نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
مشروح صدمین نشست سخنگوی قوه قضائیه
سرویس سیاسی مفیدنیوز :: کشف ۲۷ تن مواد مخدر در ۲ ماه/ هیچ رئیس جمهوری تحت تعقیب نیست/ شهرام امیری با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد/ مهدی هاشمی به مرخصی رفت/۲ ایراد اساسی در انتصاب مدیر جدید صندوق توسعه در سخنان حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای

تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در یکصدمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در روز خبرنگار در مدت 140 دقیقه پاسخگوی سؤالات نمایندگان رسانه‌های داخلی بود.

در زیر مشروح این نشست را می‌خوانید.

شهرام امیری به اتهام فروش اطلاعات سری نظام به آمریکا اعدام شد

سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای جلسه با اشاره به روز خبرنگار گفت: این ایام پر برکت که به نام دهه کرامت نامگذاری شده را تبریک می گویم و همچنین روز خبرنگار را هم خدمت شما تبریک عرض می کنم. کار خبرنگاری کار سخت و پر مسئولیتی است و اداره رسانه هم کار سختی است؛ البته اگر این اداره با مراقبت انجام شود خوب است و اجر خواهد داشت؛ اما اگر انسان دستخوش مسایل گروهی و جناحی شود آن وقت به همراهش وزر و وبال هم دارد.

حجت الاسلام اژه ای ادامه داد: من شخصا از شما بزرگواران سپاس و تشکر دارم که مطالب را خوب منعکس میکنید. باز هم تاکید میکنم که انتقال مطالب همانطور که گفته می شود مهم است.

سخنگوی قوه قضاییه سپس درباره اعدام تعدادی تروریست که در غرب کشور فجایع زیادی را مرتکب شده بودند گفت: موضوع اول اعدام تعدادی تروریست و آدم کش است که جنایات فراوانی انجام دادند و بیش از چهل نفر را مجروح و بیست نفر را کشتند، سرقت مسلحانه انجام دادند و تعداد زیادی از مردم بی گناه را در میدان سنندج به خاک و خون کشیدند، به برخی از پایگاه های بسیج حمله مسلحانه کردند.

وی ادامه داد: نیروهای امنیتی اینها را شناسایی کردند. با زحمت و در چارچوب موازین قانونی پرونده های آنها تشکیل شد و بعد اعتراض، پرونده به دیوان عالی کشور رفته و پس از تایید مدتی مهلت داده شد تا توبه کنند و جبران کنند که نه تنها جبران نکردند بلکه از داخل زندان هم تلاش میکردند تا یارگیری کرده و برخی کارها را انجام دهند. یک مشت تروریست جانی که افراد زیادی را کشتند مجازات شدند؛ اما مدعیان دروغ گوی حقوق بشر فریادشان بلند میشود که چرا اینها را مجازات کردید. من اینجا میگویم اجازه هیچ گونه ناامنی را نمیدهیم و با برهم زنندگان امنیت برخورد خواهیم کرد و کشورهای دروغگوی غربی حق ندارند در مسایل داخلی ما دخالت کنند.

حجت الاسلام اژه ای گفت: کسانی امروز حرف از حقوق بشر میزنند که با موشک یک مشت مردم بی گناه را میکشند و یک مدرسه و دانش اموزانش را میکشند انوقت حرف از مجازات چند تروریست میزنند.

