نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
بزرگترین اتاق تمیز کشور افتتاح شد
بزرگترین اتاق تمیز (Clean Room) کشور صبح امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد.


به گزارش ایسنا در بزرگترین اتاق تمیز کشور به مساحت 400 متر مربع، داروهای نوترکیب و پپتیدهای دارویی که ارزش افزوده زیادی دارند و سالانه مقادیر زیادی ارز جهت واردات آنها صرف می‌شده به تولید می‌رسد.

 

از آنجایی که لازمه تولید فرآورده‌های دارویی و حتی مواد اولیه دارویی ایجاد شرایط مناسب مانند اتاق تمیز را می‌خواهد این شرایط یک الزام برای تولید دارو محسوب می‌شود و عملا بدون چنین شرایطی هیچ دارویی قابلیت عرضه در بازار جهت مصارف انسانی را نخواهد داشت.

 

اتاق‌های تمیز، فضاهایی هستند مطابق استانداردهای جهانی که برای تولید محصولات مختلف تحت شرایط خاص در نظر گرفته می‌شود.

 

این مجموعه اتاق‌های تمیز، گامی است تا کشور را در واردات داروهایی با فناوری تولید پیشرفته بی نیاز کند و برای نیروهای متخصص تولید اشتغال و برای کشور تولید ثروت کند.

 

بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی تا آخر سال به هزار و 500 میلیارد تومان می‌رسد

 

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری و ریاست جمهوری در مراسم افتتاح اتاق تمیز دانشگاه دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تفکر جدید اقتصاد دانش بنیان به طور جدی مورد توجه نهادها و جامعه قرار گرفته است از این رویکرد جدید به عنوان فرصتی ویژه برای پیشرفت کشور یاد کرد و افزود: باید بتوانیم اثبات کنیم تولید ثروت از محل علم و فناوری، راه پیشرفت و توسعه کشور است و خوشبختانه مشاهده می شود که نسبت به سال های پیشین توجه بیشتری به این موضوع شده است.

 

ستاری با اشاره به اینکه لازمه کاربردی شدن پژوهش و ایجاد ارزش افزوده از راه تحقیقات، اصلاح نگرش ها و دیدگاه های مرسوم به مقوله پژوهش است عنوان کرد: روزهای نخست فعالیت معاونت علمی و فناوری از سوی غالب جامعه توجهی به پژوهش نمی شد، چرا که دیدگاه ها به این مقوله عمدتا مثبت نبود و حتی مسئولین به این امر نگاه کارکردی و درآمدزا نداشتند، اما به مرور توجه به پژوهش جدی تر شده است، زیرا کشور به این نتیجه رسیده است که در مقطع حاضر راه تولید ثروت و پیشرفت نه تنها کشور ما بلکه همه کشورهای دنیا راه سازی، پالایشگاه و ایجاد کارخانه هایی نیست که منابع طبیعی و محیط زیست کشور را به خطر می اندازند و در حین حال کمکی به ایجاد ثروت، فناوری و اشتغال نمی کنند.

 

وی افزود: در دنیا هم دیگر شرکت های بزرگ نفتی حرف اول را نمی زنند و دانش، نوآوری و تفکر است که به عنوان ثروت اصلی محسوب می شود.

 

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تاکید بر اصلاح رویکردها و نگرش ها بیان کرد: خوشبختانه با ایجاد بیش از 1700 شرکت دانش بنیان در حال حاضر و حرکت چرخ استارتاپ ها به اقتصاد دانش بنیان به عنوان اقتصاد جوانان، توجه شده است.

 

ستاری افزود: در همین راستا تفکر نفتی، ساختمان ها، تجهیزات، حقوق و دستمزد را ملاک ارزیابی شرکت ها قرار می دهد و از طرفی پژوهشی را رقم می زند که حاصلی برای کشور و مشکلات آن ندارد، از این رو این دست تفکرات پایه ایی در دیگر بخش ها از جمله دانشگاه ها و بانک ها که برای کشور سودی به همراه ندارد، باید عوض شود.

