شبهه زدايي مهم ترين كار دانشگاه و آموزش و پرورش است
آيت الله جوادي آملي مهمترين كار دانشگاه و آموزش و پرورش را شبههزدايي دانست و گفت: بهترين و اصليترين كار اين دو نهاد، اسلامي كردن دانش است.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي بنياد بينالمللي علوم وحياني اسراء، آيتالله عبدالله جوادي آملي در ديدار رئيس سازمان تبليغات اسلامي استان قم و اساتيد گفتمانهاي ديني با اشاره به ايام شهادت امام حسين عليهالسلام و ياران با وفاي ايشان اظهار داشت: اميدواريم خداي سبحان اجر همه را اجر صالحان قرار دهد و توفيقي عطا كند كه ما خون بهاي امام حسين عليه السلام را بگيريم.
وي با بيان اينكه جنبه فرهنگي حركت وجود مبارك اباعبدالله الحسين (ع) كمتر از جنبههاي اجتماعي و نظامي نبوده است، تصريح كرد: در نظام اسلامي گرچه همه انسانها وظايف مشتركي دارند، اما وقتي حكومت و نظام، اسلامي شد هر يك از كارهاي نظامي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي را يك گروه بايد انجام دهد.
استاد حوزه علميه با اشاره به اين آيه سوره مباركه اسراء "قُل جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا " تاكيد كرد: در نظام اسلامي سخن از حق و باطل است، خواه براي دولتمردان و خواه براي آحاد ملت باشد.
مفسر قرآن كريم در ادامه به تشريح معناي شبهه و عمق شيطنتهاي شيطان پرداخت و گفت: شبهه از شيطنت نشات ميگيرد و شيطان در دو زمينه فرهنگي و سياسي اجتماعي فعاليت ميكند.
آيتالله جوادي آملي با تاكيد بر اينكه شيطان در اين زمينهها سوابق طولاني دارد، اظهار داشت: رهبري اين زمينهها را كسي بر عهده دارد كه 6 هزار سال بندگي خدا را انجام ميداد و تجارب فراواني كسب كرده است.
وي بيان داشت: شيطان موجودي است كه محصول 6 هزار ساله خود را يكجا به آتش كشيده است، بنابر اين مرحله ضعيف كار او جهنم است، اگر موجودي آنقدر غضبناك است كه محصول 6 هزار ساله خود را به آتش كشيد به هيچ وجه به احدي رحم نميكند، مگر نسبت به كساني كه دسترسي به آنها نداشته باشد.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: شيطان براي انحراف انسانها كمر بسته و براي اين كار عدهاي را تربيت و اعزام كرده كه ما آنها را نميبينيم ولي آنها ما را ميبينند و در اين جنگ نابرابر يقينا ما شكست ميخوريم ولي راهي وجود دارد كه اين جنگ را به سود خودمان تمام كنيم و شيطان را بسوزانيم.
آيتالله جوادي آملي پناهنده شدن به خداي سبحان را تنها راه نجات از شرّ شيطان دانست و يادآور شد: وقتي به خداوند پناهنده شويم آن وقت كسي به كمك ما ميآيد كه شيطان را ميبيند و شيطان او را نميبيند، يعني اگر به دژباني خدا رفتيم، او به ما طمأنينه ميبخشد كه اگر نتوانيم شيطان را مهار كنيم لااقل از تيررس او خارج شويم.
استاد حوزه علميه در بخش ديگري از فرمايشات خود، شبههزدايي را مهمترين كار دانشگاه و آموزش و پرورش دانست و تاكيد كرد: دانشگاه و آموزش و پرورش در اين زمينه دو كار مهم و اهم بر عهده دارند؛ كار مهم همين كاري است كه اساتيد گفتمانهاي ديني انجام ميدهند اما بهترين و اصليترين كار اين نهادها اين است كه دانش را اسلامي كنند.
وي افزود: اگر نمازخانهاي در دانشگاهها يا مدارس احداث ميشود و كلاسهاي پسران و دختران از هم جداست، اينها كار حسينيهها و مساجد است؛ كار دانشگاه و مدرسه اسلامي كردن دانش است.
وي تاكيد كرد: اسلامي كردن دروس دانشگاه و مدارس به اين نيست كه در ابتداي كتابها كلمه "بسم الله الرحمن الرحيم " درج شود و عكس امام و رهبري چاپ شود، بلكه علم را بايد اسلامي كرد.
آيتالله جوادي آملي با بيان اينكه بايد باور كنيم كه چيزي جز خلقت در جهان نيست، تصريح كرد: علم تفسير و شرح معلوم است و شرح خلقت به هيچ وجه غيراسلامي نميشود.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: سياسيون و اجتماعيون به اينجا رسيدند كه خارجيها نفت و گاز ما را غارت كردند، اين مطلب درستي است، اما آنها دين ما را نيز غارت كردند، يعني خلقت را برداشتند و طبيعيات را به جاي آن گذاشتند و پس از آن گفتند كه علم ديني و غيرديني نداريم.
وي خاطرنشان كرد: علم سكولار نيست بلكه فقط اسلامي است و دروس دانشگاهي بايد به گونهاي تدوين شود كه در آن خلقتشناسي مورد بحث قرار گيرد.
آيتالله جوادي آملي با اشاره به برخي تشابهات حوزه و دانشگاه كه ميتواند در اسلامي شدن دروس دانشگاهي كمك كند، تصريح كرد: ما در حوزه، قول خدا را تفسير ميكنيم و ميگوييم خدا چنين گفت، اما استاد دانشگاه لحظه به لحظه فعل خدا را در دانشگاه تفسير ميكند و ميگويد خدا چنين كرد، بنابر اين هر دو كار اسلامي است.
وي خلأ جلد دوم مفاتيح را جدي دانست و گفت: دين دو نوع دستور دارد كه بخشي از آن در مفاتيح فعلي آمده و شامل نماز و روزه و حج و زكات و ... است و بخش دوم كه جايش خالي است، مربوط به ثواب درختكاري، سدسازي، راه سازي و ... ميشود.
استاد حوزه علميه وقوع سيل پاكستان را نمونهاي از خلأ انجام دستورات بخش دوم دين دانست و اظهار داشت: اگر اين بخش دين به عنوان مثال در پاكستان به خوبي پياده ميشد و سدي ساخته ميشد ديگر سيل جاري نميشد.
آيتالله جوادي آملي تاكيد كرد: انسان تافته جدا بافته نيست تا بگويد چه ارتباطي بين صلاح ما و بارش باران دارد، چرا كه هم حوادث عالم در انديشه و انگيزه ما موثر است و هم انگيزه و انديشه ما در رخدادهاي عالم موثر است.
وي افزود: اگر اين توحيد حل شود و بدانيم كه رهبري جهان به دست خداست، نه شبههاي پديد ميآيد و نه طبيعيات به جاي خلقت مطرح ميشود.
اين مرجع تقليد با اشاره به گسترش شبهات در جامعه تصريح كرد: شبهه قويتر از جواب است و اگر كسي خداي ناكرده ندانسته به شبهات پاسخ دهد به گسترش آن كمك كرده است.
|