نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
بررسی صحبت مقام معظم رهبری در مورد منشی شدن خانم ها
سرباز صفر جنگ نرم


سخنان مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) : «جاذبه جنسی یکی از بزرگ‌ترین دام‌هاست؛ مراقب باشید! من با کسانی که به‌عنوان به‌کارگیری زن، منشی زن استخدام می‌کنند، مخالفم. زنان در دستگاه‌ها مختلف این همه کارهای خوب دارند انجام می‌دهند و مدیریت‌های خیلی خوب انجام می‌دهند. بزرگ‌ترین مشکل هم آن حالت سیطره مردانه بر زن است. این را به‌خصوص زن‌ها بیشتر باید بدانند. و لا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛ در قرآن می‌گوید، برای اینکه مرد ـ که جنس متجاوز و شروع‌کننده است ـ قدرت پیدا نکند، زن نباید در مقابل او خضوع کند؛ خضوع در زبان و سخن گفتن. می‌بینیم این‌ها اسرار است و در این‌ها رازهای بزرگ هست؛ اما ما متأسفانه همین‌طور غافل از این‌ها عبور می‌کنیم و نمی‌فهمیم. ابزار، یعنی وسیله مردم برای رفتن به‌سمت گناه؛ آن حالت تجاوزطلبی و افزون‌خواهی و اقدام و ابتکار اوست؛ ابزار زن و کمک زن در رفتن به‌سمت گناه، حالت وادادگی و خضوع و تواضع اوست؛ لذا تکبر حرام است؛ اما برای زن‌ها در مقابل مرد بیگانه، جزو چیزهایی ممدوح است که متکبر باشند. این حالت در بعضی از مشاغل به کلی از بین می‌رود؛ مثل همین منشی‌گری و مستخدم بودن زن. غیر از تسلط مردانه، چنین حالتی وجود ندارد. در منشی‌گری، ازاین‌قبیل وجود دارد و حالا من این را مثال زدم.»

 

فساد فرهنگی استخدام خانم منشی با ظاهری آراسته

باید تمامی صفحات را نگاهی بیندازد، چیزی که جالب است برخی آگهی‌ها هر روز تکرار می‌شوند؛ یعنی پس از این همه انتشار آگهی نتوانسته‌اند نیروی کار مناسب خود را پیدا کنند؟
    اغلب آگهی‌ها مربوط به استخدام منشی یا کارمند دفتری است و بیشتر با این مضمون است: <استخدام منشی با حقوق مکفی> پس از تماس با یکی از این آگهی‌ها قرار می‌گذارد تا حضوری به انجا مراجعه کند. ساعت پنج بعدازظهر به همان
 
آدرسی که گفته بودند می‌رود. وقتی وارد ساختمان می‌شود واحد مربوطه را پیدا کرده و زنگ واحد را می‌زند. مردی میانسال در را باز کرده و او را به اتاق رییس شرکت راهنمایی می‌کند.محیط فیزیکی شرکت، یک محیط بسته است به‌طوری که به یک منزل مسکونی بیشتر شبیه است تا یک مکان تجاری یا اداری!به او گفته می‌شود که می‌تواند از روز بعد کار خود را در آن شرکت آغاز کند و حقوقش نیز 150 هزار تومان در ماه است ولی اگر پس از ساعت شش نیز به عنوان اضافه کار در شرکت بماند حقوق بیشتری دریافت خواهد کرد. وقتی در مورد نوع فعالیت‌ شرکت سوال می‌کند رییس شرکت جواب می‌دهد که شرکت در زمینه تجارت لوازم بهداشتی و شیرآلات فعال است. روز بعد ساعت هشت صبح طبق قرار قبلی به شرکت مراجعه کرده پس از ساعتی رییس شرکت هم وارد می‌شود.در آن چند ساعتی که آن‌جاست اتفاقاتی می‌افتد که فرار را بر قرار ترجیح داده و به سرعت آن‌جا را ترک می‌کند. او بسیار سریع متوجه می‌شود که وظیفه وی تنها انجام دادن کار یک منشی نیست بلکه!!!
    
