نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
مقدم‌فر در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه: //توجه به برخی ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های فرهنگی در داخل کشور
سرویس فرهنگ و هنر مفیدنیوز :: این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه تجربه نشان داده است هرچه انقلاب اسلامی در بعد فرهنگی پیشرفت کرده، دشمن نیز بر عمق تهدیدات و کثرت اقدامات تهاجمی خود افزوده است، بر لزوم توجه به برخی ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های فرهنگی در داخل کشور تأکید کرد و گفت: علی‌رغم هجمه شدید دشمن در عرصه فرهنگ، نباید از این نکته غافل بود که برخی نارسایی‌ها و اشکالات در داخل باعث افزایش حجم آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمن می‌شود.

تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا مقدم‌فر معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) طی سخنانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران، ضمن تبریک روز معلم و ورود به ماه پربرکت و عظیم رجب المرجب، شهید مطهری را "معلم انقلاب اسلامی" خواند و گفت: این شهید بزرگوار، دنیایی از معارف را در انقلاب اسلامی آموخت و یکی از پرچم‌داران فرهنگ در جمهوری اسلامی بود.

وی افزود: امروز بعد از گذشت بیش از سی و پنج سال از شهادت آن بزرگوار (شهید مطهری)، هنوز جامعه علمی کشور محتاج و مشتاق آموزه‌های وی است و ان‌شاءالله که ما قدردان شهید مطهری و قدردان معلمانی که امروز روز آنهاست، باشیم؛ اساتید و معلمانی که جبهه و سنگرهای فرهنگی نظام را عهده‌دار هستند و اداره می‌کنند، باید تکریم شوند و البته تکریم معلم و شأن و مقام و منزلت او صرفاً به این روز و به شعار و حرف نباید خلاصه و محدود شود، چرا که ما در طول سال بر سر تلاش سفره معلمان هستیم و این کرامت را مسئولان امر در عمل باید نشان دهند.

مقدم‌فر در ادامه سخنان خود که با توجه به شعار امسال، به موضوع فرهنگ اختصاص داشت، با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی است و این درخت تنومند در عمق باورهای دینی و اعتقادات مذهبی و خدشه‌ناپذیر این ملت ریشه دارد، افزود: رهبران انقلاب، چه امام عظیم‌الشأن و چه خلف صالح او امام خامنه‌ای عزیز از زبده‌ترین و صاحب‌نظرترین عناصر فرهنگی هستند و مبنا و شیرازه انقلاب نیز آموزه‌های برگرفته از فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تأکید بر اینکه این مبانی انقلاب اسلامی را در تعارض جدی با نظام سلطه جهانی قرار داده است، خاطرنشان کرد: بنابراین شک نباید کرد که امروز بزرگ‌ترین چالش غرب، فرهنگ برآمده از انقلاب اسلامی است که ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواه عالم را به وجد آورده به خروش و جوشش و حرکت وامی‌دارد.

وی تأکید کرد: این حقیقت رمز و راز تهاجم فرهنگی دشمن علیه انقلاب اسلامی است؛ دشمن دریافته است تا این فرهنگ در تار و پود انقلابیون مسلمان و وفاداران به آرمان‌های امام راحل(ره) و خلف شایسته او امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) ساری و جاری است، نه‌تنها در عرصه نظامی بلکه در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی نیز نخواهند توانست به موفقیت دست یابند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) افزود: دشمنان در دفاع مقدس اوج توان نظامی خود را به میدان آوردند و در فتنه 88 نیز اوج توان سیاسی و امنیتی خود را به کار گرفتند تا نظام اسلامی را ساقط کنند، اما نتوانستند و به همین دلیل امروز توان اصلی خود را روی اقتصاد و به‌ویژه فرهنگ متمرکز کرده‌اند.

مقدم‌فر خاطرنشان کرد: اگر در جنگ اقتصادی امروز دشمنان علیه ایران اسلامی، فرهنگ عمومی کشور به این باور برسد که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و نیروی درون‌زا، با مدیریت جهادی مسئولان و عزم ملی می‌تواند بر دشمن در جنگ اقتصادی غلبه کند او هم دچار شکست خواهد شد. اگر کار فرهنگی در کشور بشود که در حال شدن است، جنگ اقتصادی هم تمام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مسئله اصلی امروز در عرصه فرهنگ و تهاجم فرهنگی غرب را "عدم درک این تهاجم" توسط برخی از خواص و یا مسئولانی دانست که امید می‌رود بیش از هرکس دیگر با امکانات و توان در اختیار خود بتوانند در مقابل دشمن صف‌آرایی کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه "تجربه نشان داده است هرچه انقلاب اسلامی در بعد فرهنگی پیشرفت کرده، دشمن نیز بر عمق تهدیدات و کثرت اقدامات تهاجمی خود افزوده است"، بر لزوم توجه به برخی ضعف‌ها و آسیب‌پذیری‌های فرهنگی در داخل کشور تأکید کرد و گفت: علی‌رغم هجمه شدید دشمن در عرصه فرهنگ، نباید از این نکته غافل بود که برخی نارسایی‌ها و اشکالات در داخل باعث افزایش حجم آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمن می‌شود.

