نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
ایران و شرکت اروپایی «ماهواره سنجشی با رزولوشن یک متر» می‌سازند
سرویس علم و فناوری مفید نیوز :: تفاهمنامه طراحی و ساخت ماهواره سنجشی با رزولوشن ۱ متر بین کنسرسیوم «صهفاماهواره» و یکی از شرکت­‌های معتبر اروپایی منعقد شد.

تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴

به گزارش خبرگزاری فارس، در جریان برگزاری نمایشگاه هوافضای ماکس در روسیه که با حضور جمهوری اسلامی ایران همراه بود، برخی شرکتهای معتبر اروپایی و غیر اروپایی خواهان همکاری های دو جانبه و چند جانبه در حوزه های مختلف بخصوص حوزه فضایی با شرکتهای ایرانی بودند.

ازجمله این موارد تفاهم ­نامه طراحی و ساخت ماهواره سنجشی با رزولوشن 1متر بین کنسرسیوم «صهفاماهواره» با همکاری یکی از شرکت­‌های معتبر اروپایی است.

بر اساس این تفاهم ­نامه، ماهواره‌ای سنجشی به طور مشترک طراحی و ساخته خواهد شد و بعد از استقرار در مدار، کنترل این ماهواره در اختیار کنسرسیوم صهفاماهواره قرار می‌گیرد.

کنسرسیوم صهفاماهواره در سال 1389 به عنوان شرکت مادرتخصصی فضایی اتحادیه صنایع هوا و فضا متشکل از 28 شرکت متخصص در امور فضایی تاسیس شده است.

برخی کاربردهای ماهواره سنجشی با این رزولوشن در حوزه هایی نظیر علوم جغرافیایی و زمین‌شناسی، اکتشافات معادن و مخازن نفت، پایش جنگل ها و مرزها، منابع آبی و ... بوده و در واقع از این ابزارها برای جمع‌آوری اطلاعات از عوارض سطح زمین، بدون تماس فیزیکی با آنها استفاده می‌شود.

برآورد زمانی برای اجزای این تفاهم نامه، 2 سال است.

به گزارش فارس، ماکس بزرگترین نمایشگاه هوافضای روسیه است که هر دو سال یکبار در شهرک ژکوفسکی (شهرک هوافضای روسیه واقع در حومه مسکو) برپا شده و در آن دستاوردهای علمی و فناوری بیش از 40 کشور جهان در قالب شرکت‌های دولتی و خصوصی در حوزه های هوایی و فضایی (چه نظامی و چه غیر نظامی) در معرض دید عموم قرار می گیرد.

این نمایشگاه امسال نیز به مدت 7 روز در هفته اول شهریورماه با یک تفاوت عمده نسبت به دوره های قبل برگزار شد و آن هم حضور کمرنگ کشورهای غربی خصوصا آمریکا و کشورهای اروپایی بود و جمهوری اسلامی ایران امسال دومین حضور جدی خود در ماکس را تجربه کرد.

امسال این حضور نسبت به دوره قبل کمی متفاوت‌تر بود و افزایش متراژ غرفه، اختصاص شله و تجمیع شرکتهای ایرانی در یک مکان را می‌توان ازجمله این تفاوت‌ها برشمرد.

غرفه اصلی ایران در 2 بخش هوایی و فضایی به معرفی برخی دستاوردهای کشورمان ازجمله موشک‌های ماهواره‌بر و کاوشگر و نیز ماهواره های ایرانی می پرداخت.

قابل ذکر است که علاوه بر تفاهم نامه فوق، روسها و چینی ها نیز با مراجعه به غرفه ایران خواستار همکاری در حوزه فضایی شده بودند که در همین راستا تفاهم ابتدایی با کشور روسیه نیز در جریان همین نمایشگاه ماکس 2015 صورت گرفت.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1960&tab=news