 

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور بر توجه مراکز علمی پزوهشی و دانشگاهی بر اهمیت فناوری های هم گرا (NBIC) تاکید کرد و گفت: فناورهای هم گرا محور حرکت علمی رو به جلو و پیشرفت کشورها هستند و برای دستیابی کشورمان به توانمندی و پیشرفت در این فناوری ها باید تحولات جدی در حوزه آموزش و پژوهش اتفاق بیافتد.

 

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ایجاد بستر مناسب برای شرکت های دانش بنیان، شبکه سازی و همگرایی فعالان عرصه علم و فناوری را یکی دیگر از راه کارهای تحقق اقتصاد دانش بنیان بر شمرد و افزود: شبکه سازی، تعامل اثر گذار و هم افزایی می تواند ضمن کاهش هزینه های اضافی به پیشرفت اقتصادی بر مبنای علم و فناوری منجر شود و وظیفه معاونت علمی به عنوان متولی حمایت از حرکت علمی و فناورانه کشور این است که هر حرکت اثر گذار در راستای پیشرفت کشور بر مبنای دانش و فناوری مورد حمایت قرار دهیم.

 

رییس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری در قالب گرند های پژوهشی از فناوران حوزه پزشکی و دارویی بیان کرد: بیش از 40 درصد بودجه معاونت در قالب ارائه تسهیلات به صورت گرنت در حوزه پزشکی و دارویی صورت گرفته است چرا که دیدگاه معاونت این است که به هر میزان که به این حوزه ها توجه شود شاهد ثروت افزایی و پیشرفت کشورمان خواهیم بود.

 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین در حاشیه مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در خصوص بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بودجه این صندوق تا پایان سال به 1500 میلیارد تومان خواهد رسید.

 

وی خاطر نشان کرد: طی دو سال گذشته با وجود مشکلات مالی حمایت‌های خوبی از شرکت‌های دانش‌بنیان شد چرا که برخی از این شرکت‌ها می‌توانند تا 10 برابر هزینه‌ای که انجام می‌شود را سوددهی داشته باشند.

 

ستاری درباره اینکه چرا برخی از محصولات دانش‌بنیان خریداری نمی‌شوند، گفت: بخشی از آن مربوط به بازار می‌شود و بخشی مربوط به هوش مدیر شرکت. مدیر باید دید بازار داشته باشد چرا که ما نمی‌توانیم مردم را مجبور کنیم تا جنس آنها را خریداری کنند. البته به این منظور مشوق‌هایی را در نظر می‌گیریم.

 

در حوزه تحقیقات و فناوری همیشه در حق وزارت بهداشت ظلم می‌شود

 

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین اتاق‌ تمیز کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به جلسه اخیر هیأت دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: حتی در جلسه اخیر با مقام معظم رهبری اولین عرضم این بود که وزارت بهداشت بیش از 30 درصد تولید علم را داشته است و نقش حوزه سلامت در این زمینه کاملا مشهود است. به طوری که هر کجا که سیاست‌مداران از فناوری صحبت می‌کنند از حوزه دارویی نیز سخن می‌گویند. در حال حاضر ما بیش از 95 درصد از داروهای کشور را خودمان تولید می‌کنیم و به طور خالص تولید داروی ما نزدیک به 50 درصد است.

 

وی افزود: بخش عمده‌ای از حوزه سلامت، دانش، پژوهش و فناوری است و اگر از حوزه تحقیقات در بخش بهداشت و درمان بیشتر حمایت شود، نقش بهتری را ایفا خواهند کرد و فکر می‌کنم توجه به این حوزه در وزارت بهداشت بسیار سریع بازده داشته و مقرون به صرفه باشد.

 

هاشمی ادامه داد: کشوری مقتدر است که علم بیشتری داشته باشد، امروزه کشورهایی که در علم اقتدار بیشتری دارند، جهان را اداره می‌کنند. ما هرچقدر شعار بدهیم بدون سرمایه‌گذاری در حوزه علم، طبیعی است که موفق نمی‌شویم.

