نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
نزدیک به ۴۰۰ فرقه در تهران فعال هستند/کم‌کار ی در معرفی واقعی دین
یک کارشناس در برنامه «شعبده شوم» رادیو گفتگو با تأکید بر کمکار ی مردم و مسدولان در معرفی واقعی دین گفت: نزدیک به ۴۰۰ فرقه در تهران فعال هستند.

تاریخ: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴

برنامه «شعبده شوم» با موضوع منافع سیاسی و فرقه‌های نوظهور با حضور دو تن از اساتید دانشگاه و حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی و حسین بابازاده روانه آنتن رادیو گفت‌وگو  شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی در این برنامه با بیان اینکه فرقه‌های نوظهور، ذهن و فکر افراد را مدیریت می‌کنند، ادامه داد: آنها جوامعی را که دارای استقلال و قدرت سیاسی شده‌اند و می‌خواهند گفتمانی را در عرصه سیاسی مطرح کنند را مورد هدف قرار می‌دهند و اگر جریان و انقلابی در حال وقوع است سعی می‌کنند آن را منحرف کنند و اگر انقلابی ایجاد شده و دارای گفتمان است اثر آن را کاهش دهند.

 این استاد حوزه، با اشاره به نقش رهبران  فرقه ها ادامه داد:  آن‌ها بعضا ایدئولوژی و تفکرات  خاصی را ایجاد  و تبلیغ می‌کنند تا بتوانند اهداف خود را به پیش ببرند و هنر برخی از سازمان های سیاسی نیز این است که از این فرقه ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت فرقه هایی مثل بهائیت و وهابیت، تصریح کرد: این فرقه ها بر اساس آنچه که خود اذعان کرده اند، هدفشان مقابله با مکتب تشیع و  بحث انتظار است.

 موسوی با اشاره به اینکه هر قدرت سیاسی برای اینکه بتواند منابع خود را اجرایی کند به دنبال پرورش نیرو است،  ادامه داد:  در بسیاری از این فرقه ها انطباق گفتمان دین و سیاست مورد سوال و تردید قرار می گیرد  البته آن‌ها اهداف خود در این زمینه را به تدریج پیش می برند و گام به گام عمل می‌کنند.

 وی با بیان اینکه افرادی که به این فرقه ها می پیوند و از آن‌ها برای مقاصد سیاسی استفاده می‌شود وقتی متوجه  ی این فریب می شوند که بازی خورده اند و کار از کار گذشته است، افزود: آن‌ها نیرویی که می تواند به خود و جامعه خودش خدمت کند در مسیر انحرافی و ضد دین قرار می‌دهند.

این استاد حوزه با اشاره تعابیری که  آنها از دین اسلام  به مخاطب خود ارائه  می‌کنند، ادامه داد:  دین اسلام دین سختی نیست بلکه دین رحمانی و سهلی است البته  اگر به درستی معرفی شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی با اشاره به  برجسته  بودن کسی لذت دنیوی  در این فرقه ها تاکید کرد:‌ کسانی که به دام این فرقه ها می افتند اکثرا کسانی هستند که نیاز به محبت، شان اجتماعی و علم آموزی دارند و در این فرقه ها به آن‌ها این موضوع القا می‌شود که از راه دین نمی توانید به لذت  و دیگر خواسته هایتان دست پیدا کنید.

وی با بیان اینکه ما باید بپذیریم که بعضا در معرفی واقعی  دین  و اولویت های اصلی آن  کم کاری کرده ایم، گفت: بد عمل کردن برخی از مدعیان دین داری نیز به این موضوع دامن زده است چرا که بعضا جوانان می بینند که فرد مدعی عملکردش مغایر با آن چیزی است که بر زبان می آورد.

موسوی با اشاره به اینکه باید یک عزم جدی از سوی مسئولان و متولیان امر در حوزه فرهنگ در ارتباط با افزایش آگاهی افراد در مورد این فرقه ها ایجاد شود، ادامه داد:  از طرف دیگر خود خانواده‌ها و پدر و مادرها نیز باید نقش خود را در افزایش آگاهی فرزندان ایفا کنند.

درادامه این برنامه حسین بابازاده استاد دانشگاه نیز اعلام کرد: در تهران نزدیک به ۴۰۰ فرقه، فعال هستند و یکی از اهداف اصلی این فرقه ها فروپاشاندن ساختار جامعه است.

وی به آسیب های اندیشه ای، فکری و روحی که این فرقه ها به مخاطبان خود  وارد می کنند، اشاره کرد و گفت: به جز موضوع اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه آن‌ها سعی دارند که بنیان دین زیر سوال ببرند و مرجعیت دینی را به خاطر اهداف سیاسی شان از بین ببرند.

وی همچنین با بیان اینکه هدف اصلی فرقه ها در اصل ایجاد دغدغه، سرگشتگی، تضاد و اندوه در بین افراد است، تاکید کرد: عموم افرادی که از فرقه ها بیرون می آیند افراد غمگین و افسرده هستند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ما باید زمین بازی را از این فرقه ها بگیریم، ادامه داد:  آن‌ها سعی می‌کنند مجموعه مفاهیمی که در ذهن مردم به خصوص در امور دینی وجود دارد را به مفهوم وارونه ای تبدیل کنند.

وی به حمایت آمریکایی ها و انگلیسی ها از برخی از این فرقه ها از جمله بهائیت و وهابیت اشاره کردو گفت: رژیم صهیونیستی نیز از برخی از فرقه ها به خصوص فرقه هایی که تاکید بر جادوگری، خرافه پرسی و شیطان پرسی دارند، حمایت می‌کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه یک عزم جدی و حکومتی برای مقابله با این فرقه های نوظهور لازم است، تصریح کرد :بسیاری از این فرقه ها از نظر سیاسی، بسیار خطرناک هستند چرا که باعث نابودی سرمایه اجتماعی کشورها  می شوند، رشد علمی را متوقف می‌کنند و امنیت خانواده ها را به خطر می اندازند.

این عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان اینکه باید دانشگاه ها، حوزه و دستگاه های فرهنگی در این زمینه فعال شوند و با اعتقاد به اینکه در این مورد کم کاری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد : موسساتی که در این زمینه ایجاد شده است یا  کم کاری کردند یا بعضا کارهای آن‌ها فاقد بنیه  علمی بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1970&tab=news