نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
يورش نيروهاي امنيتي رژيم سعودي به شيعيان معترض در القطيف و رياض


تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۸۹

نيروهاي امنيتي و پليس ضد شورش عربستان با حمله به تظاهرات مسالمت آميز شيعيان در منطقه «القطيف»، تظاهركنندگان را سركوب و بازداشت كردند.
به گزارش کیهان به نقل از پايگاه اطلاع رساني مخالفان عربستان (راصد) و شبكه خبري «العالم» وزارت كشور عربستان، شمار زيادي از نيروهاي نظامي خود را براي سركوب تظاهرات در استان «الشرقيه» اعزام كرده بود، اما با وجود آن نتوانست از تجمع معترضان در شهرهاي «القطيف»، «العواميه» و «الاحياء» جلوگيري كند.
به گزارش شاهدان عيني، هزاران تن از ساكنان منطقه الشرقيه روز جمعه پس از اقامه نماز، در تظاهراتي گسترده، آزادي زندانيان سياسي را خواستار شدند.
تظاهركنندگان شعارهايي بر ضد «نايف بن عبدالعزيز» وليعهد دوم و وزير كشور عربستان سر دادند و آزادي آنچه كه به «زندانيان فراموش شده» ناميده مي شوند، را از دولت خواستار شدند.
اين در حالي است كه هزاران تن از مخالفان خاندان آل سعود از سال ها پيش بدون محاكمه در زندان به سر مي برند و بسياري از آنها را شيعيان الشرقيه تشكيل مي دهند.
شيعيان عربستان در كنار ساير شهروندان عربستاني در منطقه نفت خيز الشرقيه در شرايط سخت معيشتي به سر مي برند و حتي از فعاليت آزادانه مذهبي نيز محروم هستند.
در همين حال تعداد زيادي از اعضاي خانواده هاي بازداشت شدگان با تجمع در مقابل ساختمان فرمانداري منطقه الشرقيه در «دمام»، خواستار آزادي زندانيان شدند، اما نيروهاي ضدشورش و امنيتي عربستان به بهانه بازديد يكي از مقامات در منطقه معترضان را به زور به داخل ساختمان برده و مانع از پيوستن مردم به آنها شدند.
آخرين گزارش هاي دريافتي حاكي است در پايتخت عربستان، مردم معترض با تجمع در مقابل مسجد «الراجحي» در مركز رياض، دست به تظاهرات زدند و خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
از سوي ديگر تصاوير منتشر شده در اينترنت از شدت سركوب معترضان در القطيف در روز جمعه توسط نيروهاي امنيتي عربستان حكايت مي كند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=3443&tab=rooz