نسخه چاپی

سایت تحلیلی و اطلاع رسانی مفید نیوز
کوشکی: 400 سال است که با بحران هویت مواجهیم


تاریخ: ۹ آبان ۱۳۸۹

حوزه علوم انسانی همان محوری است که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته و به مسئولان امر، دانشگاهیان و این اواخر صریحا به حوزویون خطاب کردند که دشمن فاز جدید خود را بحث علوم انسانی و فلسفه قرار داده است.

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه و مولف کتاب "جستاری در مبانی سیاست مطلوب در قرآن" در گفت­وگو با شبکه ایران ضمن اشاره به تاکیدات رهبرمعظم انقلاب به حوزه علوم انسانی، گفت: اینکه حضرت آقا اشاره صریح دارند به بومی‌سازی علوم انسانی واقعا قابل تحلیل و بررسی است، یعنی باید نظریه­پردازان و متخصصان علوم انسانی گرد هم آیند و راهکارهایی را برای کوتاه‌مدت و بلندمدت ارائه کنند.

وی با بیان اینکه امروز ما می­بینیم رهبری انقلاب راه را نشان می‌دهند اما به جای آن­که تصمیم و یا حرکتی از سوی افراد مرتبط گرفته و یا انجام شود، بازهم علوم انسانی به محاق می­رود، اظهار داشت: اینگونه نیست که علوم انسانی یک شبِ و تنها طی یک سال اخیر مورد توجه حضرت آقا قرار گرفته باشد بلکه قبل از انقلاب هم حضرت امام بارها در مورد آن تذکر داده­اند و بعد از انقلاب هم بزرگانی همچون شهیدان بهشتی، باهنر، مطهری و  همچنین در حال حاضر حضرت آیت‌الله خامنه­ای که امروز ردای رهبری را بر تن دارند ما را متوجه حوزه علوم انسانی کرده‌اند.

این استاد دانشگاه با عنوان این مطلب که ما نیازمند علوم بومی مبتنی بر چارچوب­های اعتقادی هستیم، تصریح کرد: هر جامعه­ای که بخواهد تولید علم کند باید مبتنی بر فلسفه بومی باشد.

کوشکی یادآور شد: اگر حضرت آقا ما را توجه می­دادند به اهمیت فلسفه و یا نمی­دادند ما باز هم باید مقدمات را فراهم می­کردیم که مقدمه این­ها زیرساخت فلسفه بومی است.

وی افزود: ما برای رفع نیازهای تمدنی خود در گذشته نیاز به فلسفه را احساس کردیم و با استفاده از ظرفیت عقلانی موجود از قرن دوم به بعد وارد فلسفه شدیم.

کوشکی با بیان اینکه ما در 400 سال اخیر دچار بحران هویت شدیم و به نوعی در درگیری با تمدن غرب اهمیت فلسفه خودی را فراموش کرده‌ایم، گفت: امروز بیشتر این بحران هویت احساس می­شود، به خصوص وقتی که پای پاسخگویی به میان می‌آید، این امر خلأ خود را بیش از پیش احساس می‌کند.

http://mofidnews.com/index.php?page=desc.php&id=1407&tab=rooz