حكومت حضرت مهدي (عج) پايان نبرد حق و باطل است
تاریخ: ۱ بهمن ۱۳۸۹
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، آنطور كه در اعتقاد شيعي به موضوع مهدويت تأكيد شده، به نظر ميرسد مهمترين دليل ضرورت موعود جهاني، همان فلسفه بعثت انبياست كه فلسفه خلقت نيز حول آن قرار ميگيرد. فلسفه خلقت، همان عبادت و عبوديت و حقيقت عبوديت، تقرب به خداست. فلسفه بعثت نيز طبق آيات متعددي از قرآن كريم، توحيد و عدالت اجتماعي معرفي شده و البته عدالت نيز براي توحيد است. مهمترين ضرورت قيام موعود جهاني نيز پر كردن زمين از عدل و قسط است. اين امر اما تابع عواملي است. از جمله تقابل حق و باطل و غلبه نهايي حق كه قرآن به آن وعده داده است.
هرچند در مجموع، حركت تاريخ، تكاملي است، ولي سير تكاملي آن جبري نيست و چنين نيست كه هر جامعهاي در هر مرحله تاريخي لزوماً نسبت به مرحله قبل از خود كاملتر بوده باشد. نظر به اينكه عامل اصلي اين حركت، انسان مختار و آزاد و انتخابگر است، تاريخ در حركت خود نوسانات دارد؛ ولي در مجموع خود، يك خط سير تكاملي را طي كرده و ميكند.
به بيان ديگر، از ويژگيهاي انسان، تضاد دروني ميان غرايز متمايل به پايين است كه هدفي جز امر فردي و محدود و موقت ندارد و گرايشهاي متمايل به بالا كه ميخواهد از حدود فرديت خارج شود و همه افراد بشر را در برگيرد.
نبرد دروني انسان كه انديشمندان قديم آن را نبرد ميان عقل و نفس ميخواندند، خواه ناخواه به نبرد ميان گروههاي انسانها هم كشيده ميشود؛ يعني نبرد ميان انسانهاي كماليافته و آزادي معنوي به دست آورده با انسانهاي پست، كه قرآن كريم آغاز اين نبرد را در داستان دو فرزند آدم، هابيل و قابيل منعكس كرده است.
در طول تاريخ گذشته و آينده، نبردهاي انسان به سمت نبردهاي عقيدتي و مسلكي گرايش پيدا ميكند و انسان به شكل تدريجي از لحاظ ارزشهاي انساني به مراحل كمال خود، يعني به مرحله انسان آرماني و جامعه آرماني نزديكتر ميشود. تا آنجا كه در نهايت امر، حكومت و عدالت، يعني حكومت ارزشهاي انساني كه در تعبيرات اسلامي از آن به حكومت مهدي تعبير شده است، مستقر خواهد شد و از حكومت نيروهاي باطل و حيوانمآبانه و خودخواهانه و خودگرايانه اثري نخواهد ماند.
نكته جالب توجه اينكه بر اساس پارهاي از احاديث، قيام مهدي (عج) زماني رخ خواهد داد كه سعيد و شقي به نهايت كار خود رسيده باشند؛ يعني هرچه اين حركت تاريخ به جلو ميرود، هم شقي شقيتر و هم سعيد سعيدتر ميشود و چنين جامعهاي است كه ميتواند زمينهساز قيام نهايي حق و باطل شود.
نكته بسيار مهمي كه در اين جنگ حق و باطل نبايد مورد غفلت واقع شود، اين است كه نظام جهان، نظام اخلاقي است. در منظر ديني، جهان چنين نيست كه در برابر عمل خوب و بد واكنش يكساني داشته باشد و اين همان چيزي است كه از آن تحت عنوان امدادهاي غيبي ياد ميشود.
قرآن كريم ميفرمايد: «إن تنصروا الله ينصركم»، «و من يتّق الله يجعل له مخرجا»، «إن يكن منكم عشرون صابرون يغلبوا مأتين» و ... كه همگي حكايت دارد، معادلات حاكم بر جهان، بسيار بيشتر از معادلات مادي و عادي است كه با چشم سر مشاهده ميشود كه يكي از اين معادلات مهم، آمدن حضرت مهدي (عج) براي نبرد نهايي حق و باطل است.
شهيد مطهري در اين باره تعبير دقيقي دارد و در آن ميگويد: «از مجموع آيات و روايات استنباط ميشود كه قيام مهدي موعود (عج) آخرين حلقه از مجموعه حلقههاي مبارزات حق و باطل است كه از آغاز جهان برپا بوده است.» و اين همان امداد غيبي است كه شامل جبهه اهل حق ميشود.
|