نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آیت‌الله جوادی‌آملی: به چاه مکتب ایرانی نیفتیم


تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۰

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر ناکارآمدی مکتب ایرانی گفت : اسلام به ایران شرف ، عظمت ، جلال و شکوه داده است و نباید برای مطامع دنیا به چاه مکتب ایرانی بیفتیم .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، وی در دیدار متولیان ، مشاوران و پیمانکاران سازمان عمران مناطق شهرداری تهران با اشاره به دوران حکومت مغول در ایران ، بر ناکارآمدی مکتب ایرانی تاکید کرد و افزود : ما در ایران دوران فراز و فرودی را پشت سر گذاشته ایم و هیچ دوره ای بدتر از دوره مغول نبوده است .

آیت الله جوادی آملی افزود : در همان دوران ، مرد بزرگی همچون خواجه نصیر در ایران بود و توانست در مراغه رصدخانه بسازد و دانشمندان علوم عقلی را شناسایی کند که در کنار ایشان گروه دوم شکل گرفت و جناب خواجه نصیر آنها را در رصدخانه مراغه مستقر کرد و گروه سومی هم که وجود داشت ؛ بردگانی بودند که برای مختصر مطامع دنیا ، خودشان را به حکومت آدم‌کش مغول نزدیک کردند و این همان دوران مکتب ایرانی بود که چیزی برای مردم نداشت ، اما اسلام شرف و عظمت ، جلال و شکوه به ایران داده است.

وی تاکید کرد : برای این که اگر لااقل نظیر خواجه طوسی نشدیم ، نظیر گروه دوم شویم و به چاه گروه سوم نیفتیم به یک پایگاهی نیاز داریم که مسجد همان پایگاه است و باید این گوهر اصیل را حفظ کنیم و آن را به راحتی از دست ندهیم .

آیت الله جوادی آملی با توصیه هایی به متولیان امور مساجد برای حفظ جایگاه واقعی مسجد گفت : نباید مسجد را به سمتی هدایت کرد که آسیب ببیند ، کار مسجد این است که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کند اما این که به چه کسی رأی بدهند کار مسجد نیست .

وی افزود : برای این که خصوصیت مسجد باقی بماند ، باید حرف هایی که در مسجد بیان می شود، درباره حفظ نظام و مملکت و اسلام باشد ولی اگر در مسجد گفته شود که به فلان شخص رأی دهید ، جایگاه واقعی مسجد دچار آسیب می شود ، آن وقت مسجدی که برای حل اختلاف نقش موثری دارد ، زمینه ای برای بروز اختلاف می شود.

آیت الله جوادی آملی گفت : مسجد برای تامین اخلاق و عقاید مردم است و نباید کاری کرد که اگر این عقیده و اخلاق را ارتقا نداد ، تنزل دهد .

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=3960&tab=rooz