نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
حجاب ترجيح انسانيت بر جنسيت است
حسن رحیم پور ازغدی


حسن رحيم‌پورازغدي در همايش ستارگان عفاف در مجتمع فرهنگي امام رضا (ع) مشهد اظهار داشت: امروز سالگرد قيام مسجد گوهرشاد، به عنوان نخستين مقاومت وسيع در كرامت زن مسلمان در دوره بعد از ديكتاتوري است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: در اين قيام ده‌ها نفر به شهادت رسيد و مخفيانه دفن شدند و هرگز گزارشي در اين خصوص داده نشد و اگر اين قيام‌ها و اين شهيدان در راه عفاف زن نبودند معلوم نبود اين سياست‌ها به كجا مي‌رسيد.

ازغدي گفت: البته خوب است كه اين بحث‌ها در ارتباط با حجاب با كساني گفته شود كه با حجاب مشكل دارند و فكر مي‌كنند حجاب يك تحميل غيرمنطقي براي زن است.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: در اروپا و در بخش مهمي از جهان همه چيز را به سنتي و مدرن تقسيم مي‌كنند، فرهنگ يا متجدد است يا كهنه و قديمي در برابر نو و مدرن، اين تقسيم‌بندي شايد آنجا معنا داشته باشد اما انتقال عيني و لفظ آن به فرهنگ اسلامي كار بيهوده‌اي است.

ازغدي تصريح كرد: سنت در لغت عرب و آنچه در قرآن آمده نه تنها به معناي كهنه نيست بلكه به چيزي گفته مي‌شود كه هميشه مي‌تواند تازه باشد و دائما تازگي دارد و در امور ديني معيار ارزش گزاري نو و كهنگي نيست.

وي افزود: امور نظري، اخلاقي و معرفتي را بايد به درست و غلط معتبر و غيرمعتبر تقسيم كرد و در چنين اموري بايد نوانديشي داشت.

ازغدي تصريح كرد: اروپاييان با اين تقسيم‌بندي خود در سنتي و متجدد به سراغ زن رفته‌اند و او را به دو قشر سنتي به معناي زني كه خانه‌دار، با حجاب، خانواده دوست، عاري از شعور اجتماعي، بي‌خبر از مسائل سياسي دانسته‌اند.

سخنران برجسته كشور ادامه داد: در تقسيم‌بندي اروپاييان از زن متجدد، زني كه برهنه است به تعهدات خانوادگي بي‌اهميت است در مسائل اجتماعي، اقتصادي و ... مشاركت دارد.

وي گفت: اين توطئه بزرگي است كه با برنامه وارد اذهان مردم شده است، مسئله پوشش قبل از اينكه تكليف باشد حق و جزو حقوق زنان است و همواره زنان تاريخ با برهنگي مقابله كرده‌اند.

ازغدي خاطر نشان كرد: حجاب يعني من وارد عرصه اقتصادي، علمي، سياسي مي‌شوم و اين حق من است ولي به نحوي كه كسي نتواند به من نگاه جنسي داشته باشد.

وي گفت: زن با حجاب خود به دو گروه پيام مي‌دهد اولا وارد عرصه مي‌شوم مانند مردان و از حق خودم دفاع مي‌كنم و نمي‌توانيد مرا از عرصه عمومي جدا كنيد، ثانيا اينكه وارد عرصه مي‌شوم بدون اينكه جذابيت‌هاي خود را عرضه كنم و به مرد اجازه لذت بردن از آنها را ندهم.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره نقش زنان در انقلاب ۵۷ گفت: شروع انقلاب هفدهم دي ماه آن سال به عنوان نخستين حركت انقلابي با زنان محجبه بود.

ازغدي اظهار داشت: زنان ما نمي‌توانند به عنوان حضور اجتماعي فرزندانشان را يتيم كنند، تكامل اجتماعي تنها با دانشگاه رفتن نيست و علم و حكمت از راه مدرك حاصل نمي‌شود.

سخنران برجسته كشور افزود: قوام خانواده به مادر است وقتي مادر در خانواده حضور نداشته باشد نظم و نشاط از خانه مي‌رود، تكامل جامعه هم بودن حضور زنان انجام نمي‌شود.

وي گفت: گاهي عده‌اي به علت بيشتر بودن ديه مردان يا ارشاد مردان گمان مي‌كنند مرد به زن برتري دارد، آيا ديه مردي كه مرده است به كسي جز خانواده او نمي‌رسد و خرج مخارج رفاه خانواده مي‌شود.

ازغدي افزود: در قرآن هيچ برتري بين زن و مرد نيست و هر دو از حقوق برابري برخوردارند مگر در مواردي كه دلايل منطقي دارد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=372&tab=didgah