نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
كتاب 'بانكداري اسلامي در جمهوري اسلامي ايران' منتشر شد


تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

در اين كتاب آمده است: اقتصاد يكي از اركان اصلي هر جامعه است كه در آن پول و گردش پولي موتور محركه‌ چرخه ي اقتصادي محسوب مي‌شود. مهم‌ترين سيستمي ‌كه در جوامع جديد به نقل و انتقال پول مي‌پردازد بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري مي‌باشند.
در سيستم‌هاي اقتصادي‌ كه سود و بهره اصل و مبناي تحرك اقتصادي به شمار مي‌روند، ميزان و نحوه‌ گرفتن سود و بهره چندان اهميت خاصي براي گيرنده و دهنده پول ندارد.
در بخشهايي از اين كتاب مي خوانيم : اما در نظام اقتصادي اسلام هر نوع عملياتي در نقل و انتقال پول و تسهيلات كه منجر به ربا شود، به شدت نهي و گناه كبيره شناخته شده است. براي اينكه اين شبهه از عمليات بانكي رفع گردد انديشمندان مسلمان، نظام بانكداري اسلامي را پيشنهاد كرده و كوشيدند براساس دستورات صريح دين اسلام سازوكارهاي اجرايي چنين نظامي ‌را طراحي و عملياتي كنند.
جمهوري اسلامي ‌ايران، به‌عنوان نظامي ‌كه بر پايه‌ دين مبين اسلام، تحت هدايت و رهبري امام خميني(ره) و تلاش و استقامت و پايمردي ملت مسلمان ايران، شكل گرفته است، كوشيده نظام بانكداري بدون ربا را در سيستم اقتصادي خود پايه‌ريزي و اجرا كند. اينكه در عمل تا چه حد توانسته به اين مفهوم جامه‌ي عمل بپوشاند و موفق شود، موضوعي است كه سعي شده در اين اثر به آن پاسخ داده شود.
كتاب 'بانكداري اسلامي در جمهوري اسلامي ايران' در 308 صفحه، با شمارگان 2000 نسخه و قيمت 40 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي به بازار كتاب عرضه شد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=4120&tab=rooz