وی تصریح کرد: من اینجا میگویم اجازه هیچ گونه ناامنی را نمیدهیم و با برهم زنندگان امنیت برخورد خواهیم کرد و کشورهای دروغگوی غربی حق ندارند در مسایل داخلی ما دخالت کنند.ک سانی امروز حرف از حقوق بشر میزنند که با موشک یک مشت مردم بی گناه را می کشند و یک مدرسه و دانش اموزانش را می کشند انوقت حرف از مجازات چند تروریست را میزنند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده شهرام امیری گفت: مجازات کردن شهرام امیری از همین دست بوده است. وی با توجه به دسترسی به اسرار نظام با دشمن متخاصم ما شیطان بزرگ وصل شده و اطلاعات ما را به آنها فروخته است. یکی از رودستهای امریکا درباره همین پرونده است و ان شاالله سیستم اطلاعاتی در زمان خودش این ماجرا را تشریح خواهند کرد. این فرد طبق قانون در جلسات متعدد محاکمه شد و حکم دادگاه بدوی اعتراض شد و بعد در دیوان عالی کشور با وسواس پرونده را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت تایید شد و باز با کمال تاسف چون این فرد توبه نکرد و خطای خودش را جبران نکرد و از این فرصت استفاده نکرد و تلاش کرد تا از درون زندان یک سری اطلاعاتی را بفروشد.یکی از دروغهای خانواده اش ماجرای حبس ده ساله و تبعید وی بود.

کشف تنها 27 تن مواد مخدر در تیر و مرداد سال جاری/ ما با آمریکا به دلیل بد عهدی‌ها، هیچگونه حرف و صحبتی نداریم

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصدمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در روز خبرنگار اظهارداشت: در تیرماه سال جاری بیش از 18 تن انواع مواد مخدر کشف شده که این مقدار تنها در گزارشات ارسالی به قوه قضاییه مندرج بود.

وی افزود: تا نیمه مرداد سال جاری نیز بیش از 6 تن کشفیات مواد مخدر بوده است.

اژه‌ای تصریح کرد: کشف 2 تن در استان کرمان و همچنین یک تن در سیستان و بلوچستان تنها بخشی از کشفیات مرداد سال جاری است.

وی با اشاره به اظهارات مدعیان حقوق بشر نسبت به بازداشت قاچاقچیان مواد مخدر گفت: وقتی فردی هزاران انسان را به وسیله قاچاق مواد مخدر بی خانمان کرده و آنها را به سوی مرگ و گرفتاری‌های دیگر سوق می‌دهد باید با او مبارزه کرد اما مدعیان حقوق بشر نسبت به بازداشت و مجازات این افراد اعتراض دارند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اظهارات حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود افزود: ما با آمریکا به دلیل بد عهدی‌های متعدد آنان به خصوص در موضوع برجام هیچگونه حرف و صحبتی نداریم اما می‌توانیم در مورد بقیه کشورهای غربی و اروپایی‌ها در خصوص موضوع حقوق بشر سخن گفته و با آنها حرف بزنیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها برای کسب منافع خود حاضرند انسان‌های دیگر را کشته و جنایت کنند اما ما حاضریم در مورد حقوق بشر با بقیه کشورها حرف زده و به آنها بگوییم که قوانین جمهوری اسلامی ایران در خصوص حقوق بشر بیشتر از قوانین آنها مدافع حقوق بشر و انسان‌هاست.

معاون اول قوه قضاییه اظهارداشت: ما در گفت‌وگو با با غربی‌ها و اروپایی‌ها به آنها اعلام خواهیم کرد که اسلام، قرآن و جمهوری اسلامی ایران بیشتر از شماها که مدعیان حقوق بشر هستید حامی انسان‌هاست.

رعایت قانون به نفع همه است/با اظهار نظر شخصی فضا را آلوده نکنیم

محسنی اژه ای در ادامه صدمین نشست خبری خود در خصوص نشریه یالثارات گفت: بارها گفتم اگر رعایت قانون را کنیم به نفع همه است و نباید با اظهارنظرهای شخصی فضا را آلوده کنیم.این نشریه در دی ماه سال گذشته در هیات نظارت بر مطبوعات به استناد قانون مطبوعات لغو پروانه شد و این موضوع به مسئول موسسه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: مسئول موسسه گفت حق لغو پروانه وجود نداشته و تقاضا داریم تا رسیدگی به اعتراض ما، دستور لغو پروانه صادر شود. دادگاه تشخیص داد که می شود دستور موقت را صادر کند؛ اما باید وجه نقد مشخصی را به عنوان خسارت تامین می کردند که این اتفاق افتاد و کار نشریه شروع شد.

