نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
اول بمب، بعد سؤال!
الجزيره انگليسي


چند هفته اي از حمله يازده سپتامبر گذشته بود كه به اتفاق خانواده و دوستان مشغول خوردن شام بوديم كه صحبت هاي سياسي بالا گرفت. وقتي صحبت از جورج بوش به ميان آمد همه از تصميم او براي حمله به افغانستان حمايت كردند و آن اقدام را براي نابودي جنبش هاي تروريستي امري ضروري دانستند. البته هيچ يك از ما اعتقاد نداشتيم كه بوش به طور قانوني در انتخابات رياست جمهوري پيروز شده است اما تصور مي كرديم كه او درباره شرايطي كه ايالات متحده با آن روبه رو است و گزينه هايي كه پيش رو دارد با مردم آمريكا صادق است.
در اين ميان پسر كوچك ترم به شدت با بوش و اقداماتش مخالف بود و گفت مي بايست راه هاي بهتري نيز براي حل اين موضوع وجود داشته باشد. همه جمع از جمله من او را ملامت كرديم اما او مي گفت كه هيچ يك از حرف هايي كه از دهان بوش بيرون مي آيد را باور ندارد و گفت: «خواهيد ديد».
پسرم ما ديديم!
جورج بوش با حمايت و ايجاد انگيزه توسط مشاوران نومحافظه كار و تشويق بيروني ها براي ادامه اولين جنگ خليج فارس، به سرعت پس از افغانستان به سوي عراق لشكركشي كرد. بوش براي توجيه جنگ عراق گفت اين كشور در حمله يازده سپتامبر دخيل بود (كه نبود) و سلاح هاي كشتار جمعي در اختيار داشت (كه نداشت).
بوش و متحد وفادار او دولت توني بلر براي فريب اذهان دو ملت اقدام به دستكاري سيستم اطلاعاتي كردند و عراق را متحد شماره يك جمهوري اسلامي ايران جلوه دادند. در اين مسير صدها آمريكايي، عراقي و بريتانيايي كشته شدند و كشور عراق به كل نابود شد. اظهارات دولت اوباما نيز مبني بر طرح تروريستي كشور ايران عليه سعودي غيرقابل باور است، باتوجه به اينكه واشنگتن مكان مناسبي براي اين حمله به نظر نمي رسد و در ضمن مسئوليت انفجار در واشنگتن و كشتن سفير سعودي به معناي جنگ با آمريكا و عربستان سعودي است.
رئول مارك گرشت (Reuel Mark Gerecht) يكي از مشوقان اصلي حمله به عراق است، او هشدار مي دهد كه دسيسه تروريستي اخير حمله ايالات متحده به ايران را توجيه مي كند؛ «كاخ سفيد بايد به اين تخطي پاسخ نظامي بدهد...». (اين تعبيرات با چيزي كه او در سال 2002 نوشت تغيير چنداني ندارد؛ «اگر رئيس جمهور بوش استدلالات خود را دنبال كند و دولت را نيز وادار كند كه او را در حمله به عراق و ايران ياري كنند در آن صورت خاورميانه اي جديد، امن و آزاد پرورش خواهد داد.»)
تنها مزيت حمله عراق شايد اين باشد كه به ما آموخت تا از اين پس گوش به حرف هوچي هاي بازيگردان ندهيم.
سبك و سياق نومحافظه كاران به شكل «بمب ها را بيندازيد و بعد سؤال بپرسيد» بوده و فاقد اعتبار است. ما بايد خيلي ساده باشيم اگر اجازه بدهيم بار ديگر آنها ما را گرفتار جنگ ديگري در خاورميانه كه بدون شك مرگبارتر خواهد بود كنند.

نويسنده: ام جي روزنبرگ
مترجم: محمد جعفري

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=52&tab=mobareze