    آگهی‌های استخدام یا دام برای جویندگان کار؟
    <استخدام منشی زن مسلط به کامپیوتر> < به یک منشی خانم با ظاهری آراسته و روابط عمومی قوی نیازمندیم>، <یک شرکت معتبر به یک منشی خانم آشنا به کامپیوتر و روابط عمومی بالا و ظاهری آراسته نیازمند است>، < به یک منشی خانم آشنا به کار موبایل با حقوق صدهزار تومان به علاوه پورسانت سی درصد نیازمندیم>
    اینها نمونه‌هایی از آگهی‌هایی است که در موارد قابل توجهی فقط با درج یک شماره تلفن برای تماس و بدون آدرس در نشریه‌های مختلف و به‌ویژه بخش نیازمندی ها که صرفا آگهی چاپ می‌کنند دیده می‌شوند.
    این آگهی‌ها بارها چاپ می‌شوند تا آگهی دهنده، خانم مورد نظر خودرا انتخاب کند.در این میان برخی زنان می‌گویند: بعضی آگهی‌‌دهندگان تحت پوشش استخدام کارمند اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند.
    <ن - ر> از دختران مراجعه کننده به یک شرکت خصوصی می‌گوید: زمان استخدام از وی سوالات مختلف در زمینه چگونگی پوشش، ساعت رفت و آمد و نظارت خانواده بر وی شد.
    وی افزود: از او خواسته شد در زمینه پوشش، بسیار آزاد باشد و از روسری و مانتوهای به اصطلاح مد و آرایش‌های متنوع استفاده کند و حتی با مشتریان مرد دست بدهد.وی که برای شغل مدیر داخلی یک شرکت پخش فرآورده‌های آرایشی انتخاب شده بود می‌گوید: ساعت کاری مشخصی از طرف آنها اعلام نشد اما آنان اصرار داشتند که ساعات بیشتری را در شرکت بمانیم و در ازای آن مبلغی اضافه بر حق ده‌میلیون ریالی ماهانه دریافت کنیم.وی در ادامه افزود: روز مصاحبه دختران و حتی زنان بسیاری با پوشش‌ها و تیپ‌های مختلف مراجعه کرده بودند اما افرادی که برای مصاحبه انتخاب می‌شدند جوان، قد بلند و خوش‌چهره بودند.این دختر 22 ساله گفت: زمانی که متوجه شدم کار در این شرکت به این شکل است و باید برای جذب مشتری، از مواد آرایشی چهر‌ه و مو استفاده کرد و رفت ‌و آمد مردان بیش از زنان است بلافاصله کار را رها کردم.
    وی می‌گوید: این در حالی بود که دختران دیگری به دلیل نیاز مالی و گاه تامین هزینه خانواده همچنان ترجیح می‌دهند آن‌جا بمانند.
    شاید بارها و بارها حوداثی این‌چنین را شنیده باشید، شرکت‌های خصوصی که بدون هیچ نظارتی فعالیت کرده و در راستای فعالیت‌های خود اقدام به سوءاستفاده‌های غیراخلاقی از کارمندان خود می‌کنند. دختران جوانی نیز به دنبال پیدا کردن شغلی مناسب با وعده‌های حقوق بالا فریب خورده و با ناآگاهی به استخدام این شرکت‌ها در آمده و ناخواسته وارد فعالیت‌های غیراخلاقی این شرکت‌ها می‌شوند.

 

 




استخدام منشی خانم و مفاسد اخلاقی در شرکت های خصوصی ، فریب دختران از طریق آگهی روزنامه ها ، طریقه لباس پوشیدن و حجاب خانم ها در شرکت های خصوصی ، و... همه و همه در این مستند تحت عنوان مستند چراغ خاموش.
این مستند از شبکه اول تحت عنوان برنامه چراغ خاموش از شبکه اول صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است،در این مجموعه سردار رادان با آقای مدرس ، مجری برنامه این گونه مسائل را بررسی میکنند و در آن گزارش های مستندی را به صورت دوربین مخفی به تصویر میکشند.

این مستند به حقایقی گفتگو می کند که شامل موارد زیر می باشد :
استخدام منشی خانم و مفاسد اخلاقی در شرکت های خصوصی
فریب دختران از طریق آگهی روزنامه ها
طریقه لباس پوشیدن و حجاب خانم ها در شرکت های خصوصی و...

لینک دانلود قسمتهایی از این مستند:
http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=431&tab=weblog