وی با اشاره به اهانت نشریه یالثارات به هنرمندان گفت: اگر اهانتی صورت گرفته باشد قابل تعقیب است. مطالبی از سوی سخنگوی وزارت ارشاد مطرح شد که گویا در مورد اخیر توهین به هنرمندان هم هیات نظارت تشکیل شد پیگیری کردم تکذیب شد. دادگستری از سخنگوی ارشاد دعوت کرد و گفت چنین جلسه ای تشکیل نشده و سخنگو هم گفته اشتباه شده و اصلا هیات نظارت جلسه ای در این مورد تشکیل نداده و تصمیمی گرفته نشده است. بر اساس قانون، هیات نظارت می تواند شخصا ورود کند، اما خود هیات نظارت نمی تواند پروانه ای را لغو کند و دادگاه باید این کار را انجام دهد.

بازداشت حسن عباسی و توضیح اژه‌ای در خصوص وثیقه

محسنی اژه‌ای با اشاره به بازداشت حسن عباسی در چند روز اخیر افزود: وی نسبت به نیروهای نظامی ایران سخنانی را مطرح کرده بود اما بعد از عذرخواهی از نیروهای نظامی و همچنین پذیرش این عذرخواهی از سوی امرهای ارتش، وی به دادسرای نظامی دعوت شده بود.

اژه‌ای با بیان اینکه برخی نیروهای مسلح ما با توانایی بالای خود به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب فداکاری‌های فراوانی داشتند نسبت به سخنان حسن عباسی عکس‌العمل‌هایی و مواضعی را اتخاذ کردند که در این راه سپاه نیز عکس‌العملی را نشان داد و در مجموع نیروهای مسلح ایران با مواضع اخیر خود اجازه سوء استفاده و همچنین بروز تفرقه و شکاف را به دشمنان جمهوری اسلامی ایران ندادند.

اژه‌ای گفت: دادسرای نظامی حسن عباسی را ابتدائاً دعوت و قرار وثیقه برای وی صادر شد البته در همان جا فردی اعلام کرد که توان قرار وثیقه را دارد ولی حسن عباسی این قرار وثیقه را نپذیرفت و وی از سوی دادگاه بازداشت شد. در نهایت وی روز گذشته با تامین قرار وثیقه از بازداشت آزاد شد.

هیچ رییس جمهوری تحت تعقیب نیست/تشکیل کارگروه برای پیگیری حقوق‌های نجومی

اژه‌ای در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که برخی اعلام میکنند بابک زنجانی از سه رییس جمهور لوح تقدیر گرفته ایا در پرونده از این سه رییس جمهور هم نامی امده است یا خیر؟ گفت: نه هیچ رییس جمهوری تحت تعقیب قرار نگرفته است. اینکه حالا به کسی در دوره‌ای لوح تقدیر داده‌اند که جرم نیست.

وی در پاسخ به این سوال که در موضوع حقوق های نجومی آیا قوه قضاییه رقم دقیق در این خصوص دارد یا خیر؟گفت: من عرض کنم که در قوه قضاییه ما منتظریم تا براساس نامه جهانگیری که در چند بند نوشته اند بررسی‌ها تکمیل شود و لیستشان مشخص شود.

اژه‌ای گفت: چون هنوز این اتفاق صورت نگرفته است و باز نمیدانیم چه افرادی چقدر برگردانده اند.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: اول دولت باید موضوع را به ما ارجاع دهند البته سازمان بازرسی کل کشور هم کارهایی را شروع کرده‌ و تا کنون هم چند لیست ارایه داده‌اند.

به گفته اژه‌ای، البته دادستانی هم نامه ای نوشته اند و منتظر اعلام نظر دستگاه ها هستیم البته یک کارگروهی هم تشکیل شده که در جلسه اولش آیت‌الله املی لاریجانی هم حضورداشتند و قرار شد موضوع حقوق های نجومی را بررسی کنند.

