نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
فراستی پنبه ی جدایی نادر از سیمین را زد
سرویس فرهنگ و هنر مفید نیوز :: فراستی با بیان این نکته که فرهادی با سخنانی متوهمانه انسان مدرن را چند بعدی خوانده و تجویز نسخه های قبلی را برای اخلاقیات مردود دانسته است،این صحبتها را ساخته توهمات شخصی فرهادی دانست و در کل فیلم او را متوسط ضعیف دانست. //اختصاصی

تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۰

به گزارش اختصاصی مفید نیوز از برنامه ی هفت این هفته :: پس از نقد فیلم پایان نامه در حضور کلاهداری و شمقدری کارگردان و تهیه کننده ی این فیلم ، منتقدین به نقد فیلم های بهار 1390 پرداختند که در ابتدا و شروع این نقدها مسعود فراستی سعی کرد که  اصغر فرهادی که در برلین خود را محتاج اپوزیسیون معرفی کرده بود را متوجه توهم و خیالی بودن آفرینش یک شاهکار هنری به نام جدایی نادر از سیمین بکند و اثر تبلیغات و هزینه های صرف شده برای تقابل این فیلم با اخراجی ها 3 که باز هم شکست خورد را از این فیلم جدا نماید و فیلم را به صورت شفاف و بدون آرایش توصیف و بررسی کند.  

به گزارش مفید نیوز در برنامه هفت بامداد 28خرداد، مسعود فراستی منتقد و کارشناس این برنامه فیلم جدایی نادر ازسیمین را فیلمی متوسط ضعیف خواند. در این برنامه درستکار به عنوان موافق سعی بر دفاع از این فیلم داشت و آن را قابل تحسین خواند.

فراستی با بیان این نکته که فرهادی با سخنانی متوهمانه انسان مدرن را چند بعدی خوانده و تجویز نسخه های قبلی را برای اخلاقیات مردود دانسته است، این صحبتها را ساخته ی توهمات شخصی فرهادی دانست.  او در ادامه ، شخصیت نادر(پیمان معادی) را با ظاهر پایبند به اصولش ، غلط انداز توصیف کرد و او را شخصیتی در نیامده و سردرگم و بی اخلاق تشریح کرد. 

شخصیت سیمین به نظر فراستی تنها شخصیت راستگوی این فیلم است که در انتهای فیلم تنها راه حل ممکن را خروج از ایران می یابد. به عقیده ی او، چرخش دوربین روی دست فیلمبردار سعی در ملتهب نشان دادن فضا دارد، در صورتی که از شرایط دیگرقصه ، این گونه برداشت نمی شود. او خروج فرهادی از ایران را هم متناسب با نتیجه گیری رادیکالی و غلط فرهادی دانست.

او در ادامه بیان کرد که شخصیت نادر در فیلم برخوردهای بد و ناشایستی با پدرش دارد(با استناد به صحنه ی لگد زدنش به در حمام ) که بر خلاف شعارهایش در این قصه نمایان است و شخصیت شهاب حسینی را وصله ای از بیرون قصه که به قصه متصل نشده تفصیل کرد.

او در کل فیلم را فیلمی متوسط ضعیف دانست و از هم پاشیدگی شخصیت بازیگران را از لحاظ اصول یکی از مشکلات اساسی این فیلم دانست و با تملقهای خلاقانه بودن و خوب بودن کار کارگردان توسط منتقد مقابلش مخالفت کرد و این گونه مجیز گوییها را دور از فضای حرفه ای دانست.

علیرضا دهقان

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=432&tab=news