نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
امام خمینی : ما مالکین و سرمایه داران بزرگ را پای میز محاکمه می کشیم
واژگون


لا به لای وسایل پدرم هنگام اسباب کشی این تیکه از روزنامه کیهان را پیدا کردم تاریخ روزنامه متعلق است به شنبه ۳ خرداد ۱۳۵۹

مصاحبه دکتر جیم کوککورفت استاد دانشگاه روتکرز با امام

س : آیا حکومت اسلامی مالکیت عمومی یا خصوصی مایملک را قائل خواهد بود؟ مالکیت مردم و ادره زمینها و صنایع را بوسیله آنان محترم خواهد شمرد؟ نقش حکومت در موارد فوق چه خواهد بود؟ آیا فرمان ملی کردن موارد فوق را خواهید داد؟ روابطی که دولت اسلامی در رابطه با مالکیت مردم خواهد داشت چه خواهد بود؟ این روابط چگونه تنظیم و اداره می شود؟

ج : مالکیت بدان صورت که در آمریکا مطرح است اصولآ در اسلام وجود ندارد. اسلام مالکیت را قبول دارد ولی قوانینی در اسلام هست که مالکیت را تعدیل می نماید اگر به قوانین اسلام عمل شود هیچکس دارای زمینهای بزرگ نمی شود مالکیت در اسلام به صورتی است که تقریبآ همه در یک سطح قرار می گیرند و وقتی این چنین باشد چرا پای دولت را به میان بکشیم و زمینها و صنایع را به دست مردم نسپاریم؟ در مورد ملی کردن وضع در ایران به صورتی بوده است که حقوق کارگران و رعایا را سرمایه داران بزرگ و مالکین بزرگ برده اند و امروز هم دارند می برند بدین جهت آنان مالک کارخانه ها و زمینهای خود نمی باشند ما همه آنان را به پای میز محاکمه می کشیم و مایملک و سرمایه آنان را مورد بررسی قرار می دهیم و حقوق حقه مردم محروم را که عمری است مالکین بزرگ و سرمایه داران بزرگ خورده اند به محرومین باز پس داده میشود و در این صورت است که نه اختیار را از آنان سلب کرده ایم و نه کسی حق دیگران را می تواند بخورد و نه کسی زندگی اش با اشکال مواجه خواهد شد.

س : برنامه صنعتی کردن و نوسازی ایران تحت یک حکومت اسلامی چه خواهد بود؟ تکنولوژی خود را از چه منبعی تهیه خواهید کرد؟ چگونه متخصصین و دانشمندان خود را تربیت کرده و آموزش خواهید داد؟

ج : ما در برنامه صنعتی کردن مملکت هرگز چون امروز سراغ مونتاژ نمی رویم ما در ایران صنایع مادر ایجاد خواهیم کرد البته نباید توقع داشت که این کارها به محض رفتن شاه صورت گیرد زیرا شاه ایران را خراب کرده است ما نیازهای تکنولوژی خود را از هر منبعی که مفید تر برای کشورمان باشد تامین خواهیم کرد ما از جهت متخصص کارآزموده غنی هستیم که اکثر آنها در خارج هستند که به ایران برخواهند گشت. ..... با وجود اینکه استثمار کارگر به حد خود رسیده ولی از نظر تکنولوژی به بهترین پیشرفتها نائل شده اند و از هر طرف در صف اول قرار دارند. البته نا گفته نماند که چنین کشورهایی هنوز مناطقی از جهان سوم را تحت استثمار خود دارند که در صورت کمبود منابع طبیعی سرشار خود از ثروت های آنها استفاده کرده و زمینه نارضایی را در کشور خود به حداقل ممکن می رسانند ولی از طرف دیگر زمینه رشد و استعدادها را باز گذاشته اند و گرچه آن را را در خدمت سرمایه داران به کار می گیرند ولی در هر صورت به پیشرفت علم و صنعت کمک بسیاری نیز شده است.

تا در کشورهای سوسیالیستی که تا حدی زیاد از آن اختلاف طبقاتی کاسته شده و استثمار کارگر توسط سرمایه دار به آن صورت وجود ندارد ( اگرچه بعضی معتقدند که دولت جای سرمایه دار استعمار گر را گرفته است) ولی از نظر تکنولوژی و تولید ....... است. تا هرکس بر روی ملک خود کار کند و بداند نتیجه تلاش و فعالیت او نصیب خود او می شود و هیچ سرمایه دار و دولت استثمارگری وجود ندارد که در نتیجه کار او را برداشت کند. در چنین صورتی می توان انتظار داشت حس خلاقیت همه در اختیار پیشرفت  و تولید قرار گیرد ولی آیا فرد فرد اینها خود پس از مدتی به سرمایه دار تبدیل نمی شوند و مصرف کننده را تحت فشار قرار نخواهند داد؟ البته اگر شرایط بدون کنترل فعلی باشد این امکان صد در صد وجود خواهد داشت ولی اگر قوانین عادلانه ای وضع شود چنین وضعی ادامه نخواهد یافت. شرایط فعلی چنین است که در بعضی از کارخانجات ملی شده که کارگران اختیاراتی پیدا کرده اند تلاشها بیشتر به بالا بردن حقوق و سطح در آمد آنها مصروف شده که این خود مالآ به بالا رفتن قیمت جنس منجر شده روی کلیه اجناس تاثیر گذاشته و قدرت خرید کارگر را که افزایش نداده ....... و حق تقدم را به کارکنان همان کارخانه بدهیم یا فقط به همان ها می فروشیم. بدین ترتیب می توانیم شرایطی ایجاد کنیم که در هر کارخانه کلیه کارکنان مالک کارخانه باشند و مالکی وجود نداشته باشد که بیرون کارخانه بوده و برای کارخانه کار نکند و سودی عاید وی شود. البته باید هیئت کنترلی وجود داشته باشد تا قیمت ها کنترل و امکان هرگونه سودجوئی به وجود نیاید و در آمد کارکنان آن در مقایسه با فردی که در محل دیگری همان کار را می کند تفاوت فاحشی نداشته باشد  تا تعادل اقتصادی نیز برقرار شود. البته صنعتگران جز که روی ما حصل کار خود کار می کنند باید امکان داشته باشند به کار و خلاقیت خود ادامه دهند و از حمایت دولت نیز برخوردار شوند. این روش برای کارخانه های موجود ممکن است مفید باشد ولی آیا دیگر امکان دارد واحد دیگری تاسیس شود؟ ...... بگمارد تا اطمینان کافی حاصل شود. استخدام افراد جدید در واحدهای صنعتی باید همراه با مالکیت قسمت متناسبی از سهام همراه باشد تا مالکیت مجددا در اختیار عده ای خاص قرار نگیرد. البته لازم به تذکر است که هیئت نظارت برای اجرای قوانین ...... کارگران دست به پرداخت وام بیکاری زد. این بیشتر حق السکوت بود تا وام! نه به صلاح مملکت بود و نه به صلاح کارگر. چه باید کرد؟ بهترین راه برای کمک به کارگران و به راه انداختن کارخانجان و موسسات تولیدی این بود که

متن این مصاحبه را در سایت جامع امام خمینی یافتم

http://vajgoon.blogfa.com/

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=34&tab=weblog