 

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری گفت: علیرغم همه صحبت‌هایی که درباره نقش دانشگاه و دانشگاهیان شده، عملا ساخت پل، جاده، کارخانه و غیره ارزش بیشتری دارد و افتخار هر مدیری در این است که بعد از پایان دوره‌اش تعداد اتوبان‌ها، کارخانجات و نیروگاه‌هایی که ساخته در کشور زیاد باشد اما به حوزه تحقیقات و فناوری توجه نمی‌شود؛ چرا که تاثیرات آن زودبازده و ملموس نیست. فاصله بین ادعا تا عمل با نگاه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور مشخص می‌شود.

 

هاشمی با اشاره به اقدامات خوبی که در حوزه سلامت در قالب طرح تحول برای کمک به مردم شده است، گفت: با وجود طرح تحول سلامت از دو حوزه آموزشی و پژوهشی غافل نشدیم و کار در این دو حوزه را با دور اندیشی و برنامه‌ریزی آغاز کردیم و از آنها غافل نبودیم.

 

وی افزود: با اینکه به شدت درگیر کارهای اجرایی هستیم و این کارها منجر به رضایت‌مندی مردم شده، اما دو حوزه آموزش و پژوهش را فراموش نکردیم و نتیجه اقدامات در این دو حوزه را در دو دهه آینده خواهیم دید.

 

وزیر بهداشت در ادامه خطاب به دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: فکر می‌کنم اگر بخواهید دانشگاه نسل سوم باشید باید نظام ارتقا را تغییر دهید و می‌توان این کار را از همینجا شروع کرد. به این شکل که به سمتی رویم که از اساتید جوان و حتی از افرادی که در خارج از دانشگاه یا خارج از مرزها هستند، استفاده کنید.

 

هاشمی ادامه داد: فکر می‌کنم یکی از اشتباهات بزرگ ما در پزشکی، آزمون‌ها و نظام ارتقا است. باید آزمون‌ها را درست کرده و نظام ارتقا را نیز تغییر داده و دوباره تعریف کنیم. نیازی نیست که رتبه اول داشته باشیم، آن هم رتبه اولی که از طریق آزمونی رتبه اول را کسب می‌کند که تمامش محفوظات است. باید به سمت فناوری برویم و کسانی کرسی‌های علمی را کسب کنند که توانایی بیشتری در خلق علم و ثروت دارند.

 

وزیر بهداشت همچنین در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران گفت: امروز یکی از اتاق‌های تمیز که کاربردش بیشتر در تولیدات کاملا استریل است در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افتتاح شد و فکر می‌کنم با همتی که در معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد، بتوانیم تا آخر سال 10 اتاق تمیز دیگر را به بهره‌برداری برسانیم و یک اتاق تمیز دیگر را در هفته آینده در کرمانشاه افتتاح می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه این فناوری برای فناوران و تولید کنندگان جوانی که سرمایه اولیه را ندارند، بسیار کمک کننده است، گفت: فناوران جوان می‌توانند ایده‌های خود را در این محیط‌ها تجربه کرده و سپس وارد بازار کنند و افتتاح این اتاق قدم بسیار موثری است و امیدواریم توجه بیشتری به تحقیقات و فناوری در حوزه بهداشت و درمان شود.

 

هاشمی با اشاره به وجود افراد برجسته در حوزه تحقیقاتی وزارت بهداشت گفت: این فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانیم هم در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و هم در زمینه روش‌های نوین در تشخیص، درمان و جراحی بیماری‌های مختلف در منطقه پیشگام باشیم. امیدواریم در حوزه دارو حتی بتوانیم در دنیا فرمولاسیون‌هایی را ابداع کرده و به مولکول‌هایی دست یابیم که به امر درمان و تشخیص نه تنها به مردم ایران و منطقه بلکه در سطح بین‌المللی کمک کنند.

