نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
زلزله سياسي در لبنان؛ دولت حريري سقوط كرد


تاریخ: ۲۳ دي ۱۳۸۹

در پي پيوستن نخست وزير لبنان به جبهه آمريكا و فرانسه و تشديد بحران سياسي در اين كشور 11 وزير كابينه حريري در اعتراض نسبت به اين اقدام استعفا كردند.
به گزارش کیهان، به دنبال شكست تلاش هاي سوريه و عربستان براي حل وفصل بحران كنوني در لبنان و پيوستن سعدالدين حريري به آمريكا و فرانسه براي برهم زدن اين توافق 10 وزير مخالف دولت حريري از كابينه خارج شدند، علاوه بر اين 10 نفر عدنان السيد نيز از اعضاي گروه مستقل از كابينه خارج شد و بدين ترتيب با استعفاي يك سوم كابينه، در حقيقت دولت حريري سقوط كرده است.
طبق قانون اساسي لبنان رئيس جمهور بايد براي تشكيل كابينه جديد جلسات مشورتي برگزار كند. كابينه لبنان 30 وزير دارد كه 15 نفر آنها از گروه 14 مارس، 10 وزير متعلق به 8 مارس و پنج وزير متعلق به رئيس جمهور هستند.
جريان هاي مخالف دولت حريري روز سه شنبه در ديدار با ميشل سليمان رئيس جمهور ضمن تهديد به استعفا از رئيس جمهور خواسته بودند يك نشست اضطراري از سوي دولت برگزار شود و كليه همكاري ها با دادگاه حريري لغو شود، حمايت هاي مالي از اين دادگاه متوقف شود، قضات لبناني از اين دادگاه فرا خوانده شوند و سعد الدين حريري هرچه سريع تر از آمريكا به كشور فرا خوانده شود.
گفتني است سعدالدين حريري در طول اقامتش در نيويورك با رئيس جمهور و وزير خارجه آمريكا و رئيس جمهور فرانسه ديدار و با خواسته هاي آنان مبني بر حمايت از دادگاه حريري و شكست توافق سوريه و عربستان موافقت كرده است.
اين در حالي است كه حريري دو بار با ملك عبدالله پادشاه عربستان در نيويورك ديدار كرده است و پادشاه عربستان در گفت وگوي تلفني با بشاراسد رئيس جمهوري سوريه به وي اطلاع داده كه حريري به خواسته هاي عربستان تمكين نمي كند و دنباله روي خواسته هاي آمريكا و فرانسه است.
ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان از مخالفان دولت روز گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي رسما شكست مذاكرات سوريه و عربستان در زمينه كنترل بحران را اعلام كرد.
وي استبداد و خودكامگي سعدالدين حريري و جريان 14 مارس را علت اصلي اين شكست معرفي كرد و گفت: علت اصلي شكست مذاكرات سوريه و عربستان نه اين كشورها بلكه گروه 14 مارس است كه از ابتدا هم براي خروج لبنان از بحران كنوني كارشكني و مانع تراشي مي كرد.
عون از رئيس جمهور خواست نشستي با حضور تمامي گروه هاي لبناني برگزار كند و به يك راه حل لبناني دست پيدا كند.
محمدفنيش وزير توسعه امور اداري لبنان و عضو حزب الله با انتقاد از سعدالدين حريري نخست وزير به دليل هماهنگي با آمريكا و فرانسه گفت: مسئوليت مستقيم شكست مذاكرات سوريه و عربستان متوجه آمريكا و حريري است.
شكست تلاش هاي عربستان و سوريه براي حل مشكل لبنان پس از آن صورت گرفت كه روساي جمهور آمريكا و فرانسه در نشست مشترك خود در واشنگتن بر مواضع خود مبني بر ادامه روند دادگاه حريري و حمايت از آن، همچنين تضعيف حزب الله تاكيد كردند.
اين در حالي است كه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان پس از شكست مذاكرات سوريه و عربستان در مورد لبنان در تماسي تلفني با بشاراسد رئيس جمهور سوريه از وي براي حل بحران لبنان كمك خواست.
رئيس جمهور لبنان از اسد خواست تا براي پايان دادن به چالش احتمالي آينده در عرصه سياسي لبنان دخالت كنند.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در اين باره نوشت، اسد در پاسخ به درخواست ميشل سليمان گفته است كه اين اتفاقات ارتباطي به وي ندارد.
به نوشته اين روزنامه، سوريه و عربستان از خودكامگي هاي سعدالدين حريري و ناديده گرفتن تلاش هاي آنان براي حل بحران لبنان خشمگين هستند و علت رد درخواست رئيس جمهور لبنان از سوي سوريه به همين موضوع باز مي گردد.
عربستان در پيامي به سوريه ابلاغ كرده كه اقدامات حريري ربطي به رياض ندارد و نبايد اين موضوع در روابط دمشق-رياض تاثير بگذارد.
از سوي ديگر، روزنامه السفير لبنان از ورود تركيه و قطر براي حل بحران لبنان خبر داد.
به نوشته اين روزنامه، در پي شكست تلاش هاي سوريه و عربستان براي حل بحران لبنان تركيه و قطر اعلام آمادگي كرده اند كه براي كنترل پيامدهاي اين شكست و اتخاذ يك راه جديد تلاش خواهند كرد.
نخست وزير قطر در اين باره گفت، بايد با هر قضيه اي براساس گفت وگوهاي سازنده تعامل داشت و نبايد اجازه داد كه روند كار دولت لبنان متوقف شود.
ورود قطر براي حل وفصل مسالمت آميز بحران لبناني در شرايطي است كه دو سال پيش نيز اين كشور موفق شد تا بحران در لبنان را از طريق امضاي توافقنامه دوحه به پايان برساند و پس از ماه ها باعث انتخاب رئيس جمهور و تشكيل دولت در اين كشور شود.
    

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=2712&tab=rooz