نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
«لیبرالیسم فرهنگی» از جان «وزارت ارشاد» چه می خواهد؟
سرویس فرهنگ و هنر مفیدنیوز :: این روزها در حالی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارات تعجب برانگیزی در رابطه موضوعات مختلف فرهنگی به گوش می رسد، که به نظر می آید وزیر ارشاد از سوی جریان تمامیت خواه لیبرال تحت فشار قرار دارد. جریانی که بابت حمایت در ایام انتخابات ریاست جمهوری از روحانی و دولتش امتیاز می خواهد و در نظر دارد تا حوزه فرهنگ را همچون دولت اصلاحات به «جبهه نخست فعالیت های لیبرالیستی» تبدیل نماید.

تاریخ: ۱ تير ۱۳۹۳

جریانی که این روزها به دنبال سیاه نشان دادن و القای فضای سنگین بر حوزه فرهنگی هستند. همان جریانی که از سانسور در همه حوزه های فرهنگی اعم از نشر، فیلم، تئاتر و ... می نالد و سعی دارد تا دولت و ارشاد را برای رسیدن به اهدافش مجاب کند.

تفکری که این روزها ارشاد را تحت فشار قرار می دهد، سعی دارد تا «رفع سانسور کتاب» را یکی از وعده های انتخاباتی روحانی عنوان کند و در همین راستا توقعات را بابت حذف ممیزی پیش از چاپ، از دولت بالا ببرند.

هفته نامه صدا در همین راستا می نویسد: «بهار سال گذشته دکتر روحانی با وعده بزرگ "رفع سانسور کتاب" در حوزه فرهنگ اکثریت آراء را از آن خود کرد، بعد از آن هم یک خط در میان در فضای رسانه ای و میان فعالان ادبیات و نویسندگی و کتبا و همچنین در صحبت های مسئولان ارشاد حرف از "سانسور کتاب" بود.»

القا این نظریه که «توقع هنرمندان از یک شعار انتخاباتی دولت روحانی محقق نشده» همان شیوه ای است که به دنبال تحت فشار قرار دادن تیم فرهنگی روحانی و دولت یازدهم است. فشاری که در نهایت منجر به آزادی کامل در عرصه نشر، تولید فیلم و حذف بی چون و چرای ممیزی کتاب خواهد شد و مسیر فعلی ارشاد را به سمت و سوی تفکرات التقاطی در حوزه فرهنگی و نزدیک به وضعیت فرهنگی دولت اصلاحات سوق خواهد داد.

اینکه «این روزها همه از سانسور حرف می زنند...» در راستای استراتژی بزرگنمایی و تعمیم بخشیدن اقلیت به اکثریت است. البته این استراتژی در حوزه سیاست نیز جریان های تمامیت خواه به وفور دیده می شود. زمانی که خود را نماینده مردم معرفی می کنند و با هجمه رسانی دست به «قلب واقعیت» می زنند.

استفاده از واژه «همه» در جمله هشدارآمیز «این روزها همه از سانسور حرف می زنند...» مبیّن این ماجراست که این روزها کسی از شرایط نشر و ارائه مجوز در حوزه کتاب رضایت ندارد، اما آیا براستی این مدعا با واقعیت همخوانی دارد؟!

هر چند شاید عده ای در عوالم سیاست، فرهنگ، اجتماع و ... توهم «همه» بودن داشته باشند اما این جریان روشنفکری که این روزها وزارت ارشاد را در «منگنه های سیاسی» و «مطالبات خارج از عرف» خود قرار داده است، به خوبی می داند که تفکراتش هیچ قرابتی با «همه» ندارد و اساسا نقش نمایندگی «همه» را در فضای جامعه ایفا نمی کند، اما سعی دارد با «هوچی گری» رسانه ای و استفاده از ابزارهای خبررسانی خود را «همه» معرفی نموده و به جامعه اینگونه القا کند که امروز «همه» نگران فضای سیاه در اوضاع فرهنگی هستند.

اما در پایان این سوال بوجود می آید که براستی این تفکر از جان وزارت ارشاد چه چیزی می خواهد؟ نهایت خواسته ها و مطالبات آنها در حوزه فرهنگ چیست؟ اگر به دنبال قبح شکنی استفاده از ماهواره و شبکه های اجتماعی هستند که باید گفت جریانی در درون دولت برای آنها سنگ تمام گذاشته است! اگر به دنبال رفع توقیف آثار و انتشاراتی نظیر «چشمه» هستند که باز هم باید اذعان نمود که تیم فرهنگی دولت از هیچ تلاشی برای نیل به اهداف این گروه، دریغ نکرده است!

اما براستی جریان روشنفکری فرهنگی، تمامیت خواه سیاسی و تفکر لیبرالیسم اجتماعی چه توقعات ویژه ای از دولت روحانی در عرصه فرهنگ دارند که همچنان بر تحت فشار قرار دادن وی و همکارانش در دولت اعتدال اصرار می ورزند؟!

آیا رسیدن به رویکرد فرهنگی در دولت اصلاحات، نقطه مطلوب آنهاست یا چیزی فراتر از آن یعنی وادادگی فرهنگی را می طلبند؟!

منبع: تهران پرس

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1625&tab=news