نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
واردات بنزین نگرانی برای سلامت مردم یا برای منافع خواص



به گزارش تریبون مستضعفین تیترهای دیروز روزنامه‌های حامی دولت نشان‌دهنده عزم بالای مدیران آن‌ها برای ایجاد مشروعیت برای واردات ده میلیون لیتر واردات بنزین است. داستان را همه می‌دانند. داستان زمانی شروع شد که وزیر نفت بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها را مقصر آلودگی هوا اعلام کرد. بعد از آن هم مسئول سازمان محیط زیست تلاش بسیاری برای تبیین مقصر بودن این بنزین انجام داد[۱] و در این میان دفاع‌های جانانه‌ای از کیفیت بنزین وارداتی از سوی ایشان انجام شد و در نهایت نیز اعلام شد که دولت تصمیم بر واردات ۱۰ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ گرفته است[۲]. در میان استدلال‌ها از همه‌چیز مایه گرفته شد. از بد بودن احمدی‌نژاد تا سرطان مردم و اینکه در روزهای اخیر هوا خیلی پاک شده است.

اما داستان روی دیگری هم داشت، کسانی مسئولیت پالایش و پخش را دارند، می‌گویند که بنزین پتروشیمی‌ در کلان‌شهرها اصلا تولید نشده است.[۳] کانون‌های تفکری هم که در این موضوع فعالیت می‌کنند گزارش دادند که علاوه بر عدم توزیع این نوع بنزین در کلان‌شهرها، کیفیت این نوع بنزین نیز در مقایسه با سایر بنزین‌های تولید پالایشگاه‌ها، بهتر است. یعنی دو مولفه عدد اکتان بالا و میزان بنزن پایین را دارا هستند.[۴] نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون انرژی و تشکل‌های دانشجویی نیز هرچه تلاش کردند نتوانستند از سازمان محیط زیست و وزارت نفت اسناد مرتبط با آلوده بودن بنزین‌ پتروشیمی‌ را به دست بیاورند.[۵]

جالب داستان این جاست که در میان این ها برخی هم دچار توهم شده و دست به شکایت از مدیران نفتی دولت قبلی می‌زنند. چرا که آنها را عامل سرطانی شدن مردم می‌دانند. چه قدر سیاست عرصه‌ی کثیفی است اگر به اخلاق و انصاف توجه نشود. البته در این میان صداهایی هم شنیده می‌شود مبنی بر اینکه برخی‌ها سود می‌برند. این برخی‌ها همسران برخی‌ از مسئولین مربوطه هستند. (برای دانش بیشتر اینجا را ببنید:پروندهبنزین پتروشیمی )

باید گفت دروغ و اصرار برآن توهم ایجاد کرده و توهم برای کسب منافع برخی همسران برخی مسئولین خوب است![۶]

این هم تصویر یک توهم

روزنامه افتاب یزد

 

[1]-علت اصرار سازمان محیط‌ زیست بر توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها چیست؟

[۲]- این را ببینید بد نیست: بنزین وارداتی یورو ۲ است، نه یورو۴

[۳]-از ابتدا اصلاً بنزین پتروشیمی در استان تهران مورد استفاده قرار نمی‌گرفت

[۴]-بنزن موجود در ریفرمیت (بنزین) پتروشیمی کمتر از محصول مشابه پالایشگاهی است

[۵]-مسئولین دولتی اسناد آلایندگی بنزین پتروشیمی را ارائه کنند و محیط زیست: بنزین پتروشیمی‌ اصلا به تهران نیامده است / بنزین وارداتی و پتروشیمی را تست نکردیم

[۶]-پشت پرده واردات بنزین به کشور چیست؟

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=2797&tab=bargozide