نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
تولید اقتصادی نانو سیال‌های مغناطیسی برای درمان هدفمند سرطان توسط محققان کشور
سرویس علم و فناوری مفیدنیوز :: محققان دانشگاه علم و صنعت موفق به تولید نانو سیال مغناطیسی برای دارورسانی هدفمند به سلول‌های سرطانی شدند که ضمن کاهش هزینه‌های تولید، قابلیت تجاری‌سازی نیز دارد.

تاریخ: ۷ مرداد ۱۳۹۴

دکتر سیدحسن هاشم آبادی مجری طرح در گفت‌وگو با  ایسنا با اشاره به اهمیت و کاربردهای سیالات مغناطیسی در حوزه‌های پزشکی و صنعتی، گفت: از این سیالات برای تشحیص و درمان بیماری‌هایی چون سرطان استفاده می‌شود؛ ضمن آن که این مواد در صنعت برای افزایش ضریب انتقال حرارت و ‌خنک کردن قطعات الکترونیکی به کار می‌روند.

 

وی صنایع تولید روغن موتور و صنایع خودرو سازی را از دیگر حوزه‌های کاربردی این سیالات نام برد و اظهار داشت: این سیالات به دلیل پایداری که دارند دارای کاربردهای متنوع در حوزه‌های مختلف هستند.

 

هاشم آبادی، از اجرای پروژه تحقیقاتی با همکاری زهرا خدا بخشی از محققان دانشگاه علم و صنعت خبر داد و یادآور شد: در این طرح موفق به تولید نانو سیال مغناطیسی در مقیاس آزمایشگاهی شدیم.

 

وی با تاکید بر این که در این طرح نانو ذرات مغناطیسی در فضای اتمسفر با پوشش‌های مختلف تولید شده است، خاطرنشان کرد: برای این منظور ابتدا نانو ذرات مغناطیسی مگنتیک با پوشش‌های مختلف تولید و پس از آن این نانو ذرات در سیال حامل پخش شدند.

 

مجری طرح اندازه نانو ذرات تولید شده را حدود 60 نانو متر ذکر کرد و ادامه داد: از مهمترین مزایای نانو سیال مغناطیسی تولید شده پایداری ذرات در درون سیال است به گونه‌ای که این نانو ذرات تا چندین ماه در سیال مورد نظر پایدار خواهند بود.

 

هاشم‌آبادی، کاهش هزینه‌های تولید را از دیگر مزایای دستاوردهای این مطالعات عنوان کرد و یادآور شد: نانو سیال مغناطیسی سنتز شده در این پروژه قابلیت تولید در مقیاس‌های گرم و کیلوگرم با یک دوم هزینه‌ تولید نمونه‌های مشابه خارجی را دارد.

 

وی به کاربردهای نانو سیالات مغناطیسی اشاره کرد و اظهار داشت: این نانو سیال برای دارو رسانی هدفمند در بیماری سرطان کاربرد دارد.

 

این محقق با تاکید بر این که دستاوردهای این تحقیقات قابلیت تجاری‌سازی را دارد، افزود: با توجه به چشم‌انداز علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و تثبیت جایگاه کشور در حوزه فناوری نانو و میکرو به منظور کسب دو درصد از بازارهای جهانی،‌ اجرای این مطالعات حائز اهمیت است ضمن آنکه بر اساس نقشه جامع علمی کشور فناوری‌های نانو و میکرو در اولویت‌های «الف» و «ج» قرار دارد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1921&tab=news