 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره چگونگی حمایت‌ از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: حمایت‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود که قابل مقایسه با گذشته نیست و استقبال خوبی هم شده است. یک بخش از حمایت‌ها نیز به خریدهای ما مربوط می‌شود؛ به طوری که خریدها در کل کشور و به خصوص در قالب طرح تحول نظام سلامت تا آنجایی که به سلامت مردم آسیب نرساند از تولیدات داخل است.

 

هاشمی افزود:‌ در برخی اقلام مانند تخت‌های بیمارستانی، مانیتور و برخی تجهیزات مورد نیاز دیگر، خریدها کاملا از داخل انجام شده و امیدواریم شرکت‌های تولیدی ما بتوانند استانداردهایی را کسب کنند تا بتوانیم کل اقلام مورد نیاز را از داخل تهیه کنیم. تصور ما این است که نباید نگاه‌مان فقط به بازارهای داخل باشد و باید به صورت بین‌المللی نگاه کنیم در این صورت استانداردهایمان نیز بین‌المللی می‌شود و طبیعی است در کشور اولویت خرید ما با اقلامی است که استانداردهای بین‌المللی را دارند.

 

وزیر بهداشت با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیقات هزینه‌بر است، گفت: متصدیان امر نباید فکر کنند که هزینه‌ای که در این زمینه انجام می‌دهند، برگشت ناپذیر است؛ چرا که اینها زیرساخت‌هایی است که برای سلامت مردم واجب است، به خصوص با وجود بیماری‌های نوظهور که البته توانمندی مقابله با آنها نیز در کشور موجود است.

 

هاشمی ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه تحقیقات نیاز کشور است و متصدیان امر اگر باور دارند که ثروت ملی چیزی جز علم و اخلاق نیست، باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. همین اقدامات انجام شده در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت بدون حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری به سرانجام نمی‌رسید. در این حوزه‌ها علیرغم همه سفارشاتی که شده، همت بلند نیست. امیدواریم در آینده با گشایش‌هایی که ایجاد می‌شود به حوزه تحقیقات توجه بیشتری شود. اگر بتوانیم این حوزه را در کشور توسعه دهیم سایر بخش‌ها نیز مانند صنعت، کشاورزی، نیرو و غیره توسعه می‌یابند. آنچه درباره اقتصاد مقاومتی و بومی‌سازی علم گفته می‌شود، همین اقدامات بوده و اینها اصل هستند.

 

وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه آیا در وزارت بهداشت بودجه‌ای که برای پژوهش اختصاص داده شده، تحقق یافته است، گفت: خیر، ‌این موضوع در هیچ وزارتخانه‌ای محقق نشده است. سهم ما از بودجه عمومی 10.5 درصد است، اما در عین حال رقمی که باید به بخش پژوهش اختصاص داده شود کمترین رقم است و باید آنرا اصلاح کنیم.

 

وی افزود: من به همه روسای دانشگاه‌ها در این زمینه سفارش کرده‌ام، ولی دانشگاهی که گرفتار پرداخت حقوق و مشکلات جاری خود است نمی‌تواند رقم ویژه‌ای را برای تحقیقات اختصاص دهد.

 

هاشمی با تاکید بر لزوم اجباری شدن اختصاص رقمی از بودجه هر دستگاه به حوزه پژوهش و تحقیقات، افزود: این اتفاق نمی‌افتد؛ چرا که قانون آنرا اجبار نکرده و اختیار داده است. مجلس باید این موضوع را تصویب کند که دولت مکلف است در همه دستگاه‌ها و بخش‌ها دو تا سه درصد را به تحقیقات اختصاص دهد. مجلس و دولت نباید این کار را به گردن یکدیگر بیاندازند. بلکه باید آنرا در قانون برنامه ششم تصویب کنند و مشخص کنند که میزانی از اعتبارات جهت پیشرفت تحقیقات در اختیار معاونت علمیقرار گیرد و اگر دستگاهی این کار را انجام ندهد، دیوان محاسبات برایش پرونده درست کند؛ بنابراین اگر جدی عمل کنیم و از قالب شعار بیرون آییم معتقدم که برای پیشرفت علمی در کشور چیزی کم نداریم. بیشتر قوانین و ضوابطی که گذاشتیم، مانع هستند.