مقدم‌فر درباره دلایل غفلت برخی مسئولان در عرصه فرهنگ گفت: یکی از دلایل غفلت برخی مسئولان، وجود یک نگاه خاص انحرافی به عرصه فرهنگ است که از ابتدای انقلاب نیز وجود و حضور داشته و آن نگاه ابزاری و تبعی به فرهنگ در برابر نگاه اصیل است؛ متأسفانه بعضاً در صحبت برخی مسئولان، سخنانی شنیده می‌شود که بی‌شک ناشی از تصمیم‌سازی برخی عناصر منحرف در بعضی دستگاه‌های فرهنگی است که حرف‌های خود را از زبان مسئولان بیان می‌کنند؛ حال آنکه چنین سخنانی از زبان مسئولانی که سوابق انقلابی هم دارند بسیار عجیب است.

وی در همین باره گفت: همه می‌دانیم که اهالی فرهنگ جزو محترم‌ترین و عزیزترین اقشار جامعه هستند، اما چه لزومی دارد که برای مقاصد سیاسی و ... آنان را از تذکر، موعظه و "ارشاد" مستغنی بدانیم و یا در اظهار نظرهای خود وجود هنرمندان ارزشی و غیرارزشی را منکر شویم.

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه موعظه و ارشاد حتی برای اولیای خدا نیز موجب حیات قلوب است، گفت: چرا باید با نیتهای مختلف سیاسی و ...، قشر محترم و  عزیز فرهنگی را در "هاله نور" قرار داده آنان را مستغنی از "ارشاد" بدانیم، در حالی که اهالی فرهنگ و هنر هم می‌دانند که غفلت فرهنگی، موجب رخنه فرهنگی است و با از دست رفتن فرهنگ متعالی، همه‌چیز ملت از دست می‌رود.

وی "بی‌توجهی به رخنه و نفوذ فرهنگی دشمن توسط برخی مسئولان" و "انفعال در برابر پدیده‌های فرهنگی" را 2 نمونه از این نارسایی‌ها و اشکالات در داخل کشور برشمرد و گفت: باید پدیده‌های نوظهور فرهنگی را ــ قبل از بروز و ظهور ــ شناخت و با درک صحیح از ماهیت آنها به‌منظور کاهش آسیب‌پذیری جامعه در برابر آنها تدابیر شایسته و بهنگام اتخاذ کرد.

مقدم‌فر "بی‌تفاوتی برخی مسئولان در برابر آثار و محصولات مخرب فرهنگی" را یکی دیگر از این نارسایی‌ها و اشکالات در داخل کشور برشمرد که باعث افزایش حجم آسیب‌پذیری در برابر تهدیدات دشمن می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر امروز تیغ انقلاب اسلامی در فرهنگ و هنر، به‌خلاف حوزه‌های سیاسی و نظامی و ... کند است، به‌دلیل کم‌کاری‌ها در این عرصه است، به نمونه‌هایی از موفقیت‌ها در مواقع تلاش‌های مؤثر در این عرصه اشاره کرد و گفت: سال گذشته در جشنواره فیلم دیدید که خیلی کار کردند تا مسیر جشنواره را تغییر دهند، اما چند فیلم ارزشی، فیلم درجه یک مورد علاقه مردم شد و کارگردانان آن فیلم‌ها، نظیر فیلم‌های چ، شیار 143 و معراجی‌ها در نظرسنجی‌ها جزو محبوب‌ترین کارگردانان شد.

مقدم‌فر گفت: در حوزه کتاب نیز شاهدیم که ‌کتاب "دا" امروز بیش از 100 نوبت به چاپ رسیده است که اینها نشان می‌دهد وقتی جبهه مؤمن انقلابی در عرصه فرهنگی تلاش کند، به موفقیت‌های چشمگیری دست می‌یابد.

وی در پایان تأکید کرد: امیدواریم به‌برکت نفس مسیحایی رهبر معظم انقلاب، در امسال که به شعار فرهنگ نیز مزین شده، نقصان ما در عرصه فرهنگ جبران شده و شاهد تحول عظیم فرهنگی در زوایای زندگی همه مردم باشیم.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1560&tab=news