نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آیا امام رضا (ع) جواب سلاممان را می دهد؟
سرباز صفر جنگ نرم


طبق متون اسلامی سلام کردن مستحب مؤکد اما جواب دادن به سلام ،واجب است و حتی اگر شخصی مشغول به نماز باشد و فردی به او سلام کند باید با شرایطی که در رساله آمده جواب او را بدهد و اگر ندهد مرتکب گناه شده است.

همچنین در احادیث وارد شده که ان الله یحب افشاء السلام خداوند افشاء سلام را دوست دارد و یا افشو السلام بینکم تحابوا افشاء سلام کنید که محبت در بینتان ایجاد شود.

اما چیز هایی در عالم هست که فقط اولیای خدا می شنوند و این جایزه گوشی است که در مسیر عصیان خداوند عالم به کار گرفته نشده و اهل گناه نباشد همانطور که پیامبر در حدیثی می فرمایند:لولا تكثیر فی كلامكم، و تمریج فی قلوبكم، لرأیتم ما أری، و لسمعتم ما أسمع1 اگر این نبود که شما زیاده می گویید و همچنین هرزه چرانی در دل شما نبود هر چه من می بینم شما می دیدید و هر چه می شنوم می شنیدید. کلمه "تمریج" از ماده "مرج" است و به معنای چمن و سرزمین علفزار است که معمولا هر نوع حیوانی در آنجا وارد می شود و راه می رود و می چرد.


از حضرت آیت الله بهجت رحمة الله علیه نقل است که یکی از تجار رشت ساکن مشهد بود ،تاجر دیگری از رشت به مشهد آمده و در منزل او اقامت می کرد. زمانی صاحبخانه پنجره را باز کرد و به امام رضا (علیه السلام) سلام داد و فرزند مهمان که نوجوان بود ،جواب سلام امام (ع) را شنید و تعجب کرد و گفت : من جواب سلام شما را شنیدم ،مگر امام جواب سلام شما را می دهد؟ گفت: بله ،شما استعداد شنیدن را داشتید و گرنه به همه جواب می دهد.2



1-صریح السنه /29
2-روزنامه جوان،شماره 2104

http://aql.blogfa.com

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=530&tab=weblog