نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
سندی منتشر نشده از تهدید نویسنده مفاتیح بدلیل بدگویی از امریکا


تاریخ: ۱۸ آبان ۱۳۸۹

به گزارش رجا نیوز، حاج شیخ عباس قمی معروف به محدث قمی صاحب کتاب سفینة البحار و مفاتیح الجنان و دهها کتاب دیگر، مورخ، محدث، منبریِ فاضل و زاهد و عالمی اخلاقی است که در دوره معاصر می زیسته است.

ایشان در سال 1319 شمسی مرحوم شده است و سال جاری هفتادمین سالگرد رحلت وی در حال سپری شدن است.

 اگرچه قالبا مرحوم محدث قمی به واسطه آثار علمی و حدیثی شناخته می شود ولی جنبه سیاسی و اظهارنظرهای سیاسی قابل ملاحظه ای خصوصا در تقابل با کشورهای استعماری داشته است، بگونه ایکه در مواردی از سوی عوامل این کشورها تهدید به ترور شده است.

در بازخوانی سندی از این عالم بزرگوار که مرحوم آقای دوانی در لابه لای کتاب های خطی محدث قمی یافته است(1) گروهی به نام کمیته مجازاتِ حزب دموکرات مشهد ایشان را به جرم بدگویی از امریکایی ها در منبر ماه رمضان تهدید به ترور کرده است. اما به علتی که خودِ محدث قمی در ذیل سند آورده کمیته مجازات موفق به ترور ایشان در موعد مقرر در روز دوشنبه نمی شود.

یادداشت کمیته مجازات:
آقای آقا شیخ عباس قمی! [...]! شنیدم که در منبر از آمریکائی ها حرف بد می زنید. اگر شنیده شد که دو مرتبه ازین گونه مزخرفات بگوئید و تکذیب نکنید همین دوشنبه به ضرب گلوله شکمت را مثل شکم [...] پاره و پردود خواهیم کرد. کمیته مجازات حزب دموکرات مشهد.

یادداشت محدث قمی در ذیل:

در چند سال قبل در ماه رمضان احقر منبر می رفتم. در اواخر ماه این کاغذ را برای من فرستادند، و آن روزِ دوشنبه که موعد بود، روز یک شنبه آن، من به دیدن حاجی ها رفتم [...] (2) تومان دفعتاَ برای من رسید از حاجی ها، همان وقت من هم به حج مشرّف شدم و دموکرات هم از بین رفت.


1- مفاخر الاسلام، ج 11، بخش اول (شرح احوال حاج شیخ عباس قمی) ، ص 351.
2- یک کلمه خوانده نشد.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1568&tab=rooz