نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
تحولات علوم انساني بر اساس مباني قرآن انجام شود


تاریخ: ۵ ارديبهشت ۱۳۹۰

به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از دفتر آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي، اين مرجع تقليد در ديدار رئيس و اعضاي فرهنگستان علوم اسلامي و در آستانه برگزاري همايش بزرگ «تحول در علوم انساني» گفت: يكي از مهم‌ترين مسائل روز تحول در علوم انساني است زيرا علوم انساني كنوني برگرفته از فرهنگ غربي است.
وي افزود: اگرچه ممكن است برخي اصلاحات در علوم انساني صورت گرفته باشد‌ ولي ماهيت علوم انساني گرفته از غرب چندان تغييري نكرده است و اين امر شايد براي برخي افراد واجب عيني باشد، آنها كه مي‌توانند تحولي در علوم انساني شكل دهند.
استاد حوزه علميه قم اضافه كرد: علوم انساني در جامعه تاثير بسزايي دارد زيرا آنچه فرهنگ يك جامعه را تغيير و يا تكميل مي‌كند همين مسئله علوم انساني است و اسلام در درجه اول با فرهنگ سرو‌كار دارد و پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم بر همين اساس مبعوث شد و مهم‌ترين كار در تحول مسائل فرهنگي را انجام داد.
آيت‌الله مكارم شيرازي در ادامه گفت: وقتي فرهنگ يك جامعه متحول شود به يقين ساير مسائل اقتصادي، سياسي و اجتماعي نيز بر اساس اين تغيير و تحول فرهنگي متحول خواهد شد و اين مسئله بايد با جديت دنبال شود.
وي افزود: اگرچه وسواس امر ناپسندي است اما گاهي براي برخي مسائل همچون تحول در علوم انساني امر پسنديده به نظر مي‌رسد زيرا علوم انساني امروز بايد با حساسيت بيشتر مورد تحقيق و بررسي ريشه‌اي قرار گيرد.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: علم گمشده انسان است و ما علم را قبول داريم، از هر نقطه‌اي از نقاط جهان باشد اما علوم انساني امروز آميخته به مسائل مادي و غيراسلامي است و بايد با دقت بررسي و تصفيه شود.
وي گفت: بايد جدّيت جايگزين درستي در اين خصوص داشته باشيم و اين جايگزيني بايد بر اساس قرآن و سنت و عقل باشد.
استاد حوزه علميه قم تصريح كرد: ما بايد براساس فرهنگ قرآني خودمان علوم انساني را توليد و به جامعه عرضه كنيم تا تشنگان معرفت سيراب شوند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=4043&tab=rooz