نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
داستان چادرمان
میان این مسیر


سکانس اوّل در اتوبوس

خانمی میانسال با ظاهری معمولی که اطرافمان زیاد است ،‌ ظاهرم را برانداز میکند . من که متوجه سنگینی نگاهش هستم ، نگاهم را از او می دزدم . انگار که صبرش تمام شده باشد ، می گوید : "‌ اوه اوه ، تو این گرما ، این چادر سیاه چیه سرت ؟ روسریت که بلند و مشکیه ، حجابت کامله دیگه . واسه چی اینو گذاشتی سرت ؟ بعد هم دستی به چادرم می کشد و می گوید : " کلفتم هم هست . چه لزومی داره آخه ؟!! گرمت نمیشه ؟"من دیدم وقتش شده ! با لبخند گفتم : " جهنم گرمتره " !

سکانس دوّم در مسجد!

با معلم دینی و عربی دبیرستانم نگاه تو نگاه شدم . رفتم سلام واحوالپرسی و طاعات قبول ! بهم گفت :"اوه ، چه خبره ؟ بکش این روسری رو عقبتر . در این حد هم درست نیست !!!!! الان میگن(!)زیاد حجاب کردن هم ایراد داره !!! من خودم اینقدر از این جور حجاب کردن ضربه دیدم !! "( شنیده بودم همسرش بدبین و سختگیر است). گفتم واسه کی باید بکشمش عقبتر ؟

سکانس سوّم در مهمانی

از آقایون فامیل (!) ، که آدم یک بوم و دو هوایی بود ، بهم گفت : "شما این ویژه نامه خاتون رو خوندین ؟ " . میدانستم منظورش را . گفتم : "چطور ؟" . گفت :"حتما بگیرین ، بخونین و یه تحلیلی رو حجابتون داشته باشید !!! ویژه نامه ی خوبیه ". فکر کرده بود حرف جدیدی زده و من غافلم از آنچه گفته می شود و اصلا به گوشم نخورده  اینها ، که با اعتماد چادرم را گرفته ام . میان تعجبش گفتم : "اتفاقا خوانده ام " ادامه دادم : شما  بر حسب اتفاق چشمتان به مطلبی راجع به چادر افتاده که از قضا بی اشکال هم نیست . شما نظر مراجع تقلید و بزرگان رو راجع به چادر خوندین ؟" . سرش و انداخت پایین و گفت : خب بعععععله هر کی یه نظری داره !!!! . تو دلم گفتم : مرجع تقلید شد هرکی و کارشناس مدعو روزنامه ایران شد صاحب نظر!!

 

 

این سکانس ها را که کنار هم میگذارم ، باور میکنم مشکل اول پوشش بانوانمان ، بی اطلاعی بانوان و آقایان نسبت به پوشش برتر و الزام های آن است. کار فرهنگی برای باورهایمان نشده . البته به این معنا نیست که الزاما همه ی بد حجابها ،از فقر فکری و معرفتی به این ورطه افتادند، ولی درصدی از مسئله به آگاهی کم آنان و خانواده هایشان نسبت به حجاب بر میگردد . در این شرایط روزنامه ی کثیرالانتشار کشور مطلبی را درج میکند که به جای فرهنگسازی، غوغاسازی می کند ! همین روزنامه ها چند بار نظر مراجع و مقام معظم رهبری را درمورد پوشش بانوان و چادر ، انتشارداده اند؟

http://mianeinmasir.blogfa.com

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=483&tab=weblog