نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
ایران اسلامی در اربعین ثارالله به سوگ نشست
سرویس علوم و معارف اسلامی مفیدنیوز :: ایران اسلامی امروز غرق عزای اربعین حسینی شده است، مفهوم قدم زدن و پیاده‌روی برای امام حسین (ع) این است که به نمادهای بشری توجه کنیم و به درکی برسیم که امام در چه مسیری قدم می‌زد و در چه راهی جانش را از دست داد.

تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۴

چهارده قرن از عاشورا می‌گذرد و هنوز هم تبلور نامه عاشورا بر کتیبه‌های دل دیدنی است. چهارده قرن می‌گذرد و هنوز هم، صدای مناجات حسین(ع) در گوش زمینیان و سماواتیان طنین انداز است که: «رضاً برضائک و صبراً علی بلائک، لا معبود سواک، یا غیاث المستغیثین».

تاریخ را می‌تکانم، توان حرکت از زلال اشک‌های تنهایی حسین(ع) را ندارد. هنوز هم سجاده خونین حسین(ع) بر روی خاک‌های سوخته و شوره بسته نینوا پهن است؛ آنجا که اشک‌های زلالش، زمین تشنه را سیراب می‌کند. آری! جاودانه است و جاودانه خواهد ماند، این صدای مظلومیت آمیخته با صلابت امامی تنها در سرزمینی غریب است.

اربعین حسینی، چهلمین روز از درگذشت سید و سالار شهیدان و یارانشان در میان شیعیان دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد، بسیاری از صاحب‌نظران و مورخان این مبنای تاریخ را ورود اهل بیت(ع) به کربلا و دفن سرهای مطهر شهدا به ویژه سر امام حسین(ع) در کنار پیکرهای آنها دانستند و برخی معتقدند که این روز، روز ورود جابر به کربلاست.

اقصی نقاط ایران اسلامی امروز علاوه بر اینکه زوار خود را به زیارت قبور مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع)‌ به کربلا روانه کرده‌اند، خود نیز بیکار ننشسته و به عزاداری پرداختند.

مفهوم قدم زدن و پیاده‌روی برای امام حسین این است، به درکی برسیم که امام در چه مسیری قدم می‌زد، باید به این نمادهای بشری توجه کنیم و بدانیم امام در چه مسیری جانش را از دست داد، هر چه بیشتر تدبر کنیم و به اخلاق و رفتار امام دقت کنیم، معانی واقعی‌تری را درک می‌کنیم.

*مشهد مقدس در عزای حسینی گریست

امروز مشهد مقدس غرق عزاداری حسینی است، بارگاهی که چهل روز است سیاهپوش سالار شهدا شده است، مملو از عزاداران از گوشه و کنار شهر مقدس و دیگر شهرهای اطراف است، از ابتدای صبح امروز مراسم ویژه اربعین حسینی در حرم مقدس رضوی آغاز شده و سخنرانی‌ها، عزاداری و قرائت زیارت اربعین در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی در حال برگزاری است، دسته‌جات عزاداری رضوی شب گذشته نیز در حرم رضوی به همراه مداحان اهل بیت(ع) حضور داشته و به سینه‌زنی و زنجیرزنی برای سید و سالار شهدا پرداختند، سایر تکایا، مساجد و شهرهای خراسان رضوی نیز امروز غرق عزاداری در رثای اباعبدالله (ع) و یارانشان هستند.

دیگر شهر مذهبی ایران اسلامی در بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) مراسم‌های عزاداری از صبح امروز آغاز شده است و هیأت‌های عزاداری، دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی فعال شده‌اند.

مسجد مقدس جمکران نیز از شب گذشته مراسم سوگواری برگزار می‌کند، بیوت مراجع تقلید و دفاتر مقام معظم رهبری در قم نیز بر روی عاشقان امام حسین(ع) باز است.

حرم حضرت شاهچراغ سومین حرم اهل بیت(ع) در شیراز شاهد هیأت‌های مذهبی زیاد است گروه‌های مختلف مردم از جوانان و نوجوانان تا زائری که به این شهر آمده‌اند، مشغول عزاداری و سینه زنی و سوگواری هستند، طبق آمارها بیش از 10 هزار زائر و عزاداری اربعین حسینی در این مکان مقدس به سوگ نشسته‌اند.

شهر اراک نیز از صبح امروز به صورت گروه‌های منسجم به سمت آرامگاه شاهزاده محمد عابد(ع) و امامزاده شاهزاده عبدالله و آمنه خاتون حرکت کرده و عزاداری خود را آغاز کرده‌اند. عزاداران سیاه‌پوش برخی در خیابان‌ها مشغول پخش نذورات و سایرین نیز به مداحی می‌پردازند. در شهرستان‌های ساوه، زرندیه، خمین، محلات، دلیجان، خنداب، شازند، تفرش، فراهان،‌کمیجان و آشتیان نیز آستان امامزادگان مراسم عزاداری برگزار می‌شود.

مردم استان البرز در کنار عزاداری حسینی در امامزادگان با محکومیت عوامل فاجعه منا، خواستار برخورد و واکنش جدی مسئولان با مسببان این حادثه شدند.

همچنین مراسم اربعین حسینی در 29 امامزادگان و بقعه متبرکه استان سمنان نیز در حال برگزاری است.

در سایر شهرهای ایران از جمله کاشان، علی آباد کتول استان گلستان، زنجان، شهر خوی در استان آذربایجان غربی، کرمان، گیلان، یزد و سایر نقاط ایران نیز عزاداری حسینی برگزار می‌شود.

ثانیه‌های جان سوز و جان گداز اربعین حسینی را به صاحب عزایمان، حضرت بقیة الله(عج) تسلیت عرض می‌کنیم.

منبع: فارس

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=2027&tab=news