نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
حوزه و دانشگاه با خطرپذيري به توليد علم بپردازند
رحيم‌پور ازغدي با بر شمردن شاخصه‌هاي ديدگاه‌هاي غربي نسبت به علم، دين، جامعه، انسان و تضاد آن‌ها با تفكر توحيدي اظهار داشت: جدا بودن علم و دين معني ندارد.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد،‌ حسن رحيم‌پور ازغدي عصر چهارشنبه در مراسمي كه به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار شد،‌ با اشاره به شهادت دكتر مفتح اظهار داشت: از شهادت مطهري و مفتح تا ترور دانشمند هسته‌‌اي بهايي است كه در حوزه و دانشگاه براي توليد علم پرداخته شده و مي‌شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به برخي از مشكلات موجود در حوزه تمدن‌سازي اسلامي گفت: دانشگاه‌هاي ما بيشتر به جاي توليد علم و جريان‌سازي انديشه به ترجمه آثار غربي پرداخته و آنچه را كه در اروپا توليد مي‌شود، استفاده مي‌كنند.
وي گفت: اگر حوزه و دانشگاه هركدام به توان خود كارآمد باشند ما مشكلات موجود را نخواهيم داشت.
رحيم‌پور ازغدي با بر شمردن شاخصه‌هاي ديدگاه‌هاي غربي نسبت به علم، دين، جامعه، انسان و تضاد آن‌ها با تفكر توحيدي اظهار داشت: جدا بودن علم و دين معني ندارد.
وي با اشاره به اينكه باربوري مي‌گويد علم و دين را بايد از هم جدا كرد، گفت: در جريان ايمان‌گراها عقل از دين جدا است، با زبان علم نمي‌شود دين را فهميد و با زبان دين نيز نمي‌شود علم را فهميد چرا كه از نگاه توحيدي يك منطق بر تمام عالم حاكم است و جهان اعم از طبيعت و روح و انسان همه با هماهنگي كامل بر اساس سنن و قواعد الهي به رشد و تكامل مي‌رسد.
رحيم‌پور ازغدي در ادامه افزود: براي مرزبندي بين علم ديني و علم غير ديني بايستي مدرك و معياري وجود داشته باشد كه مورد اتفاق نظر قرار گيرد، در حاليكه در گفتمان مدرن غير ديني امروز دوران مدرنيته تمام شده و پست مدرنيته هم تا جايي پيش رفته كه حتي مرز بين علم و خرافه وجود ندارد و ما هيچ مفهومي را به عنوان غير علمي نداريم و حقيقت براي هميشه مجهول است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در ادامه افزود: در تفكر غرب، علم و دين از هم جدا بوده و معرفت ديني قطعي نداريم، تكليف ديني هم نداريم و فقط تجربه ديني مهم است و تجربه ديني همان احساس دروني است و اين احساس دروني هيچ رابطه‌اي به حقوقمان ندارد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=199&tab=bargozide