وی در ادامه افزود: این جلسه با حضور دادستان کل، معاون اول رییس بازرسی کل کشور معاون حقوقی قوه قضاییه برگزار شده است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود:‌در مورد ان بخش از سوال که گفتید ذخیره نظام باشد نباید عزل شود اما حالا چرا این فرد عزل شده باید معلوم شود چیست؟

مهدی هاشمی به مرخصی رفت/اطلاعی از عدم بازگشت ندارم

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد مرخصی مهدی هاشمی از زندان و احتمال اینکه مرخصی به دلیل بیماری مادر وی و همچنین عدم بازگشتش به زندان، گفت: وی اخیراً از زندان مرخصی گرفته ولی همزمانی موضوع این مرخصی با جراحی مادرش و یا عید فطر اطلاعی ندارم.

وی ادامه داد:البته در قانون در مواردی مثل فوت نزدیکان و یا بیماری و همچنین عروسی، تدابیری اندیشیده شده تا متهم بتواند از مرخصی بهره‌مند شود.

ممنوع‌التصویری رئیس جمهور اسبق پابرجاست/تاکنون حکمی برای متهمان حمله به سفارت عربستان صادر نشده است

اژه‌ای در خصوص بازداشت «ی.ر» یکی از آقازاده‌ دولت نهم، گفت: تاکنون اسم وی را نشنیده و اطلاعی از بازداشت وی هم ندارم.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد لغو کنسرت موسیقی در مشهد و همچنین واکنش وزیر کشور نسبت به این امر، افزود: مجوز برگزاری این موسیقی توسط وزارت ارشاد صادر می‌شود ولی دادن مجوز مانع از وظایف مدعی‌العموم و همچنین اقدامات نیروی انتظامی نیست.

وی افزود: بخش‌های مختلف وزارت کشور از جمله نیروی انتظامی در مورد پیشگیری و مقابله و برخورد با برخی از اقدامات، وظایف خاص خود را دارند.

معاون اول قوه قضاییه اظهارداشت: نیروی انتظامی برای پیشگیری از برخی از جرایم وظایف روشنی دارد که در این خصوص نیز موضوع کاملاً روشن است لذا هیچ چیزی مانع از وظایف دادستان و نیروی انتظامی از انجام وظایف آنها نیست.

وی در مورد ممنوع التصویری سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق و همچنین اختلاف بین دادستانی و شورای امنیت ملی افزود: بارها در این خصوص اظهار نظر کرده‌ام، شورای امنیت ملی مصوبه‌ای در این خصوص داشت و به صورت مصداقی دبیرخانه در این خصوص واکنش داشته است ضمن اینکه وظایف دادستانی و دبیرخانه شورای امنیت ملی با یکدیگر منطبق است و اجرایی شده است همچنین این مصوبه نیز تاکنون لغو نشده است. همچنین دستوری که از مرجع رسمی صادر شده لازم الاجراست لذا مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این خصوص همچنان پابرجاست.

اژه‌ای در خصوص عدم انتشار برخی احکام به صورت رسمی در خبرگزاری‌ها یا سایت‌ها و روزنامه رسمی تصریح کرد: برخی از احکامی که قطعی شده قطعاً اعلام خواهد شد و می‌توان آن را منتشر کرد ولی زمانی که حکمی قطعی نشده و از نظر قانونی دارای مشکل برای انتشار است نمی‌توان آن را اعلام رسمی کرد.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دادگاه متهمان حمله به سفارت عربستان نیز افزود: تاکنون حکمی در مورد آنها صادر نشده است.

آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج/با توجه به اموال فرد جای نگرانی نیست

اژه‌ای در نشست خبری در خصوص بدهکاران بانکی که حاضر به بازگرداندن پول‌ها نیستند، گفت: تا زمانی که بانک ها به طور کامل نخواهند معوقات بانکی ادامه دارد. باید اعتبار سنجی کنند و ببینند کسی که می خواهد اعتبار بگیرد توان بازگرداندن دارد یا نه و اینکه بداند تسهیلات کجا هزینه می شود؟
وی ادامه داد: اگر بانک ها وثیقه مناسب بگیرند معوقه نخواهیم داشت. اینکه چه تعداد معوقه دارند مشخص نیست چون متغیر است و کم و زیاد می شود.

