نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
در دیدار جلیلی و زیباری چه گذشت؟


تاریخ: ۲ تير ۱۳۹۰
هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق صبح امروز با سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای­ عالی امنیت ملی دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه­ ای گفتگو کرد.

در این دیدار دبیر شورای­ عالی امنیت ملی با اشاره به پیوندهای تاریخی، دینی، فرهنگی میان ملت های ایران و عراق و نیز با تأکید بر فرصت­ های مشترک سیاسی و اقتصادی میان دو کشور در عرصه­ های منطقه­ ای و بین­ المللی تصریح کرد ظرفیت­ های امروز عراق لزوم نقش­ آفرینی مؤثر این کشور در سطح منطقه را ایجاب می­ نماید.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای­ عالی امنیت ملی با اشاره به پیامدهای مخرب حضور تروریست­ ها در پادگان اشرف برای امنیت ملی عراق تصریح کرد مخالفت برخی قدرت­ ها با ابتکار سازنده دولت عراق برای ریشه­ کنی زمینه­ های رشد تروریسم در این کشور نشانه دوگانگی سیاست­ های این کشورها است. وی تأکید کرد حمایت این قدرت­ ها از استمرار حضور ترویست ­ها در عراق نه­ تنها مبین پشتیبانی سخت­ افزاری و نرم ­افزاری آنها از جریان تروریسم در منطقه است بلکه به­ روشنی پرده از توطئه امریکایی­ ها برای نهادینه­ کردن ناامنی و بی ­ثباتی در عراق بر می ­دارد.

سعید جلیلی اراده دولت و ملت عراق را در خروج اشغالگران از این کشور، نشان­گر غرور و عزت ملی عراق دانست و تصریح کرد: تجربه چندسال گذشته به­ خوبی نشان داد دولت و مردم عراق توانمندی لازم را برای برقراری امنیت دارند و حاصل حضور اشغالگران صرفاً ناامنی برای عراق بوده است.

دبیر شورای­ عالی امنیت ملی تأکید کرد: مردم منطقه هوشیارانه مواضع و رفتارهای دوگانه آمریکا و فریب­ کاران را دقیقاً زیرنظر دارند و امریکا نمی­ تواند مدعی حقوق بشر باشد.

هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از تحولات اخیر عراق از نقش ایران در عبور کشورش از بحران­ های گوناگون و همچنین همکاری­ های فی­مابین در زمینه­ های سیاسی و اقتصادی تشکر کرد.

وی با اشاره به خروج نیروهای امریکایی تا پایان سال 2011 میلادی از خاک عراق تأکید کرد: مردم عراق بعد از پشت­ سرگذاشتن دوران طولانی استبداد داخلی، خواهان استقلال همه­ جانبه در همه عرص­ه ها هستند.

زیباری افزود: دولت جدید عراق به­ دنبال گسترش روابط متوازن با همه همسایگان است و برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و امنیتی انگیزه مضاعفی دارد.
http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=5057&tab=rooz