نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
آیت‌ الله مصباح یزدی: انتخابات 92 رقابت بین اصولگرایان است



به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از مبلغان، استادان، دانشجویان و رابطان جبهه پایداری با مردم اظهار کرد: بانوان در فعالیت سیاسی امروز می‌توانند نقش عمده‌ای داشته باشند.

وی با اشاره به تفاوت انتخابات سال جاری با سال‌های گذشته گفت: در انتخابات سال‌های گذشته یک نوع دو شرایط قطبی پدید می‌آمد که در این حوزه یک یا دو نفر نماینده مردم متدین و اصولگرا بودند و در برابر یک نفر نماینده گروه مقابل بود که دلبستگی چندانی به ارزش‌های اسلامی نداشتند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: در این زمینه وظیفه مشخص می‌شود و فرد می‌داند کدام گروه را تقویت کند و کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه اسلام هستند وظیفه خود را می‌دانند و با توجه به همت خود از شرایط استفاده می‌کردند.

وی یادآور شد: انتخابات امسال دو قطبی نیست و تنها رقابت بین اصولگرایان است البته طرف مقابل فعال است و به راه خود دلبستگی دارد ولی چندان رقابت دو قطبی نیست.

آیت‌الله مصباح‌یزدی یادآور شد: عده فراوانی از اصولگرایان بوده و کم و بیش از صلاحیت‌های نسبی برخوردار هستند بنابراین در این شرایط باید اصلح را شناخت.

وی عنوان داشت: باید معیارهای تشخیص اصلح را شناسایی کرد بنابراین از نظر تشخیص وظیفه مشکل است و پراکندگی کاندیداهای اصولگرا یک خطر محسوب می‌شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با اشاره به فتنه 88 گفت: پس از این واقعه شرایط مناسبی برای اصحاب فتنه وجود ندارد و آنها بسیار تلاش کردند با پوشش‌هایی کاندیدای خود را انتخاب کنند زیرا همان اندازه که کاندیدایی را معرفی کنند برای آنها پیروزی است و تنها نگران هستند شورای نگهبان صلاحیت آنها را رد کند.

وی خاطرنشان کرد: شیطان بیکار نیست و گروه‌های مختلف سعی دارند آگاهانه و ناآگاهانه با سناریوهای مختلف در انتخابات مشارکت فعالی داشته باشند و حتی امید به پیروزی داشته باشند.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان داشت: بعید نیست چند گروه که در ظاهر 180 درجه با یکدیگر اختلاف دارند در انتخابات با یکدیگر متحد شوند ولی از طرف دیگر احتمال اینکه اصولگرایان متحد شوند و کاندیدای واحدی را معرفی کنند بسیار ضعیف است.

وی تصریح کرد: افرادی که در زمینه سیاست داخلی، بین‌الملل و انرژی هسته‌ای امتیازاتی دارند ممکن است بر اساس احساس وظیفه برای انتخابات کاندیدا شوند ولی شیطان آرام نمی‌نشیند و برخی از این افراد احساس می‌کنند که احساس وظیفه است در حالی که انگیزه درونی آنها چیز دیگری است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عنوان داشت: گفت‌وگوهای فراوانی بین دلسوزان انقلاب در زمینه وحدت بین اصولگرایان مطرح شده تا آرا متفرق نشده و زمینه برای رقیب مخالف ارزش‌ها فراهم نشود.

وی ادامه داد: همیشه تناسب کیفی بین حاکم و برآیند جامعه وجود دارد و این برآیند عموم مردم هستند که فعالیت‌های اجتماعی حاکم متناسب با آن است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر اصلاح خود در درجه نخست گفت: چیزی که سبب پیشرفت، پیاده‌ شدن احکام و مسائل اسلامی می‌شود برای ما مهم باشد و مسائل اقتصادی در درجه دوم باید در نظر گرفته شود.

وی عنوان داشت: باید توجه داشت چه کسی به ارزش‌های اسلامی پایبند است بنابراین اگر طالب اسلام و ارزش‌های اسلامی هستیم باید ببینیم چه کسی دلبستگی بیشتری به اسلام دارد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تجربه 35 ساله ثابت کرده بقای اسلام و ارزش‌های اسلامی در گرو وجود رهبری صحیح است گفت: تبعیت از ولی فقیه دومین معیاری است که در انتخاب کاندیدای اصلح باید در نظر گرفته شود و این تبعیت باید به طور جدی صورت گیرد نه اینکه تنها شعار باشد و فرد در برخورد با نظر مخالف خود قهر کند.

وی یادآور شد: با وجود آنکه مسلمانان کشورهای افغانستان، عراق، سوریه و مصر فعالیت زیادی داشته‌اند ولی هیچ کدام موفق نشده‌اند و انقلاب مصر به دلیل محروم بودن از نعمت ولی فقیه 35 سال تأخیر افتاده است. 

آیت‌الله مصباح یزدی توانمندی و کارایی برای مدیریت جامعه را از دیگر ویژگی‌های کاندیدای اصلح ذکر کرد و افزود: کاندیدای اصلح باید با زیرکی و هوش خود از افتادن در دام نقشه‌های دشمنان جلوگیری کند زیرا اگر فراست لازم را نداشته باشد شیاطین وی را در دام می‌اندازند.

وی عنوان داشت: با توجه به مشکلات جهانی موجود کسی که تجربه مدیریت نداشته باشد بعید است بتواند این مسئولیت را عهده‌دار شود.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی یادآور شد: توسل به ائمه اطهار(ع) نباید فراموش شود تا بتوانیم سرنوشت خوبی برای کشور رقم بزنیم.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1902&tab=bargozide