اژه‌ای گفت: مبلغی که اخیراً شنیدم سرجمع معوقات کم نشده است.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: نکته مهم این است که اگر احساس کنیم خود بانک ها عمداً معطل می کنند دادستان وارد می شود همانطور که در ماه های اخیر وارد شد و افرادی را بازداشت کرد.

به گفته اژه‌ای، فردی که اخیراً بازداشت شد مجموع بدهی اش ١٥٠ میلیارد تومان بود.
وی در خصوص افشاگری ها گفت: اگر مسائل طبقه بندی شده و محرمانه باشد جرم است اما در صورتی که جنبه خبری و اطلاع رسانی داشته باشد ایرادی ندارد اگر کسی گله هم کند و شکایت کند به جایی نمیرسد مگر اینکه مطالب در زمان انتشار تغییر یابد و کم و زیاد شود.
وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج گفت: در مورد این تعاونی کار فوق العاده ای توسط بانک مرکزی قوه قضاییه و سیستم اطلاعاتی انجام شد.
اژه‌ای افزود: تا امروز ٣٥ هزار حساب دیگر باقی مانده است و از میلیون ها حساب به ٣٥ هزار رسیده است که تعیین تکلیف شود، تمام تلاش ها صورت می گیرد تا تعیین تکلیف سریع تر انجام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیر این موسسه بر اساس اظهارات دادستان از ابتدا همکاری نمی کرد با توجه به اموالی که این فرد دارد جای نگرانی نیست.

اژه‌ای بیان کرد: یک مشکل دیگر هم مشکل بازار است چرا که همه اموالی که دارد به سرعت تبدیل به پول نمی شود.
وی در ادامه در خصوص رسیدگی به برخی پرونده های سنگین. مثل شرکت پردیس بان و نگین غرب گفت: مشکل اینجاست که میزان تعهد این شرکت ها با میزان دارایی شان یکی نیست. هدف ما استیفای حقوق مردم است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه در تلاش است تا آنجا که ممکن است مردم به حق خود برسند.

وی یادآور شد: در پرونده نگین غرب بیش از ١٥ هزار نفر شاکی بودند از این تعداد به ١٠هزار نفر پول و به تعدادی آپارتمان داده شد. ١٥هزار نفر در یک پرونده خیلی زیاد است و روند رسیدگی را طولانی می کند. تا این لحظه دو سوم شکات تعیین تکلیف شده اند.
سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: پروژه دیگری برای هزار نفر دیگر در نظر گرفته شده که برای تکمیل آن نقدینگی ندارند.

وی گفت: در مورد پرونده نگین غرب خیلی دست خالی نیست منتها پول نیست و بازار وضع مناسبی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بخش خبری ٢٠:٣٠ در خبر لغو کنسرت مشهد از تصویر اعدام استفاده کرده بود که این موضوع در شبکه های اجتماعی مطرح شد و رعب و وحشتی را بین مردم ایجاد کرد، گفت:
این مطلب صحیح نبوده اعتراض هم شد و خبط بزرگی بوده و کار اشتباهی بوده که قول دادند اصلاح کنند.

حداقل وثیقه برای زنجانی 10 هزار میلیارد تومان است/اطلاع جدیدی از پرونده بقایی ندارم

اژه ای در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که پس از دستگیری رئیس بانک ملت موضوعاتی مطرح شد آیا در این حوزه فردی جدید دستگیر شده یا خیر؟ گفت: فعلا همان 4 نفر دستگیر و بازداشت هستند البته به افرادی که در خارج از کشور هستند هشدار داده ایم که برگردند.

وی ادامه داد: مقداری پول نقد از متهمان توقیف شده اما هنوز به خزانه برنگشته است.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از وکلای زنجانی میخواهد وثیقه متهم را پرداخت کنند آیا این موضوع را تایید می‌کنید؟ گفت: بدهی متهم هنوز پرداخت نشده است؛ اما اموال شناسایی و قرار شده اسنادش بابت بخشی از بدهی منتقل شود.

سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: محرمانه بودن موضوع وکیل خارجی زنجانی صحت ندارد و تا این لحظه چنین وثیقه ای معرفی نشده است. البته پرونده هم در حال مطالعه است و اوراق زیادی دارد. باید دیوان عالی بررسی کاملی انجام دهد. البته قرار وثیقه صادر نشده است اما حداقلش ده هزار میلیارد تومان است.
اژه ای در پاسخ به سوال دیگری درخصوص آخرین وضعیت پرونده بقایی گفت: اخیرا خبری نگرفتم که پرونده به دادگاه رفته است یا خیر. باید مجدد سوال بپرسم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صحبتهای آیت الله آملی لاریجانی درباره گفتگوهای حقوق بشری گفت: اطلاعی از کشورهای پیشنهاد دهنده ندارم. این موضوع یک پیشنهاد است. ما از بشر تعریف داریم و اتفاقا در حوزه حقوق بشر حرف های زیادی برای گفتن داریم.

قانون انتخابات ایران در مجموع نیازمند بازنگری است

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصدمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در روز خبرنگار در پاسخ به سوالی در خصوص نامه اخیر ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره لازم‌الاجرا شدن قانون به کار گیری 2 شغله‌ها در دولت و برخورد قانونی با متخلفین گفت: با توجه به اصلاح صورت گرفته در قانون، سازمان بازرسی به صورت مکتوب اخیراً نامه‌ای را به دولت مبنی بر عدم بکارگیری بازنشستگان ارسال کرده است ضمن اینکه در این نامه بر لزوم عدم بکارگیری آنها تاکید شده، تسریع شده است که ضمن برخورد با فرد بازنشسته بکارگیری شده با مدیران ارشد دستگاه‌های دولتی نیز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و آنها نیز باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

اژه‌ای درباره اصلاح برخی قوانین انتخاباتی در زمان‌های مختلف افزود: قانون انتخابات ایران در مجموع نیازمند بازنگری است که این موضوع بارها از سوی برخی نمایندگان مجلس و همچنین بعضی از اعضای شورا نگهبان و افراد دیگر مطرح شده است لذا به نظر می‌رسد که در مورد نحوه تبلیغات و هزینه‌های آن و همچنین منشأ هزینه‌های تبلیغاتی و چگونگی خرج آنها نیازمند اصلاح قانون هستیم. ضمن اینکه همواره انجام مجازات نتوانسته مقابل انجام خلاف بأیستد چرا که در این راه بالاتر از اعدام نیز وجود ندارد.

اژه‌ای با اشاره به رکود فوق‌العاده سنگین اقتصادی در ایران و عدم خروج کشور از آن گفت: اگر کشور از این رکود خارج نشود قطعاً افراد بیکار زیاد‌تر شده و اختلافات طبقاتی عمیق‌تر خواهد شد که در مجموع این موضوع در افزایش جرم‌ها موثر است.

وی افزود: اگر قانونی ضعیف اجرا شده و به خوبی در مسیر اجرا عملی نشود آن قانون اثر خود را در جامعه خواهد داشت لذا باید در پیشگیری از برخی جرم‌ها اقداماتی صورت گیرد.

وی در توضیح بیشتری از این موضوع اظهارداشت: قوه قضاییه هرساله برنامه‌های مختلفی را برای تبیین قانون و همچنین لزوم پیشگیری از وقوع برخی جرم‌ها دارد.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در زمان‌های نزدیک به انتخابات که برخی جرم‌های انتخاباتی بیشتر می‌شود دادگاه‌های ویژه این امر به این جرائم وجود کرده و اتخاذ تصمیم خواهند کرد ولی باید بدانیم که تنها قوه قضاییه در مسیر پیشگیری از وقوع جرم وظایفی را بر دوش ندارد بلکه دیگر دستگاه‌ها نیز باید به وظایف خود رسیدگی کنند.

