نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
چرا ایران به اجلاس ائتلاف ضد داعش دعوت نشد؟!
سرویس سیاسی مفیدنیوز :: حضور ایران در چنین نشستی برای آمریکا و سایر شرکت‌کنندگان که به‌نحوی در شکل‌گیری و حمایت از گروهک‌ تکفیری صهیونیستی داعش نقش داشته‌اند، خطر رسوایی آن‌ها را به همراه دارد؛ زیرا در چنین نشستی باید واقعیات را بازگو کرد تا به نتیجه رسید و بازگویی واقعیات از زبان نماینده ایران، آن‌ها را رسوا می‌سازد.

تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۳

«اجلاس ائتلاف ضدداعش» در حالی در شهر جده عربستان برگزار می‌شود که وزرای خارجه آمریکا، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن و ترکیه به این اجلاس دعوت شده‌اند.  این در حالی است که ایران به این اجلاس دعوت نشده است. دعوت نکردن از ایران، دلایل چندگانه‌ای دارد از جمله:

1- حضور ایران در چنین نشستی برای آمریکا و سایر شرکت‌کنندگان که به‌نحوی در شکل‌گیری و حمایت از گروهک‌ تکفیری صهیونیستی داعش نقش داشته‌اند، خطر رسوایی آن‌ها را به همراه دارد؛ زیرا در چنین نشستی باید واقعیات را بازگو کرد تا به نتیجه رسید و بازگویی واقعیات از زبان نماینده ایران، آن‌ها را رسوا می‌سازد.

2- حضور ایران در این نشست هم اثبات اهمیت و نقش قدرتمند ایران در حل‌وفصل مشکلات منطقه است و هم باعث ارتقا و تقویت این نقش می‌شود و این، نکته دقیقی است که بیشتر کشورهای دعوت شده به اجلاس و به‌ویژه عربستان خواهان آن نیستند و از آن وحشت دارند.

3 - در نبود ایران آن‌ها می‌توانند به اقتضای منافعشان برنامه برخورد با داعش را تنظیم کنند، حال آنکه با حضور ایران، این کار با مشکل جدی مواجه می‌شود.

4- ایران در افکار جهانی و به‌ویژه در نزد مردم منطقه از موقعیتی برخوردار است که با حضور در این نشست و پذیرفتن تعهدات احتمالی و انجام دقیق و موفق آن تعهدات، بیش از سایر اعضا به چشم می‌آید و این نیز نکته دقیق و ظریفی است که شرکت‌کنندگان از آن پرهیز می‌کنند.

5 - حضور ایران در این نشست، اجازه تفکیک داعش را به داعش عراق و داعش سوریه نمی‌دهد و هر برنامه تهاجمی و هلاکتی را برای داعش تکفیری در دو کشور عراق و سوریه می‌خواهد، حال آنکه بیشتر کشورهای دعوت‌شده به نشست، چنین نظری را برنمی‌تابند.

اعلام موضع امروز اوباما درباره چگونگی مقابله با داعش مشخص می‌کند که اجلاس جده چه سمت و سویی می‌گیرد و به چه نتیجه‌ای می‌رسد؛ اما ایران قدرتمند بدون توجه به این مسائل، همان‌گونه که از ابتدا با احساس وظیفه درست برای مقابله با داعش، به سوریه و عراق کمک کرد، همچنان به این وظیفه حساس ادامه خواهد داد و نقش برجسته و حساب‌شده‌ای را در نابودی داعش ایفا خواهد کرد. ان‌شاء‌الله

منبع: بصیرت

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1689&tab=news