه بود) پرسیده بودند: «شما همگی زندان رفته و شکنجه دیده هستید، اما آقای بهشتی که این­قدر از او طرفداری می ­کنید سابقه مبارزاتی کمتری داشته و دوره زندان و شکنجه کمی در پرونده ­اش وجود دارد.»

آیت­ الله خامنه ­ای حفظه ­الله تعالی تحلیلی زیبا و جالب از شخصیت شهید بهشتی کرده و فرموده بودند: «شما جوان هستید و اصلا شناختی از آقای بهشتی ندارید. ما که از سال 1338-39 با ایشان بوده ­ایم، می ­دانیم که سرنخ تمام مبارزات و مسائل نهضتی که امام شروع کرد، بعد از شخص امام، آقای بهشتی بود. سر انگشت حکمت ایشان بود که بسیاری از مشکلات را حل می ­کرد و بسیاری از تشکیلات مختلف مخفی با هدایت و رهنمون وی فعالیت می‌کردند. زمانی که ساواک به فعالیت ایشان مشکوک شد، برخی از مراجع مقدمات خروج وی از ایران را فراهم ساختند. ایشان پس از بازگشت به ایران هسته­ های مبارزاتی را در شهرستان­ ها تشکیل داد.»

آیت ­الله خامنه ­ای در ادامه تحلیل جالبی نیز کرده بودند و عین کلام ایشان این­گونه است: «تحلیل ساواک این بود، اگر بخواهد به آقای بهشتی دست بزند یک خمینی دومی در ایران ظهور خواهد کرد و آن­ها از این می­ ترسیدند؛ چرا که ایشان همه شرایط را داشت. حال باید چنین شخصیتی مورد تهمت و جفا قرار بگیرد!»

 

سید محمد جواد حسینی

منبع: خاطرات محمد پیشگاهی ­فرد، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، صص 210 تا 211

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=558&tab=bargozide