نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
پاسخ مراجع درباره استفاده کلاه گیس توسط زنان


تاریخ: ۲۵ دي ۱۳۸۹

زندگی در جامعه مستلزم رعایت قوانین، فرهنگ و ارزش های صحیح و قابل احترام آن جامعه است.
یکی از این ارزش ها که تابع قوانین الهی است، داشتن حجاب لازم برای زنان و مردان به صورتی که در شریعت و قرآن به آن اشاره شده، است.
 
قرآن کریم با اشاره به حجاب زنان مومن، رعایت این قانون را موجب راحتی و آزار ندیدن  آنان می داند و می فرماید:"ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو جلباب ها (روسری های بلند) خود را برخویش فرو افکنند این کار برای اینکه (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است" و در آیه ای دیگر جزییات پوشش را از دیدگاه اسلام بیان می کند و می فرماید:"به زنان با ایمان بگو چشم های خویش را (از گناه هوس آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند و اطراف روسری های خود را بر سینه خود افکنند و زینت خود را آشکار نسازند..."
 
رعایت حجاب موجب آرامش در زندگی، تداوم و استحکام بیشتر خانواده و سلامت جامعه و پیشگیری از بسیاری پیامدهای ناگوار عدم رعایت آن است. چنانکه حضرت امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع) می فرمایند:"پسرم زنان را در پرده حجاب نگهدار تا نامحرمان ننگرند، زیرا که سخت گیری در پوشش عامل سلامت و استواری آنان است."
 
یکی از موارد حجاب پوشاندن موهای سر از نامحرم است.نگاهی به بازار لوازم آرایشی زنان و کثرت موهای مصنوعی در رنگ های متنوع برای خانم ها بیانگر استفاده و فراگیری  آن است.
 
متاسفانه گاه مشاهده شده در برخی از فیلم ها و تئاترها نیز بدون توجه به این احکام، زنان بازیگر مبادرت به استفاده از موهای مصنوعی و کلاه گیس کرده اند.
 
در همین رابطه حکم فقهی این مساله را خبرنگار خبرگزاری برنا از مراجع عظام تقلید سوال کرده که می توانید سوال و جواب را در ادامه بخوانید.
 
سوال: قرار دادن کلاه گیس مصنوعی و یا موهای مصنوعی بر سر زن نامحرم و نگاه کردن به آن چه حکمی دارد؟
 
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی):به هر حال استفاده از کلاه‌گیس و موی مصنوعی برای حجاب مجزی نیست و موی مصنوعی نیز باید پوشیده شود.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:استفاده از کلاه گیس جایز است ولی این کار در برابر نامحرم جایز نیست و نگاه به موی مصنوعی اشکال دارد.
 
حضرت آیت الله سیستانی: کلاه گیس خود زینت است و باید آن را بپوشاند.
 
حضرت آیت الله وحید خراسانی: چنانچه کلاه گیس مصنوعی یا موی مصنوعی بر سر زن باشد، واجب است آن را از نامحرم بپوشاند و نگاه کردن به آن هنگامی که بر سر زن است جایز نیست.
 
آیت الله علوی گرگانی: اگر موجب نگاه مرد نامحرم به صورت یا گردن زن و امثال آن شود و یا اگر موجب لذت مرد شود جایز نیست .

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=2750&tab=rooz