 

هاشمی با بیان اینکه عدم همراهی در تخصیص اعتبارات نیز یکی از موانع پیشرفت علم در کشور است، گفت: جوانان ایران در همه زمینه‌ها و در همه بخش‌ها داشته‌های بسیار خوبی دارند.

 

افزایش 21 درصدی اعتبارات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

دکتر علی اصغر پیوندی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین اتاق تمیز کشور با بیان اینکه این اتاق 420 متر مربع مساحت دارد، گفت: اقدامات ما در این زمینه از سال 92 آغاز شد و البته به دلیل تحریم‌ها در یک بازه زمانی متوقف شد اما اکنون با تکیه بر توان داخلی توانستیم این اتاق تمیز را افتتاح کنیم.

 

وی، کاربرد این اتاق را در تولید داروهای صنعتی و فراورده‌های بیولوژیک برای حل مشکلات سلامت عنوان کرد و گفت: وجود این اتاق‌ها در مراکز تحقیقاتی باعث می‌شود که بتوانیم ایده‌های خود را عملی کنیم و با این زیرساخت‌ها پاسخ مناسبی به مشکلات حوزه سلامت دهیم. در این اتاق توانستیم دو دارو از جمله گاما اینتفرون را تولید کنیم و امیدواریم با تجهیز این اتاق بتوانیم به تولید انبوه این داروها برسیم.

 

پیوندی ادامه داد: در دنیای امروز اقتدار علمی حرف اول را می‌زند و اگر نتوانیم به آن دست یابیم، عقب خواهیم ماند. دستیابی به این اقتدار راهی جز پژوهش و نوآوری ندارد و این موضوع باعث آبادانی کشور می‌شود. دانشگاه‌ها محل‌هایی برای انجام پژوهش‌ها هستند و منجر به اقتدار علمی خواهند شد. پژوهشی که نتواند خدمات علمی به سایر بخش‌ها مانند صنعت و سلامت دهد و نتواند نیازی را حل کند، پژوهش نیست.

 

پیوندی در ادامه درباره مجتمع نیایش دانشگاه شهید بهشتی گفت: مجتمع نیایش بر اساس اقتصاد مقاومتی بنیان نهاده شده است. در حال حاضر 14 شرکت دانش بنیان در اینجا فعالیت می‌کنند و 12 شرکت دیگر نیز تا پایان سال 94 به آن اضافه خواهند شد.

 

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای هزار و 300 عضو هیات علمی، 64 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی و پنج هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است و رتبه دوم را در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دارد. رویکرد ما در این دانشگاه این بود که یک همگرایی بین علوم پایه و بالینی ایجاد کنیم و بتوانیم از تجهیزات پیشرفته استفاده کرده و جهت‌های پژوهشی را برای گروه‌های آموزشی خود مشخص کنیم.

 

پیوندی از راه اندازی شبکه‌های تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: اولین شبکه تحقیقاتی ما در زمینه طب بازساختی و سلول‌های بنیادی بوده است؛ بنابراین با همه کمبودها تلاش می‌کنیم جهت دهی مناسبی را در پژوهش‌ها انجام دهیم و برای این کار نیازمند مراکز تحقیقاتی گسترده‌تر با تجهیزات پیشرفته‌تر هستیم.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در سال 93 میزان اعتبارات پژوهشی دانشگاه 21 درصد افزایش یافته است، گفت: بودجه پژوهشی مصوب ما یک میلیارد و 800 میلیون بود، اما در دانشگاه چیزی حدود 15 میلیارد و 800 میلیون از سایر منابع هزینه کردیم؛ چرا که پژوهش اولویت ماست و باید به آن بها دهیم.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=3260&tab=bargozide