نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
درباره نمایشگاه فناوری های راهبردی
دكتر نسرین سلطان خواه


رهبر معظم انقلاب در هر فرصت، چه در دیدارها و ملاقات‌های عمومی و خصوصی و چه در بازدید اختصاصی، همواره بر موضوع پیشرفت‌های علمی و فناوری كشور، توجه به دانش نوین، همگامی با تغییرات و تحولات علمی جهان و دستیابی بر جایگاه رفیع علمی در منطقه تأكید داشته‌اند. رهنمود‌ها و حمایت‌های معنوی ایشان از علم و عالمان كشور و آگاهی از جزئیات دو سند بالادستی یعنی: چشم‌انداز ملی جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و نقشه جامع علمی كشور انگیز‌ه‌های لازم را برای پیشرفت و توسعه علمی كشور فراهم آورده است. ضروری است به این حقیقت نیز اشاره شود كه تحولات علمی و فناوری كشور و تغییرات آن به‌طور مستمر توسط ایشان رصد شده و بر آن اشراف و وقوف كامل دارند و این مهم از بیانات و راهنمایی‌های ایشان مشهود است.

برباپی نمایش همت مضاعف، كار مضاعف فرصتی را فراهم آورده تا ایشان بخشی از توانمند‌ی‌های فناوری در عرصه‌های مختلف علمی كشور را از نزدیك مشاهده نمایند و متقابلاً فرصت مغتنمی بود برای فناوران تا از نزدیك توضیحات لازم را به معظم‌له ارائه نمایند. به‌منظور برنامه‌ریزی و سازماندهی نمایشگاه در 7/12/1389 از كلیه وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌های ذی‌ربط و نمایندگان محترم دفتر مقام معظم رهبری دعوت به عمل آمد تا طی نشستی در محل سالن جلسات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حضور یابند تا در زمینه ساز و كار اجرایی به تبادل نظر و رایزنی بپردازند.



براساس برنامه زمان‌بندی شده‌ای كه مورد توافق قرار گرفت، تا تاریخ 1389/12/9 اطلاعات مربوط حدود 620 طرح فناورانه به صورت الكترونیكی به دبیرخانه این نمایشگاه ارسال شد كه این همكاری شایسته و حضور چشمگیر مخاطبان در این مدت كوتاه خود برهانی است قاطع بر توانمندی فضای علمی و اجرایی كشور. ارزیابی این طرح‌ها طی دو نشست متوالی، متمركز و همزمان صورت گرفت و طی آن تعداد 140 طرح انتخاب و در تاریخ 1389/12/11 در اختیار مسئولان محترم دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفت تا از مجموعه‌ طرح‌های منتخب آگاهی نسبی به دست آورند و در نهایت این نمایشگاه اختصاصی در اسفندماه سال 1389/12/23 برپا شد.
بدون شك بازدید رهبر معظم انقلاب از این نمایشگاه نقطه عطفی در عرصه علمی و فناوری كشور خواهد بود و به یقین باید در انتظار ثمرات و بركات این بازدید بود.

پايگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=246&tab=didgah