نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
تربیت نسل های آینده در آغوش فرهنگ غربی
سرویس فرهنگ و هنر مفید نیوز :: لزوم توجه به تولید و ارائه محتوای مطلوب و محصولات فرهنگی مناسب آنجا بیشتر احساس می شود که شاهد استفاده روزافزون کودکان و نوجوانان از فضای مجازی با محتواهای متنوع و بعضا نامناسب و محصولات رسانه ای وارداتی حاوی محتوای ضد اسلامی و ضد ایرانی هستیم // اختصاصی

تاریخ: ۹ آبان ۱۳۸۹

تولید محتوا و محصولات فرهنگی که در شان خانواده مسلمان ایرانی باشد همواره یکی از دغدغه های اصلی کارشناسان فرهنگی و مسئولین عالی رتبه نظام بوده و هست.

برتری نسبی دنیای غرب در تکنولوژی های نوین به خصوص در زمینه فضای مجازی و محصولات رسانه ای موجب شده تا  فرهنگ مخرب غرب در میان واردات محصولات به سایر کشورها به آنها تحمیل شود، به خصوص کشورهایی که نسل های امروزی آنها پیوند درستی با فرهنگ گذشته خود ندارند، در این زمینه بیشتر آسیب پذیرند.

لزوم توجه بیشتر به تولید و ارائه محتوای مطلوب و محصولات فرهنگی مناسب آنجا بیشتر احساس می شود که شاهد استفاده روزافزون کودکان و نوجوانان از فضای مجازی با محتواهای متنوع و بعضا نامناسب و محصولات رسانه ای وارداتی مانند انیمیشن ها و بازی های رایانه ای حاوی محتوای ضد اسلامی و ضد ایرانی هستیم.

عدم توجه و آگاهی کافی خانواده ها، وجود انبوه محتوای نامناسب در فضای مجازی و البته کمبود محتوای مناسب کافی موجب شده تا کودکان و نوجوانان در معرض آسیب های فراوان این فضای هزار رنگ قرار بگیرند.

همچنین نبود محصولات فرهنگی مناسب داخلی موجب شده تا بدون نظارت کافی، این محصولات در اختیار کودکان و نوجوانان قرار داده شود؛ نبود کیفیت و کمیت مناسب فیلم های داستانی تولید داخل ویژه کودکان و نوجوانان موجب شده تا ناگزیر فیلم های وارداتی در سطح جامعه به صورت مجاز و یا غیرمجاز و در سطح رسانه ملی با سانسور های ابتدایی و بعضا بدون سانسور به نمایش در بیاید.

هر چند در سال های اخیر تلاش های قابل توجهی به صورت خودجوش و یا منسجم، در زمینه تولید محتوای مناسب در فضای مجازی، ساخت انیمیشن ها، بازی های داخلی و همچنین سطح بندی بازیهای خارجی شده است، اما همچنان جای خالی محتوای مناسب و محصولات داخلی به صورت انبوه و البته با کیفیت احساس می شود.

اما تاسف مضاعف اینجاست که علی رغم تولید محصولات فرهنگی خوب در داخل، شاهد هستیم که بعضا محصولاتی در داخل و برای کودکان و نوجوانان تولید می شود که حاوی مضامین غیراخلاقی و مبتذل می باشد؛ تقلید چشم بسته از نمونه های به ظاهر موفق خارجی و عدم توجه به تولید بومی موجب شده تا به جای پرداختن به محتوای مناسب و اسلامی تنها کپی های نامناسب ساخته شود. که به نوعی خود گسترش دهنده فرهنگ مخرب غربی هستند.

عدم توجه کافی و کمرنگ بودن نظارت خانواده ها در این زمینه موجب شده تا نسل های آینده در آغوش فرهنگ مخرب غربی پرورش یابند. که آثار پیدا و پنهان آن در بعضی رفتارها و کردارها نمود پیدا کرده است.   

تولید و ارائه محتوای مناسب در فضای مجازی و ساخت محصولات فرهنگی اسلامی و ایرانی باید به حدی از کمیت و کیفیت برسد تا هم بتواند نیازهای جامعه به محصولات فرهنگی را جوابگو باشد و هم جایی برای جولان محصولات با فرهنگ غربی و یا به عبارت بهتر محصولات ضد فرهنگی باقی نماند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=165&tab=news