بی‌خبری از بازداشت جزایری/رسیدگی به پرونده احمدی‌نژاد

اژه ای در نشست خبری درباره بازداشت شهرام جزایری گفت: من از بازداشتش خبر ندارم.

وی در خصوص پرونده احمدی‌نژاد گفت: رسیدگی صورت می‌گیرد.

در انتصاب مدیر جدید صندوق توسعه ملی دو ایراد اساسی وجود دارد

اژه‌ای در نشست خبری گفت: در پرونده لیزینگ خودرو 4 نفر محکوم شدند با جزای نقدی بالا و رد مال و حبس طویل المدت.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: اموالی که امروز از این افراد شناسایی شده کمتر از دو میلیارد بوده است اما طلب مردم تا کنون 40 میلیارد تومان بوده است. ما چه قدر به هر نفر بدهیم؟ از دستگاه قضایی چه توقعی بیشتر از این وجود دارد. ما افراد را گرفتیم و زندانی کرده ایم.

وی گفت: من بارها گفتم شاید کسی جنسی رو به نصف قیمت به ما عرضه کند ایا نباید شک کنیم که این دزدی است؟

یکی از خبرنگاران خطاب به اژه‌ای گفت: چند روز اخیر مطالبی گفته شده مبنی بر اینکه در انتصاب مدیر جدید صندوق توسعه خلاف مقرراتی صورت گرفته است.
وی پاسخ داد: در مورد صندوق توسعه ملی طبق قانون و طبق اساسنامه ارکان صندوق عبارتند از هیات امنا و هیات عامل.

هیات امنا اول هیات عامل را انتخاب میکند و سپس یک نفر از بین اونها توسط هیات امنا انتخاب شده و سپس از طرف رییس جمهور حکمش صادر میشود.

اول اینکه جلسه هیات امنا تشکیل نشده است تا فردی انتخاب شود و صورتجلسه ای دست به دست چرخیده و امضا گرفته شده است. ثانیا هیات عامل تعیین نشده و انتخاب نشده است که از بین انها یک نفر به عنوان رییس انتخاب شود.

اشکال در خصوص این دو مورد بوده است در خود قانون امده است که باید جلسات چهار ماه یکبار برگزار شود.

وی درباره بازداشت شهرام جزایری هم گفت من از بازداشتش خبر ندارم

اژه ای در پاسخ به این سوال که مسیولان قضایی بارها بر مشکل کمبود قاضی اشاره کرده اند اما در لایحه برنامه ششم سالی 500 نفر را اجازه جذب داده اند گفت در برنامه پنجم چهار هزار نفر جذب شدند.
وی افزود: البته برخی هم در این مدت از ما خداحافظی کردند و بازنشسته شدند ما پیشنهادمان این بود که برنامه ششم هم همین چهار هزار نفر را جذب کنیم اما در این برنامه فعلا پانصد نفر را سالانه موافقت کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نازنین زاغری گفت قرار بود این پرونده هفته ویش به دادگاه برود

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص این موضوع که ایا رابطه ای بین اظهارات فرمانده سپاه و همچنین حرفهای قاضی سراج هست یا خیر گفت من تحلیل گر نیستم و فقط میتوان موضوعات حقوقی را اعلام کنم.

وی درخصوص اینکه ایا از رسانه ها حمایت میکنید یا خیر گفت ما رسانه هایی که کار صحیح و قانونی انجام دهند حمایت میکنیم

اژه ای در پاسخ به این سوال که در هنگام بازگشت امیری به کشور گفت ماجرای بازگشت امیری به کشور و ان استقبال و مشایعت رودستی بود که اطلاعات امریکا از وزارت اطلاعات ما خورد

وی درباره قاچاق کالا هم گفت باید به این نکته توجه کنیم که قاچاق کالا به همه کشور ضرر میزند و باید این را باور کنیم که قاچاق بد است و همه جانبه با ان برخورد شود

محسنی اژه ای در ادامه با تاکید بر اینکه اصل برنامه مبارزه جدی با قاچاق کالا است گفت: دولت در این زمینه برنامه های خاصی دارد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=2209&tab=news